Welk smeermiddel gebruik jij ?
-
- Forum-lid HC
Ik rijd nooit echt in de stromende regen wel begin van het jaar op nat wegdek.
Hotwax doet dat het beste.
Ik vind het lastig te zeggen welke het beste blijft.
Vind de dynamic het fijnst omdat die altijd goed werkt, Maar bv in spanje squirt gebruiken is minstens net zo goed.
Die bouwt alleen het meeste troep op, dan doen de Morgan blue en Dynamic niet. daar valt alles van je ketting en tandwielen af waar het bij squirt blijft plakken.
Het is ook persoonlijk, jaar of tien geleden squirt geprobeerd en ik kreeg het nooit lekker werkend, 50/60km en echt herrie.
Toen vorige jaar weer eens op een andere manier geprobeerd en nu gaat het perfect!
En vergelijk het ook niet zomaar met iemand, Iemand die 200 watt gemiddeld rijd zal er veel langer mee doen dan dat je 300watt gemiddeld rijd. Dat gaat misschien we twee keer zo hard door de smering heen.
Hotwax doet dat het beste.
Ik vind het lastig te zeggen welke het beste blijft.
Vind de dynamic het fijnst omdat die altijd goed werkt, Maar bv in spanje squirt gebruiken is minstens net zo goed.
Die bouwt alleen het meeste troep op, dan doen de Morgan blue en Dynamic niet. daar valt alles van je ketting en tandwielen af waar het bij squirt blijft plakken.
Het is ook persoonlijk, jaar of tien geleden squirt geprobeerd en ik kreeg het nooit lekker werkend, 50/60km en echt herrie.
Toen vorige jaar weer eens op een andere manier geprobeerd en nu gaat het perfect!
En vergelijk het ook niet zomaar met iemand, Iemand die 200 watt gemiddeld rijd zal er veel langer mee doen dan dat je 300watt gemiddeld rijd. Dat gaat misschien we twee keer zo hard door de smering heen.
Ik fiets al jaren in weer en wind, en gebruik steevast Squirt wax om mijn kettingen en cassette's te reinigen. Elke week (±250 à 300km) poets ik de ketting, en krijgt die een nieuw laangje wax. Iedere maand wissel ik van ketting. De gebruikte ketting krijgt dan een ultrasoon bad (de cassette eveneens), waarmee je heel veel vuil uit de ketting weg krijgt. Lauw water met een scheutje Dasty, en dan een minuut of 8 laten reinigen. Indien de ketting nog te vuil is, de ultrasoon reiniging herhalen.
Voor sommigen zal dat allemaal fel overdreven zijn, maar ik zie dat als deel van mijn hobby. Bovendien kan je een fiets veel gemakkelijker poetsen als de ketting van de fiets is. Dus één keer per maand worden mijn fietsen grondig gepoetst.
Voor sommigen zal dat allemaal fel overdreven zijn, maar ik zie dat als deel van mijn hobby. Bovendien kan je een fiets veel gemakkelijker poetsen als de ketting van de fiets is. Dus één keer per maand worden mijn fietsen grondig gepoetst.
-
- Forum-lid HC
Verschilt niet heel veel van mijn methode
Ik rijd dan alleen met vier kettingen op 1 set, dus na een maand of drie doe ik alle kettingen in 1x.
Heerlijk toch ook een soort meditatie dit soort dingen!
Ik rijd dan alleen met vier kettingen op 1 set, dus na een maand of drie doe ik alle kettingen in 1x.
Heerlijk toch ook een soort meditatie dit soort dingen!
Ik rijd nu al een paar jaar met simpele olie van Rohloff, een overblijfsel uit de "erfenis" van Le Grimpeur. Het bevalt me uitstekend en ik ben tot nu toe nog niks beters tegengekomen.... Met 6 euro per flesje kun je het ook niet echt duur noemen.
-
- Forum-lid
Hier ook gewone kettingolie. Al die reinigingsrituelen, zou niks voor mij zijn.
Tenslotte spreek je over een vervangingsonderdeel, om de 3 à 4000 km een kettingkje van 25 à 30 euros. Er worden grotere uitgaven gedaan aan fietsen.
Tenslotte spreek je over een vervangingsonderdeel, om de 3 à 4000 km een kettingkje van 25 à 30 euros. Er worden grotere uitgaven gedaan aan fietsen.
Ik heb nog niet heel veel ervaring met de wax van Dynamic... maar het is wel goed stil, regen kan het echter niet zo goed tegen.
Wat voor ultrasoon reiniger gebruik je?i-mac schreef: ↑15 apr 2022 21:12 Ik fiets al jaren in weer en wind, en gebruik steevast Squirt wax om mijn kettingen en cassette's te reinigen. Elke week (±250 à 300km) poets ik de ketting, en krijgt die een nieuw laangje wax. Iedere maand wissel ik van ketting. De gebruikte ketting krijgt dan een ultrasoon bad (de cassette eveneens), waarmee je heel veel vuil uit de ketting weg krijgt. Lauw water met een scheutje Dasty, en dan een minuut of 8 laten reinigen. Indien de ketting nog te vuil is, de ultrasoon reiniging herhalen.
waar moet je op letten als je deze aanschaft?
-
- Forum-lid HC
Ik heb gewoon de goedkoopste.
Als je ook mee wilt gaan hotwaxen moet je er op letten dat ie ook kan verwarmen.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-0 ... omEALw_wcB
Als je ook mee wilt gaan hotwaxen moet je er op letten dat ie ook kan verwarmen.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-0 ... omEALw_wcB