Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja en wat doe je met vakanties. Denk daar even over na.
Let er op dat je dan wel een co2 pomp bij je hebt om te banden te laten ploppen.
Compressor is ook handig om te hebben.
De nieuwere banden en velgen gaat dat vaak prima met een vloerpomp maar niet altijd.
Hoe breder de banden hoe groter de meerwaarde van tubeless. 23mm op 8 bar durf ik te zeggen dat je geen verschil merkt (als je dat nog kan krijgen)
Een 28 a 29mm netto op een 4 tot 5 bar ga je wel iets merken. als is het verschil met een goede band en biba nihil.
Maar de allergrootste meerwaarde vind ik al jaren de veiligheid in een afdaling. Daar is het bij mij 10 jaar geleden op de racer mee begonnen, velgremmen en hete velgen. Bij lek rijden blijft er meestal genoeg lucht in zitten om veilig tot stilstand te komen. Al heb ik nog nooit tubeless lek gereden op een spannend moment.
Wel een keer de volgende dag dat de band leegstond.
Let er op dat je dan wel een co2 pomp bij je hebt om te banden te laten ploppen.
Compressor is ook handig om te hebben.
De nieuwere banden en velgen gaat dat vaak prima met een vloerpomp maar niet altijd.
Hoe breder de banden hoe groter de meerwaarde van tubeless. 23mm op 8 bar durf ik te zeggen dat je geen verschil merkt (als je dat nog kan krijgen)
Een 28 a 29mm netto op een 4 tot 5 bar ga je wel iets merken. als is het verschil met een goede band en biba nihil.
Maar de allergrootste meerwaarde vind ik al jaren de veiligheid in een afdaling. Daar is het bij mij 10 jaar geleden op de racer mee begonnen, velgremmen en hete velgen. Bij lek rijden blijft er meestal genoeg lucht in zitten om veilig tot stilstand te komen. Al heb ik nog nooit tubeless lek gereden op een spannend moment.
Wel een keer de volgende dag dat de band leegstond.
Dit houdt mij ook wel wat bezig. Vorig jaar een week in Luxemburg gefietst. Zonder extra materialen mee te nemen. Niet lek gereden dus geen probleem gehad.
Wil dit jaar toch wat “reddingsmaterialen” meenemen. Heb een schwalbe tirebooster in de schuur liggen. Die gaat mee, met een goeie pomp. Wat sealant en een reserve band. Zo moet het lukken zou ik zeggen.
Geen binnenbandje meenemen zou kunnen ja, maar neem voor de zekerheid toch altijd maar een tubolito bandje mee.
Vraag me eigenlijk af of daar een houdbaarheid aan zit, want is nu al paar jaar oud denk ik.
Opzich zou ik hem thuis kunnen laten, risicio dat er iets anders kapot gaat (ketting of spaak) is volgens mij groter.
Paar weken geleden een dynaplug nodig gehad voor lekje wat niet echt dicht wilde.
Was ook al weer jaar geleden ofzo dat ik die nodig had gehad.
@wasbeer2006 wat verwacht je dan op vakantie te krijgen ?
Als ik met auto paar weken ergens heen ga neem ik schwalbe booster mee, maargoed dan fiets ik ook wel genoeg km's dat bandje kan verslijten bijna. (en in bergen gaat dat vaak iets rapper)
Vliegvakantie neem ik meestal extra buitenband mee icm flesje latex.
Gewoon voor het geval dat en fietsenmaker met compressor is ook wel te vinden.
En voor de zekerheid gooi ik altijd paar binnenbandjes in m'n tas dan.
Vraag me eigenlijk af of daar een houdbaarheid aan zit, want is nu al paar jaar oud denk ik.
Opzich zou ik hem thuis kunnen laten, risicio dat er iets anders kapot gaat (ketting of spaak) is volgens mij groter.
Paar weken geleden een dynaplug nodig gehad voor lekje wat niet echt dicht wilde.
Was ook al weer jaar geleden ofzo dat ik die nodig had gehad.
@wasbeer2006 wat verwacht je dan op vakantie te krijgen ?
Als ik met auto paar weken ergens heen ga neem ik schwalbe booster mee, maargoed dan fiets ik ook wel genoeg km's dat bandje kan verslijten bijna. (en in bergen gaat dat vaak iets rapper)
Vliegvakantie neem ik meestal extra buitenband mee icm flesje latex.
Gewoon voor het geval dat en fietsenmaker met compressor is ook wel te vinden.
En voor de zekerheid gooi ik altijd paar binnenbandjes in m'n tas dan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Binnenband gooi ik vaak na drie jaar weg, test hem elk jaar ff op dichtheid.
Of het nodig is, geen idee.
Ik heb ook geen probleem op vakantie hoor, ze gaan gemonteerd mee, altijd vrij nieuw en ik rijd max 7 a 800km in twee weken.
Dus die overleven het wel. Maar ik ga ook wel eens met de MTB, daar rijd je wel eens een band compleet aan bonken als je pech hebt.
Het is me tot nu toe ook altijd gelukt.
Of het nodig is, geen idee.
Ik heb ook geen probleem op vakantie hoor, ze gaan gemonteerd mee, altijd vrij nieuw en ik rijd max 7 a 800km in twee weken.
Dus die overleven het wel. Maar ik ga ook wel eens met de MTB, daar rijd je wel eens een band compleet aan bonken als je pech hebt.
Het is me tot nu toe ook altijd gelukt.
Op vakantie is CO2 gewoon een prima mini-compressor. En een flesje sealant en een buitenband.
Ik kreeg het normaal wel gedaan met een fietspomp, maar laatst bij het voorwiel (nieuwe band) lukte het niet. Ook een co2 patroon kon de klus niet klaren. Daarna met een booster van Schwalbe was het zo klaar.
Kern er wel uitgehaald? Dat scheelt meestal wel.
Wat voor booster gebruiken jullie dan? Ik kwam van Topeak de Tubihead tegen. Lijkt me ook wel wat.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Thanks. Ik zie ook allemaal verschillende merken sealant. Ik heb enigszins door dit topic gelezen, maar er is zoveel... Welke merken zijn de beste opties?NuitKor schreef: ↑22 apr 2022 14:24https://www.bike-components.de/en/Schwa ... dQEALw_wcB
Deze was toen afgeprijsd naar 35 euro.
Zag op de homepage van Fiets iets staan over het mer Oko. Geen idee of dat daadwerkelijk wat is of gewoon reclame?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/