Tubeless
Ik rijd elke twee dagen en controleer voor iedere rit mijn bandenspanning, daarbij merk ik dat er steevast ong. 0,5 bar moet worden bijgepompt. Sinds ik de XIAOMI MI 1S accubandenpomp gebruik wordt dit mij nu duidelijk aangegeven waar ik voorheen wel vermoedens bij had, m.a.w. 1bar druk verlies in 24u is m.i. nog steeds te veel.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik voel elke rit even aan de banden met de duim, maar pomp eigenlijk alleen wat bij als het echt te zacht voelt of voor een koers. Op een training maakt mij 1 bar meer of minder niet uit.Orlok schreef: ↑25 apr 2022 19:18 Ik rijd elke twee dagen en controleer voor iedere rit mijn bandenspanning, daarbij merk ik dat er steevast ong. 0,5 bar moet worden bijgepompt. Sinds ik de XIAOMI MI 1S accubandenpomp gebruik wordt dit mij nu duidelijk aangegeven waar ik voorheen wel vermoedens bij had, m.a.w. 1bar druk verlies in 24u is m.i. nog steeds te veel.
Vandaag even een set Schwalbe One gemonteerd 25mm. Montage was wel lastiger dan de Veloflex omdat ze wat stugger zijn, maar geen bandenlichters nodig. Daarna met ventielkern er in gewoon oppompen en de band zet zich snel ( beetje sop water doet wonderen ), en er is vooralsnog geen latex nodig om op druk te houden. Dat was met de Veloflex wel anders, want die moesten A. Met een CO2 patroon opgedrukt worden. Maar net even gecheckt en ze blijven nu beter op druk - morgen nog even kijken.
@Orlok : De Veloflex is echt een misser met zijn rubber afdicht laag aan de binnenzijde. Deze loopt niet door tot de zijkant maar stopt op ca 8mm. Hierdoor blijft de zijwang poreus, maar ik zie geen latex bubbels. Ik ga ze morgen even in bad houden - en kijken waar de bubbels komen.
@Orlok : De Veloflex is echt een misser met zijn rubber afdicht laag aan de binnenzijde. Deze loopt niet door tot de zijkant maar stopt op ca 8mm. Hierdoor blijft de zijwang poreus, maar ik zie geen latex bubbels. Ik ga ze morgen even in bad houden - en kijken waar de bubbels komen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Probeer het eens meteen na de rit, ben wel benieuwd. Ik merkte dat vaak tijdens de rit lucht ontsnapt.Orlok schreef: ↑25 apr 2022 19:18 Ik rijd elke twee dagen en controleer voor iedere rit mijn bandenspanning, daarbij merk ik dat er steevast ong. 0,5 bar moet worden bijgepompt. Sinds ik de XIAOMI MI 1S accubandenpomp gebruik wordt dit mij nu duidelijk aangegeven waar ik voorheen wel vermoedens bij had, m.a.w. 1bar druk verlies in 24u is m.i. nog steeds te veel.
Ik heb nu een band hangen dit gewoon na 2 maanden slecht 0,5 bar kwijt is.
Vandaag dus zo'n 3 uur gereden en na afloop de bandendruk gecontroleerd. De accubandenpomp sloeg meteen af en had nog net op tijd kunnen aflezen dat er 0,1 bar tijdens de rit is ontsnapt maar kan ook het beetje lucht zijn die ontsnapt als je de accubandenpomp loskoppelt na het oppompen, enfin dus is niet zoveel als gedacht.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Tubeless banden geïnstalleerd vorige week. Alles ging prima. Gisteren wilde ik even wat lucht uit een band laten ontsnappen door op de nippel van het ventiel te drukken, spoot er een niet geringe straal sealant uit. Band weer op druk gebracht en blijft op druk. Ventiel draait nu wel stroef. Is het verantwoord om dit ventiel te laten zitten of zou ik ‘m moeten vervangen?
Laatst gewijzigd door JazzHands op 27 apr 2022 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet de bedoeling dat je de gehele fles inhoud in de band giet, maar alleen 30ml tot maximaal 60ml is voldoende.!JazzHands schreef: ↑27 apr 2022 11:24 Tubeless banden geïnstalleerd vorige week. Alles ging prima. Gisteren wilde ik even wat lucht uit een band laten ontsnappen door op de nippel van het ventiel te drukken, spoot er een niet geringe straal sealant uit. Band weer op druk gebracht en blijft op druk. Ventiel draait nu wel stroef. Is het verantwoord om dit ventiel te laten zitten of zou ik ‘m moeten vervangen?
Btw, dat je het ventiel bovenaan moet openen lijkt mij niet meer dan logisch, hoef je niet zo diep te bukken, toch.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Idd 60 ml in gesodemieterd. Verder trouwens een moeiteloze setup met een gewone pomp. Continental Grand Prix 5000 S TR 25 mm . Het rijdt fantastisch. Blij de stap gemaakt te hebben. Ga nu ook mijn gravel bike onder handen nemen (wat natuurlijk qua prioriteit eerder had gemoeten)
Toch is 60 ml in mijn subjectieve ervaring een prima hoeveelheid, zeker bij eerste gebruik in een tubeless ready band. Ik had al eerder de indruk dat een nieuwe tubeless ready band de eerste keer best wat latex lust, maar nu voor het eerst nagemeten. Onderstaande is niet gebaseerd op een uitgebreid experiment (N=1).
Ik voegde ruim 60ml toe aan een tubeless ready band (Schwalbe TLE). Na 4 weken (zonder merkbaar lekrijden) de band losgemaakt en zorgvuldig gemeten hoeveel latex er resteerde: 40ml. Nu vind ik 40 ml een ruime geruststellende hoeveelheid om gaten mee te dichten. Maar als ik 30ml in deze nieuwe band had gedaan, dan zou na een maand een nagenoeg droge band resteren.
Ik voegde ruim 60ml toe aan een tubeless ready band (Schwalbe TLE). Na 4 weken (zonder merkbaar lekrijden) de band losgemaakt en zorgvuldig gemeten hoeveel latex er resteerde: 40ml. Nu vind ik 40 ml een ruime geruststellende hoeveelheid om gaten mee te dichten. Maar als ik 30ml in deze nieuwe band had gedaan, dan zou na een maand een nagenoeg droge band resteren.