Ik vraag mij af of je daarbij ook de hoeveelheid latex hebt geteld die achterblijft aan de oppervlakte van de band als deze is gedemonteerd want als je een paar uur wacht of zelfs nog langer komt er vanzelf weer een laagje latex onderin de band te liggen als je de band ophangt en dat is toch gauw 10 ml of zelfs meer. Enfin, 10ml als restant van 30ml zoals je refereert is nog steeds voldoende om een gaatje te dichten.! Schwalbe Pro One Addex banden die na meer dan 4000 km te hebben gedraaid zonder merkbaar lek te zijn geweest hebben bij mij nog steeds een (voldoende) hoeveelheid latex erin en ik doe er maar 30 ml in.Janjan schreef: ↑27 apr 2022 16:48 Toch is 60 ml in mijn subjectieve ervaring een prima hoeveelheid, zeker bij eerste gebruik in een tubeless ready band. Ik had al eerder de indruk dat een nieuwe tubeless ready band de eerste keer best wat latex lust, maar nu voor het eerst nagemeten. Onderstaande is niet gebaseerd op een uitgebreid experiment (N=1).
Ik voegde ruim 60ml toe aan een tubeless ready band (Schwalbe TLE). Na 4 weken (zonder merkbaar lekrijden) de band losgemaakt en zorgvuldig gemeten hoeveel latex er resteerde: 40ml. Nu vind ik 40 ml een ruime geruststellende hoeveelheid om gaten mee te dichten. Maar als ik 30ml in deze nieuwe band had gedaan, dan zou na een maand een nagenoeg droge band resteren.
Tubeless
Laatst gewijzigd door Orlok op 27 apr 2022 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
60ml dat is bijna een mtb hoeveelheid.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik lees wisselde ervaringen met de Schwalbe Pro One : van zeer slecht tot gemiddeld tov de gewone One. Vooral qua duurzaamheid en lek rijden zou deze een stuk minder zijn dan de gewone Schwalbe One TLE.
Wat zijn de ervaringen hier op het forum ?
Wat zijn de ervaringen hier op het forum ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik ben sinds kort overgestapt van de Pro one naar de gewone Schwalbe one. Ik vond bij de Schwalbe Pro dat er erg veel lekjes gedicht moesten worden. bijna elke week zaten er grote zweetplekken op de band vanwege de gaten/gaatjes die gedicht moesten worden door de latex. Dit gebeurde niet direct maar wel na een kilometer of 1500/2000.
Vandaar dat ik naar de gewone One ben over gestapt.
Deze heb ik er nog te kort op zitten om er een zinnig oordeel over te geven.
Vandaar dat ik naar de gewone One ben over gestapt.
Deze heb ik er nog te kort op zitten om er een zinnig oordeel over te geven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb nu de 1e 1000km met de nieuwste Pro One gereden en nul problemen mbt tot lek en latex.
Vorige setup was met de oude Pro One, en ook met die banden zo'n 4500km graden zonder noemenswaardige problemen.
Vorige setup was met de oude Pro One, en ook met die banden zo'n 4500km graden zonder noemenswaardige problemen.
Ik had de pro one en ik ben nu weer terug bij de one.
En ik prefereer echt de one en niet de pro versie. Het scheelt 60 gram per band ten faveure van de pro one, maar je krijgt er ook een hoop gezeik voor terug. De pro one:
- loopt snel leeg. Eigenlijk moet je voor elke rit de banden op spanning brengen.
- Na 2000 km, is de latex al verschwunden en staat de band droog
- vaak lek onderweg, die wel door de latex wordt opgelost, maar de bandenspanning loopt rap achter uit. Ik ben hierdoor ook een keer onderuit gegaan omdat de voorband niet meer genoeg druk had om de bocht te maken.
En ik prefereer echt de one en niet de pro versie. Het scheelt 60 gram per band ten faveure van de pro one, maar je krijgt er ook een hoop gezeik voor terug. De pro one:
- loopt snel leeg. Eigenlijk moet je voor elke rit de banden op spanning brengen.
- Na 2000 km, is de latex al verschwunden en staat de band droog
- vaak lek onderweg, die wel door de latex wordt opgelost, maar de bandenspanning loopt rap achter uit. Ik ben hierdoor ook een keer onderuit gegaan omdat de voorband niet meer genoeg druk had om de bocht te maken.
Live fast; die young. mijn blog
Helemaal eens met Rob74. Ook ik ben weer terug bij de One.
Niet eens zozeer vanwege snel leeglopen. Ik vond 'm vooral heel snel slijten.
Niet eens zozeer vanwege snel leeglopen. Ik vond 'm vooral heel snel slijten.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Er zijn gewoon wat meer dingen die gaan spelen bij TL banden icm de breder worden trend.
Ik was gisteren even bezig met alvast de pirelli's 28mm monteren.
Even gewogen 295 en 296gram, Hij valt op net aan 29mm op mijn 21c velgen.
Je zou zeggen dat is prima, en dat is het ook. Maar mijn oude schwalbe pro one (2019) 25mm vallen op 29.8 en wegen slechts 255 gram.
De 28mm uit hetzelfde jaar vallen op het zwarte deel 31.5 en bij de logo's 32.2 (goed verhaal ook, lekkere productie) en die wegen 325gram.
Ondanks dat ze te licht zijn blijven ze fantastisch op druk, ze verliezen misschien een halve bar op 3 a 4 weken. Vrij extreem voor een raceband op hoge druk.
Ik merk gewoon dat de schwalbes te licht zijn, met de juiste bandenspanning voor deze breedte gaan ze rollen over de zijkant.
Daarin blinken de Pirelli's echt uit, die hebben maar 1 nadeel, maar daar merk je alleen bij de koop iets van .
Vroeger met 23mm wilde je een zo soepel mogelijke band. Nu niet meer, nu wil je een band die de balans heeft en goed reageert op bandenspanning dat doen hele lichte banden helaas niet. Dat wordt hierboven ook al wel aangeven tussen de one en pro one.
Je ziet daarnaast dat bij iig Schwalbe en Pirelli de de breedte 1 maat verschoven zijn. 23mm is nu 25/26 en 25 is weer 28mm.
Let daarop als je banden koopt en ga vooral uit van netto breedtes op jouw combinatie. waarbij ik merk dat de ideale breedte op de racer en mijn gebruik tussen de 28 en 30mm ligt. Het mooist tegen de 30 aan. Minder is sowieso niets en vind ik er ook niet uitzien op de huidige racers met brede velgen.
Ik gebruik bij eerste montage 40ml in een raceband en 90ml in een MTB band. Voor gravel zou ik op de oude MTB hoeveelheid gaan zitten van 60ml.
Ga ik uit van XC MTB gebruik, de heftigere disciplines gaan soms wel tot 150ml aan toe.
Vul tijdig bij, wat is tijdig........ dat verschilt nogal per band maar in de warmere maanden met zeg even een 1000km per maand zou ik elke 2 a 3 maanden bijvullen.
Ik was gisteren even bezig met alvast de pirelli's 28mm monteren.
Even gewogen 295 en 296gram, Hij valt op net aan 29mm op mijn 21c velgen.
Je zou zeggen dat is prima, en dat is het ook. Maar mijn oude schwalbe pro one (2019) 25mm vallen op 29.8 en wegen slechts 255 gram.
De 28mm uit hetzelfde jaar vallen op het zwarte deel 31.5 en bij de logo's 32.2 (goed verhaal ook, lekkere productie) en die wegen 325gram.
Ondanks dat ze te licht zijn blijven ze fantastisch op druk, ze verliezen misschien een halve bar op 3 a 4 weken. Vrij extreem voor een raceband op hoge druk.
Ik merk gewoon dat de schwalbes te licht zijn, met de juiste bandenspanning voor deze breedte gaan ze rollen over de zijkant.
Daarin blinken de Pirelli's echt uit, die hebben maar 1 nadeel, maar daar merk je alleen bij de koop iets van .
Vroeger met 23mm wilde je een zo soepel mogelijke band. Nu niet meer, nu wil je een band die de balans heeft en goed reageert op bandenspanning dat doen hele lichte banden helaas niet. Dat wordt hierboven ook al wel aangeven tussen de one en pro one.
Je ziet daarnaast dat bij iig Schwalbe en Pirelli de de breedte 1 maat verschoven zijn. 23mm is nu 25/26 en 25 is weer 28mm.
Let daarop als je banden koopt en ga vooral uit van netto breedtes op jouw combinatie. waarbij ik merk dat de ideale breedte op de racer en mijn gebruik tussen de 28 en 30mm ligt. Het mooist tegen de 30 aan. Minder is sowieso niets en vind ik er ook niet uitzien op de huidige racers met brede velgen.
Ik gebruik bij eerste montage 40ml in een raceband en 90ml in een MTB band. Voor gravel zou ik op de oude MTB hoeveelheid gaan zitten van 60ml.
Ga ik uit van XC MTB gebruik, de heftigere disciplines gaan soms wel tot 150ml aan toe.
Vul tijdig bij, wat is tijdig........ dat verschilt nogal per band maar in de warmere maanden met zeg even een 1000km per maand zou ik elke 2 a 3 maanden bijvullen.
One nog nooit geprobeerd, maar eigenlijk geen klachten over de pro one.
Gooi er zo'n 40ml in en pomp ze denk 1 keer per week beetje bij. Vanmorgen na 2 weken halve bar gezakt. (4.5->4bar)
Ok verkrijgbaarheid misschien, zoek nog 30mm om voorraad weer aan te vullen maar nergens op voorraad op dit moment.
Gooi er zo'n 40ml in en pomp ze denk 1 keer per week beetje bij. Vanmorgen na 2 weken halve bar gezakt. (4.5->4bar)
Ok verkrijgbaarheid misschien, zoek nog 30mm om voorraad weer aan te vullen maar nergens op voorraad op dit moment.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hier gewoon op voorraad beide versies
https://www.12gobiking.nl/schwalbe-pro- ... buitenband
https://www.12gobiking.nl/schwalbe-pro- ... nband-race
https://www.12gobiking.nl/schwalbe-pro- ... buitenband
https://www.12gobiking.nl/schwalbe-pro- ... nband-race