Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Ik ben in (ver)gevorderde orientatie voor een Canyon racefiets. Ik lees af en toe wel het fiets blad, maar nog geen forumlid. Dus bij deze een nogal lange introductie van mijn vraag (hopelijk wel compleet ).
Type ritten
Momenteel rijd ik een Bianchi Sempre uit 2011 (met Ultegra 6700 / FSA mix). Dus die gaat al heel wat jaartjes mee, vandaar dat enkele weken geleden toch wel een orientatië begon naar iets nieuws/verandering. Budget zo rond de 3k. Ik rijd geen wedstrijden, vooral 1-2x per week trainingsritje (50-60km). Zo nu en dan een langere rit (100-120km) of toertocht. Plus een fietsvakantie, vaak naar gebergte met vrienden. Totaal zo rond 2.800-3.000km in een jaar.
Type fiets
Bij langere ritten merk ik wel dat de Bianchi in mijn ogen meer een 'race' frame is, niet persé gericht op comfort. Zeker na 100km-120km heb ik lichtje stijfheid of pijntjes. Misschien ook gewenning. Na wat orientatie op website van fabrikanten en lezen van reviews kwam ik logischerwijze al snel in de categorie 'endurance' fietsen uit. Naast de Giant Defy, komt uit reviews ook de Canyon Endurace CF SL serie goed uit de verf (met de VCLS zadelpen), als kruising tussen race en endurance ook geen slechte optie. De looks vallen bij mij in de smaak en prijs/kwaliteit (vind ik ook belangrijk) is goed. Niet verwondelijk dat toen ik mail kreeg van Canyon over beschikbaarheid ik een reservering heb geplaatst voor de CF SL 8 in maat XL.
Goed, hoofdzakelijk heb ik dit topic aangemaakt omdat ik twijfel over de gereserveerde maat. Enigzins gecompliceerd omdat de Endurace ook niet te testen is. Al is Koblenz (Canyon hoofdkantoor) een leuk daguitje op ca. 3 uur afstand.
Lichaamsbouw:
- - Lengte: 194cm
- Gewicht: ca. 80kg
- Binnenbeenlengte: 98/99cm (nogal lang blijkt).
Dilemma
Ik heb blijkbaar nogal bovengemiddeld lange benen. Ik herinner mij ook nog wel een opmerking tijdens de bikefit en het kopen van mijn Bianchi. Ik vond binnenbeenlengte best lastig om nauwkeurig te meten. Met hulp van de huisgenoot kwam ik eerst uit op 98cm, en vanavond nogmaals op iets meer: 99cm. Voor Canyon betekent dit dat ik precies tussen XL en 2XL inzit (bij 98cm is het website advies XL, zadelhoogte 857 - 867mm, bij 99cm 2XL en zadelhoogte 866 - 876mm).
Wel valt mij op dat het zadel op mijn Bianchi nu hoger staat dan Canyon sowieso aanraad. Dat kan natuurlijk lichaamsspecifiek zijn na de bikefit... maar het valt mij ook op dat het meer is dan een Canyon in XL aankan (maximaal 873mm voor XL, 2XL 903mm). En dat een langere zadelpen met het door Canyon ontworpen 'VCLS' systeem niet wordt verkocht. Dus wisselen achteraf is onmogelijk. Het moet dus 'in 1x goed'.
Dit zo denkende, zou een 2XL mogelijk beter zijn? In mijn zoektocht kwam ik ook de website 'Best Bike Advice' tegen, die ook een geometrie advies geeft. Op basis van mijn gemeten afmetingen (ook armlengte, zitlengte) zeggen die voor Canyon XL met zithoogte ca. 90cm (in de buurt van Bianchi), met de waarschuwing 'andere zadelpen nodig'. Alleen is dat nu juist lastig. Uiteindelijk wordt ook een korte stuurpen (flink korter zelfs 70mm) geadviseerd (gewenste houding sportief, ipv competitief), nu heb ik op de Bianchi een meer reguliere 11cm en zit je meer gestrekt. Bij specifiek de Canyon Endurace CF SL is dat met de cockpit uit 1 stuk lastig (en duur). De goedkopere CF serie makkelijker, maar die mist de verende zadelpen. Al is die los te koop, als upgrade.
Voor alle andere merken uit die Best Bike Advice tool geldt wel een 2XL/XXL/61cm. Dat maakt het niet duidelijker waarom Canyon wordt aangeraden als XL, tenzij dat dus iets met de armlengte/zithouding is. Sidenote, mijn stadsfiets is ook een 61.
Zijn er mensen hier meer thuis in de Canyon geometrie? Voor mij is ook veel nieuw. Mijn conclusie van dit alles is de reservering wijzigen in een 2XL. Is dit als jullie zo meelezen de juiste conclusie? Dan heb ik een fiets die qua zadelhoogte wel potentieel in de buurt komt. Mogelijk is die wel meer gestrekt (te gestrekt?).
Als laatste sidenote voor dit verhaal: ik begrijp dat een 'echte bikefit' essentieel is om de instelling echt goed te krijgen. Zeker met een beenlengteverschil en kleine draai in de rug waar ik mee bekend ben. Alleen een goede basisfiets als uitgangspositie is dan essentieel. Een 'uitgebreide aankoopadvies studie', vind ik wat veel investering voor mijn doeleinden.
Overigens: het hoeft niet persé een Canyon te worden. Hier heb ik voor gekozen na wat zoekwerk, reviews en prijs/kwaliteit. Als jullie zoiets hebben na het lezen: die geometrie past totaal niet, ik moet aan merk ABC denken. Let me know! Alles kan nog/weer.