Derailleurwieltjes of ander probleem?
Dag allemaal
Mijn twee jaar oude racefiets heeft er nu ongeveer 18.000 km opzitten. De groep is Dura Ace, maar ik merk dat het schakelen en vooral het rijden zelf toch niet zo soepel meer loopt als vroeger. Ik heb de ketting en de cassette vervangen (ketting doe ik elke 3.000km, cassette elke 9.000km) maar dat brengt weinig soelaas. Zou het aan de derailleurwieltjes kunnen liggen?
Het is de eerste keer dat de ketting niet zo soepel loopt en dat maakt het fietsen meteen minder fijn. Ik gebruik Squirt Lube als smering trouwens.
Bedankt alvast voor eventuele tips/advies!
Groeten
Thomas
Mijn twee jaar oude racefiets heeft er nu ongeveer 18.000 km opzitten. De groep is Dura Ace, maar ik merk dat het schakelen en vooral het rijden zelf toch niet zo soepel meer loopt als vroeger. Ik heb de ketting en de cassette vervangen (ketting doe ik elke 3.000km, cassette elke 9.000km) maar dat brengt weinig soelaas. Zou het aan de derailleurwieltjes kunnen liggen?
Het is de eerste keer dat de ketting niet zo soepel loopt en dat maakt het fietsen meteen minder fijn. Ik gebruik Squirt Lube als smering trouwens.
Bedankt alvast voor eventuele tips/advies!
Groeten
Thomas
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Kabels ( mits geen di2 ). Anders kijken of de derailleurkooi soepel beweegt. Derailleupad niet recht etc etc. Derailleurwieltjes kan je altijd vervangen. Maar meestal zijn t wel een paar werpsterren voor t echt slecht gaat schakelen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Heb je een nieuwe cassette gestoken die ander verhoudingen heeft dan de vorige?
Ik ben eens van een 12-27 naar een 11-29 cassette overgegaan, en heb dan de b-schroef opnieuw moeten afstellen om de boel lekker te laten lopen. Was trouwens met een 11sp Campa SR achterderrie.
Ik ben eens van een 12-27 naar een 11-29 cassette overgegaan, en heb dan de b-schroef opnieuw moeten afstellen om de boel lekker te laten lopen. Was trouwens met een 11sp Campa SR achterderrie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47
Vlgns mij een vaag verhaal.! Dat het schakelen niet meer zo soepel gaat als vroeger kan aan kabelrek van de binnenkabels liggen en idd geval zal de afstelling moeten worden gecorrigeerd door het verdraaien van de kabelspanningsmoer op de derailleur.Tomasz007 schreef: ↑01 mei 2022 22:05 Dag allemaal
Mijn twee jaar oude racefiets heeft er nu ongeveer 18.000 km opzitten. De groep is Dura Ace, maar ik merk dat het schakelen en vooral het rijden zelf toch niet zo soepel meer loopt als vroeger. Ik heb de ketting en de cassette vervangen (ketting doe ik elke 3.000km, cassette elke 9.000km) maar dat brengt weinig soelaas. Zou het aan de derailleurwieltjes kunnen liggen?
Het is de eerste keer dat de ketting niet zo soepel loopt en dat maakt het fietsen meteen minder fijn. Ik gebruik Squirt Lube als smering trouwens.
Bedankt alvast voor eventuele tips/advies!
Groeten
Thomas
Dat je de ketting bij 3000 km vervangt kan ik nog inkomen maar een cassette kan véél langer meegaan dan 9000 km tot zelfs 25000 km is mogelijk. Zowel ketting als cassette hebben weinig invloed op slecht schakelen. Squirt lube wordt door het merendeel op dit forum gebruikt en staat zeer goed aangeschreven.
Als er speling in de lagers van de derailleurwieltjes ontstaat en dat kan voordat het werpsterren worden heeft dat wel invloed op slecht schakel gedrag, dus dat zou ik maar eens controleren.
Dat het rijden niet meer zo soepel verloopt als vroeger kan het gevolg zijn van vastlopende wiellagers, bottombracketlagers, verkeerde banden maar ook met je conditie, dus . . . . . zeg het maar.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik besef dat dit allemaal vaag klinkt, maar ik probeer gewoon mijn realiteit te beschrijven met de gebrekkige kennis die ik heb. Ik fiets veel (12.000 km/jaar) en ik kan mijn conditie goed inschatten op basis van vermogen en hartslag, daar ligt het zeker niet aan.
Het is een soort geratel in de ketting, een algemeen gevoel dat het niet vlot meer loopt. Het zit ook niet in mijn hoofd want mijn fietsvrienden (die er naar moeten luisteren) zeggen het ook. De ketting ligt sowieso helemaal goed en de cassette is dezelfde als de vorige. Ik las op heel veel sites dat die toch om de 9.000-10.000 km moet vervangen worden, kan me niet voorstellen dat je daar 25.000 km mee kan doen en dat je er dan vlotjes een nieuwe ketting kan opleggen.
Voor ik morgenavond ga trainen, ga ik eens naar die derailleurwieltjes kijken. Mocht het dat niet zijn, zal ik niet anders kunnen dan hem binnen te steken vrees ik.
Groeten en bedankt voor jullie meningen
Thomas
Het is een soort geratel in de ketting, een algemeen gevoel dat het niet vlot meer loopt. Het zit ook niet in mijn hoofd want mijn fietsvrienden (die er naar moeten luisteren) zeggen het ook. De ketting ligt sowieso helemaal goed en de cassette is dezelfde als de vorige. Ik las op heel veel sites dat die toch om de 9.000-10.000 km moet vervangen worden, kan me niet voorstellen dat je daar 25.000 km mee kan doen en dat je er dan vlotjes een nieuwe ketting kan opleggen.
Voor ik morgenavond ga trainen, ga ik eens naar die derailleurwieltjes kijken. Mocht het dat niet zijn, zal ik niet anders kunnen dan hem binnen te steken vrees ik.
Groeten en bedankt voor jullie meningen
Thomas
Kabelspanning achterderailleur even goed afstellen. Het kan best zijn dat er door het monteren van een nieuwe cassette het e.e.a. niet 100% uitgelijnd ligt en hierdoor de buitenzijde van de ketting sleept tegen de kransjes.
Zit je cassette spelingsvrij na montage?
Zit je cassette spelingsvrij na montage?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Ik kan mij niet voorstellen dat je de kabelspanning moet bijstellen want dat is toch een basiskennis wanneer je een racefiets bezit en daar zoveel kilometers mee maakt zoals jij. Maar je beschrijving van het probleem duidt daar wél op.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;