Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Mijn advies (ervaring) zou zijn om aan de kant van de inbusbout een kleine ratelsleutel te zetten met het juiste bitje en aan de ander kant een klein boutje in te draaien. Vervolgens met een griptang of een lasklem o.i.d. over de kop van de ratelsleutel en het boutje te spannen waardoor er druk ontstaan op de inbus en het bitje niet kan ontsnappen/doordraaien en dan losdraaien.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Die eerste bout die je losgedraaid hebt ook weer vastzetten, en eigenlijk iets vaster dan de andere. Dat haalt al wat spanning van de bout, en dan idd een passende bit of Torx gebruiken.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
Dat is een goede tip. Ik zou dan zelf eerst twee nieuwe boutjes kopen en één van die nieuwe gebruiken om de spanning weg te nemen. Aangezien TS zegt dat die eerste al moeilijk ging, vraag ik me af hoe goed de passing nog is bij dat gebruikte boutje. Als je dat gebruikte boutje terugzet, zul je wellicht terug bij af zijn of nog erger: twee vastzittende boutjes in plaats van één.R1Phrankey schreef: ↑19 apr 2022 19:26 Die eerste bout die je losgedraaid hebt ook weer vastzetten, en eigenlijk iets vaster dan de andere. Dat haalt al wat spanning van de bout, en dan idd een passende bit of Torx gebruiken.
En correct, deugdelijk gereedschap gebruiken. Dat scheelt een hoop ergernissen bij het klussen aan de fiets.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Dank voor de nuttige reacties.
Ik ga even nadenken welke tip ik als eerste ga proberen.
De inbus is van prima kwaliteit, maar doordat ik hem er niet goed recht boven wist te houden schoot hij door. Dat was waarschijnlijk te voorkomen geweest als hij wat groter was geweest en daardoor beter op zijn plaats te houden...
Ik ga even nadenken welke tip ik als eerste ga proberen.
De inbus is van prima kwaliteit, maar doordat ik hem er niet goed recht boven wist te houden schoot hij door. Dat was waarschijnlijk te voorkomen geweest als hij wat groter was geweest en daardoor beter op zijn plaats te houden...
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50
Ik heb ook wel eens een as (HB-BO201) gesloopt, als je vergeet de bout aan de kant waar je de sleutel erop zet erin te houden gaat het zeker mis. Dat het loshalen vragen oproept komt wel vaker voor gezien deze posts:havana schreef: ↑08 apr 2022 08:19Ik doe het altijd met de officiële methode en ook die is gewoon op YT te vinden!leon1 schreef: ↑07 apr 2022 16:27En dat terwijl Campa toch voortreffelijke beschrijvingen voor de doe-het-zelver online heeft staan. Dus misschien die even bekijken i.p.v. YT?CampaYolo schreef: ↑29 mar 2022 17:42 Voor het eerst geprobeerd om wielen met conus lagers open te halen. (Zonda's)
Volgens het filmpje op youtube zou de inbus aan de linker kant er af moeten komen.
Da's leuk en aardig, maar bij mij komt ie aan de rechter kant los.
Ik ben natuurlijk voor geen gat te vangen, dus rechts een sleutel er op en links een lange inbus. Dan komt t wel los, althans dat is mijn idee.
Ik ben niet gewend om met alu te werken, dus ik ben niet bang om kracht te zetten...... oei.
.... wat ooit rond was is dat nu niet meer.
Nieuw draadje getapt en het past weer, dus gelukkig zonder gevolgen.
Ik ga mijzelf toch maar wat beter inlezen voordat ik hier verder mee ga.
https://www.facebook.com/groups/1176127 ... 586978726/
https://www.facebook.com/groups/1176127 ... 424667309/
https://www.facebook.com/groups/1176127 ... 028330715/
https://www.facebook.com/groups/1176127 ... 719407447/
In de commentaren daar de nodige tips en video's te vinden net als op het weightweenies forum.
Na wat aanvullende pogingen toch maar door de fietsenmaker laten doen.synapse schreef: ↑20 apr 2022 10:23 Dank voor de nuttige reacties.
Ik ga even nadenken welke tip ik als eerste ga proberen.
De inbus is van prima kwaliteit, maar doordat ik hem er niet goed recht boven wist te houden schoot hij door. Dat was waarschijnlijk te voorkomen geweest als hij wat groter was geweest en daardoor beter op zijn plaats te houden...
Courir c'est mourir un peu
Het zelf klussen aan een fiets o.i.d. zonder kennis van zaken en vooral zonder goed gereedschap is m.i. vragen om ellende.!!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Klopt helemaal.
Normaal gesproken doe ik niets waarover ik mij niet kan inlezen of een YouTube raadplegen.
Voel ik mij er niet zeker over of ben ik bang schade aan te richten dan ga ik naar de fietsenmaker.
Het loshalen van de crank heb ik echter al meerdere malen zonder problemen gedaan.
Waardoor het nu fout ging kan ik alleen maar over speculeren, ik denk doordat ik een te korte inbus heb gebruikt waardoor ik niet goed kracht kon zetten. Uiteindelijk dus door slordigheid en gemakzucht.
Normaal gesproken doe ik niets waarover ik mij niet kan inlezen of een YouTube raadplegen.
Voel ik mij er niet zeker over of ben ik bang schade aan te richten dan ga ik naar de fietsenmaker.
Het loshalen van de crank heb ik echter al meerdere malen zonder problemen gedaan.
Waardoor het nu fout ging kan ik alleen maar over speculeren, ik denk doordat ik een te korte inbus heb gebruikt waardoor ik niet goed kracht kon zetten. Uiteindelijk dus door slordigheid en gemakzucht.
Courir c'est mourir un peu
Niet om het een of ander maar er is nogal wat maatverschil met inbussleutels vooral die van goedkope kwaliteit en wat dus vooral bij inbus kans geeft op doordraaien. !synapse schreef: ↑02 mei 2022 16:13 Klopt helemaal.
Normaal gesproken doe ik niets waarover ik mij niet kan inlezen of een YouTube raadplegen.
Voel ik mij er niet zeker over of ben ik bang schade aan te richten dan ga ik naar de fietsenmaker.
Het loshalen van de crank heb ik echter al meerdere malen zonder problemen gedaan.
Waardoor het nu fout ging kan ik alleen maar over speculeren, ik denk doordat ik een te korte inbus heb gebruikt waardoor ik niet goed kracht kon zetten. Uiteindelijk dus door slordigheid en gemakzucht.
Mij is dat een paar jaar geleden ook overkomen ondanks de vele goede gereedschap in mijn bezit, ook met een Shimano crankbout en alleen op de manier zoals ik eerder heb beschreven heb ik die bout nog los kunnen krijgen en een nieuwe van Shimano moeten monteren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Nog een laatste keer een tubeless bandje proberen alvorens terug naar binnenbandjes. Met de handpomp tikken op 4 bar, fijn de band gaat seaten, 5 bar.... Nog een tikje.... BAM ?
Na de schrik toch even mijn vochtige ogen afvegen. Het was een fijn wiel, dat wel. #nooitmeertubeless
Na de schrik toch even mijn vochtige ogen afvegen. Het was een fijn wiel, dat wel. #nooitmeertubeless
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen