Ik heb een Cannondale CAAD10 met mavic wielen ( shimano ultegra 11 speed ) staan, die ik niet meer gebruik.
Leek me interessant om hier een singlespeed van te maken.
Een lokale fietsenhandelaar zei me dat dit mogelijk was mits:
ander stuur
enkel tandwiel vooraan
conversiesetje met spacers op het achterwiel
remklauwen, cranks etc konden allemaal blijven staan volgens hem.
hij vroeg hier €700 voor, dus leek het me boeiender om het zelf te doen...
is m'n vraag of dit gaat met dergelijk frame en of zijn informatie klopt en ik dus enkel die zaken moet bestellen.
vroeg me ook nog af met welke bandjes de meeste singlespeeds rijden? racefietsbandjes lijken me toch te weinig lekbestendig voor dagelijks gebruik ( in vergelijking met de standaard stadsfiets band )
alvast bedankt
CAAD10
Een stadsfiets band zal meestal niet passen onder de remhoeven en binnen de vorken (klauwen is voor schijfremmen). Ik kom regelmatig in Berlijn, waar heel veel singlespeeds rijden: allemaal met dunne banden. Indien je krom stuur vervangt door rechtstuur (waarom eigenlijk?) moet je rekening houden met andere houding en ander effect van de remmen, vanwege andere handgrepen.
Er bestaan eccentic bottom brackets die een bb30 om toveren tot een ketting spanner, ik weet dan niet of je huidige 30mm crank nog past. Op die manier kom je al makkelijk aan de kostprijs van je fmer.
Die bb ketting spanner past iedere keer aanspannen of verversing van je ketting de geometrie aan van je fiets, i ve been there.
Verder is een bandje een detail, je kan gewoon iets stevigere koersbandjes rijden. Vittoria open pave, s4k 4seasons of panaracer gravelkings26mm zijn allemaal goed genoeg.
Ik zou een passend baanframe zoeken, dus met horizontale dropouts en waarop je remmetje kunt plaatsen,
Of als je niet super wijs bent onderdelen en handen, voor een complete bouw zoals: cinelli gazzetta of tutto die iets meer band kan verdragen.
Als grote plus heb je gelijk het fixie gevoel door de baan geometrie en korte cracks op dit soort fietsen.
Je caad10 daar kan je iemand blij mee maken via de bekende verkoopsites.
Die bb ketting spanner past iedere keer aanspannen of verversing van je ketting de geometrie aan van je fiets, i ve been there.
Verder is een bandje een detail, je kan gewoon iets stevigere koersbandjes rijden. Vittoria open pave, s4k 4seasons of panaracer gravelkings26mm zijn allemaal goed genoeg.
Ik zou een passend baanframe zoeken, dus met horizontale dropouts en waarop je remmetje kunt plaatsen,
Of als je niet super wijs bent onderdelen en handen, voor een complete bouw zoals: cinelli gazzetta of tutto die iets meer band kan verdragen.
Als grote plus heb je gelijk het fixie gevoel door de baan geometrie en korte cracks op dit soort fietsen.
Je caad10 daar kan je iemand blij mee maken via de bekende verkoopsites.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5544
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Caad10 verkopen en iets met horizontale patten zoeken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
€ 700 voor ombouwen naar SS?!?!?? Dat is inclusief massief gouden kettingspanner mag ik hopen.
Verder wel eens met de rest. In de huidge gekkigheid kun je voor een CAAD10 met Ultegra nog serieus geld vangen.
Dus ik zou de CAAD verkopen en iets leuks kopen of bouwen met een dedicated SS/fixed framepje.
Schaterlachend door de glasscherven rijden doe je trouwens met Schwalbe Durano Plus bandjes.
Verder wel eens met de rest. In de huidge gekkigheid kun je voor een CAAD10 met Ultegra nog serieus geld vangen.
Dus ik zou de CAAD verkopen en iets leuks kopen of bouwen met een dedicated SS/fixed framepje.
Schaterlachend door de glasscherven rijden doe je trouwens met Schwalbe Durano Plus bandjes.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"