Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik heb tubeless geprobeerd op de racer - zat op mijn nieuwe 2e handse fiets.
Maar het ene wiel lijkt een dot oude, hard geworden, latex in de band te zitten. Dat wiel is simpelweg niet uitgeblanceerd. --> Band eraf, schoonmaken, en opnieuw installeren zal dat wel verhelpen.
Bij het 3e ritje had ik dan lek. Gaatje van een paar mm groot. Latex all over the place, gat werd niet gedicht. (28mm banden ~4.8 a 5 bar druk - met mijn 90kg niet overdreven volgens mij)
Dan dus binnenbandje erin (ik was nog niet van de plugs ed aanschaffen). Alles onder de latex dan natuurlijk.
Maar ik dacht ook, leuk.., áls de latex wél zijn werk zou doen ben je alsnog de helft van je druk kwijt oid. Moet je alsnog bijpompen. Geen ramp, maar het is niet dat je ermee thuis komt zonder stoppen. Bij een gravel of MTB fiets zal dat minder kritisch zijn, want rijd je toch al met veel lagere druk en je raakt veel minder lucht kwijt.
Dus ik ben genezen - misschien onterecht met deze enkele ervaring - maar ben op de racer terug op binnenbandjes en gewone vouwbanden. Dat heeft me nooit echt in de weg gezeten eigenlijk.
Anyways, is er iets in dit verhaal wat aanwijsbaar een gebruikersfout van mijn kant is geweest? (type latex weet ik zo niet, maar de band had ik zelf bijgevuld met een 30mm latex die een fietsmaat had staan en die hij gebruikt voor zijn gravel fiets).
Maar het ene wiel lijkt een dot oude, hard geworden, latex in de band te zitten. Dat wiel is simpelweg niet uitgeblanceerd. --> Band eraf, schoonmaken, en opnieuw installeren zal dat wel verhelpen.
Bij het 3e ritje had ik dan lek. Gaatje van een paar mm groot. Latex all over the place, gat werd niet gedicht. (28mm banden ~4.8 a 5 bar druk - met mijn 90kg niet overdreven volgens mij)
Dan dus binnenbandje erin (ik was nog niet van de plugs ed aanschaffen). Alles onder de latex dan natuurlijk.
Maar ik dacht ook, leuk.., áls de latex wél zijn werk zou doen ben je alsnog de helft van je druk kwijt oid. Moet je alsnog bijpompen. Geen ramp, maar het is niet dat je ermee thuis komt zonder stoppen. Bij een gravel of MTB fiets zal dat minder kritisch zijn, want rijd je toch al met veel lagere druk en je raakt veel minder lucht kwijt.
Dus ik ben genezen - misschien onterecht met deze enkele ervaring - maar ben op de racer terug op binnenbandjes en gewone vouwbanden. Dat heeft me nooit echt in de weg gezeten eigenlijk.
Anyways, is er iets in dit verhaal wat aanwijsbaar een gebruikersfout van mijn kant is geweest? (type latex weet ik zo niet, maar de band had ik zelf bijgevuld met een 30mm latex die een fietsmaat had staan en die hij gebruikt voor zijn gravel fiets).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Zelfde ervaring.
Ik heb de sealant 'OKO Magic Milk Hi-Fibre' aangekocht. Vandaag gaat die in de bandjes dus na de zomer zal ik hier hopelijk een review over kunnen neerpennen. Je vindt er effectief weinig reviews over terug - een gokje dus...JPAR schreef: ↑22 apr 2022 14:37Thanks. Ik zie ook allemaal verschillende merken sealant. Ik heb enigszins door dit topic gelezen, maar er is zoveel... Welke merken zijn de beste opties?NuitKor schreef: ↑22 apr 2022 14:24https://www.bike-components.de/en/Schwa ... dQEALw_wcB
Deze was toen afgeprijsd naar 35 euro.
Zag op de homepage van Fiets iets staan over het mer Oko. Geen idee of dat daadwerkelijk wat is of gewoon reclame?
Tot op heden was ik een (tevreden) gebruiker van Orange endurance maar verandering van spijs doet eten zeker?!
It's just a hill - Get over it
Lees/volg je het topic niet en stel je dus jouw vraag gewoon uit het niets . . . . als je iets gelezen hebt "waar dan" ?
Gisteren is deze vraag ook al voorbij gekomen: viewtopic.php?t=66235&start=4116
Gisteren is deze vraag ook al voorbij gekomen: viewtopic.php?t=66235&start=4116
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Over dat mengen was dat net mijn antwoord op de vraag op de vorige paginaOrlok schreef: ↑11 mei 2022 16:39 Lees/volg je het topic niet en stel je dus jouw vraag gewoon uit het niets . . . . als je iets gelezen hebt "waar dan" ?
Gisteren is deze vraag ook al voorbij gekomen: viewtopic.php?t=66235&start=4116
Ivm bijvullen of volledig de oude sealant verwijderen staat er niets. Dus vul je gewoon bij of verwijder je de oude sealant volledig?
Tenzij je de samenstelling weet van de oude sealant zou ik deze verwijderen en nieuwe sealant gebruiken. Je hebt n.l. sealant op basis van ammoniak, zonder ammoniak, met synthetische latex, natuurlijke latex, zonder latex . . . . dus tenzij je als chemicus weet wat je doet zou ik niet bijvullen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee opzich niet. Wat jij beschrijft vind ik ook het nadeel van tubeless op de racer.MarkVeenstra schreef: ↑11 mei 2022 14:37 Knip
Anyways, is er iets in dit verhaal wat aanwijsbaar een gebruikersfout van mijn kant is geweest? (type latex weet ik zo niet, maar de band had ik zelf bijgevuld met een 30mm latex die een fietsmaat had staan en die hij gebruikt voor zijn gravel fiets).
De ene band drinkt de latex bijna op, oude conti supersonic MTB banen hadden dat enorm 2 a 3 weken 60ml "op".
Op de racer is dat veel minder, maar er zijn banden die het ook doen.
Wat voor mij het belangrijkste voordeel blijft. Veiligheid in de bergen. Je band loopt af maar met 2 of 3 bar kom je nog wel veilig tot stilstand. Daarnaast wordt het voordeel met bredere banden ook het rijdgedrag.
Voordeel bij lek is een plug en bijpompen vaak voldoende en dicht bij huis kan je gewoon door.
Echter rijd ik zelden lek, dus is voor mij niet zo belangrijk.
Maar in de polder zijn het nou geen voordelen waardoor ik iedereen zou aanraden er mee te gaan rijden. Zeker niet als je bv maar 2000km per jaar rijd oid. Of gewoon geen zin hebt in meer werk.
Overigens op de MTB rijd je vaak in het grensgebied grip/druk waardoor 2 tiende aflopen ook bijpompen betekend omdat je anders je velg aan bonken rijd.
Ik moet ongeveer 0.5 bar per 2 dagen bijpompen. Kan daar op zich mee leven, maar vraag me toch af of er een manier is om de oorzaak te achterhalen. Of beter nog, dit te verhelpen . Banden (Continental Grand Prix 5000 S TR) liggen er nu 3 weken op.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wellicht 20ml bijvullen.
Ik heb banden die echt 2 maande op druk blijven. Ik heb 2 Pirelli scorpions RC, na twee weken pakte ik de fiets weer en de MI pomp ging 2 seconden aan op dezelfde waarde, nou dat is nagenoeg 0 afloop.
Maar ook twee gelijke 28mm schwalbes op de racert. 1 hoef ik eens in de 2 a 3 weken even bij te pompen en de andere moet elke rit, zelfde velg, zelfde montage, zelfde vloeistof.
Ik heb banden die echt 2 maande op druk blijven. Ik heb 2 Pirelli scorpions RC, na twee weken pakte ik de fiets weer en de MI pomp ging 2 seconden aan op dezelfde waarde, nou dat is nagenoeg 0 afloop.
Maar ook twee gelijke 28mm schwalbes op de racert. 1 hoef ik eens in de 2 a 3 weken even bij te pompen en de andere moet elke rit, zelfde velg, zelfde montage, zelfde vloeistof.