140mm of 160mm schijven?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik ben aanstaande mijn eerste schijfremmen racefiets te gaan assembleren. Het wordt weer campa en Ik kan kiezen tussen 140mm en 160mm schijven of een combi.
Ik neig naar alles 140mm omdat ik dat het mooist vind en toch goed genoegd remt.
Is er iemand die een reden weet waarom ik dat niet zou moeten doen?
Ik neig naar alles 140mm omdat ik dat het mooist vind en toch goed genoegd remt.
Is er iemand die een reden weet waarom ik dat niet zou moeten doen?
Het ligt er aan wat er past op je frame. Mijn BMC kan alleen een 160mm schijf hebben aan de voorkant ( zonder adapter). Aan de achterkant zit bij de meeste fietsen een 140mm zonder adapter.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Er zijn inderdaad 2 factoren waarvan rene al de eerste heeft genoemd (past het?). De tweede is kijken waar je rijdt en dat in combinatie met remtechniek en jouw gewicht laten bepalen wat je nodig hebt. Waarbij alleen vlakke ritten denk ik altijd met 140/140 kunt rijden ongeacht jouw techniek en gewicht.
Ride bikes, not tanks!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Altijd 160. Toch net iets meer marge voor een lange afdaling met betrekking tot hitteopbouw.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Definieer te zwaar
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Voor aero en gewicht moet je bij velgremmen wezen. En hoe veel gewicht scheelt dat nou... bijna niets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40107
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je hebt helemaal gelijk.ericpeters schreef: ↑15 mei 2022 15:52 ...
Ik neig naar alles 140mm omdat ik dat het mooist vind en toch goed genoegd remt.
...
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Dan ga ik voor 140, beide past sowieso
Ik heb met 1e generatie Chinese carbon clincher velgen in La Marmotte eens een velg gesmolten maar verder nooit issues gehad in de bergen. Ik ga er van uit dat ik dan hier (zd limburg + ardennen) geen issues met te kleine schijven gaan krijgen want dan is het toch een gevalletje “defeats the purpose”.
Mijn vorige fiets komt dan bij mijn vakantie huisje te staan waar wel bergen tot 1000+ meter zijn en daar weet ik één klim welke doodlopend is en die je eigenlijk alleen constant remmend kunt afrijden. Maar die is dan ook weer zo steil dat ik hem waarschijnlijk nooit ga opfietsen.
Ik heb met 1e generatie Chinese carbon clincher velgen in La Marmotte eens een velg gesmolten maar verder nooit issues gehad in de bergen. Ik ga er van uit dat ik dan hier (zd limburg + ardennen) geen issues met te kleine schijven gaan krijgen want dan is het toch een gevalletje “defeats the purpose”.
Mijn vorige fiets komt dan bij mijn vakantie huisje te staan waar wel bergen tot 1000+ meter zijn en daar weet ik één klim welke doodlopend is en die je eigenlijk alleen constant remmend kunt afrijden. Maar die is dan ook weer zo steil dat ik hem waarschijnlijk nooit ga opfietsen.