Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

140mm of 160mm schijven?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 15 mei 2022 15:52

Ik ben aanstaande mijn eerste schijfremmen racefiets te gaan assembleren. Het wordt weer campa en Ik kan kiezen tussen 140mm en 160mm schijven of een combi.
Ik neig naar alles 140mm omdat ik dat het mooist vind en toch goed genoegd remt.

Is er iemand die een reden weet waarom ik dat niet zou moeten doen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6461
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 mei 2022 15:59

Het ligt er aan wat er past op je frame. Mijn BMC kan alleen een 160mm schijf hebben aan de voorkant ( zonder adapter). Aan de achterkant zit bij de meeste fietsen een 140mm zonder adapter.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

leon1
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 mei 2022 17:59

Er zijn inderdaad 2 factoren waarvan rene al de eerste heeft genoemd (past het?). De tweede is kijken waar je rijdt en dat in combinatie met remtechniek en jouw gewicht laten bepalen wat je nodig hebt. Waarbij alleen vlakke ritten denk ik altijd met 140/140 kunt rijden ongeacht jouw techniek en gewicht.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5544
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 mei 2022 19:10

Altijd 160. Toch net iets meer marge voor een lange afdaling met betrekking tot hitteopbouw.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 mei 2022 19:46

Altijd 140mm, wanneer je niet te zwaar bent heb je voldoende remvermogen, ook in de bergen.
Is mooier en spaart gewicht. ;)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4338
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 15 mei 2022 19:49

scottpch schreef: 15 mei 2022 19:46 Altijd 140mm, wanneer je niet te zwaar bent heb je voldoende remvermogen, ook in de bergen.
Is mooier en spaart gewicht. ;)
Definieer te zwaar ;)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5544
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 mei 2022 20:21

Voor aero en gewicht moet je bij velgremmen wezen. En hoe veel gewicht scheelt dat nou... bijna niets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40250
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mei 2022 20:47

Hanz Bé schreef: 15 mei 2022 19:49
scottpch schreef: 15 mei 2022 19:46 Altijd 140mm, wanneer je niet te zwaar bent heb je voldoende remvermogen, ook in de bergen.
Is mooier en spaart gewicht. ;)
Definieer te zwaar ;)
Ligt aan het formaat menhir wat jij meesjouwt op je rug ;-)
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 mei 2022 21:03

15gr per schijf gewichtsverschil tussen 140mm en 160mm, daarnaast heb je bij de achterremklauw geen adapter nodig voor de 140mm schijf, scheelt ook weer 20gr.
Loopt dus flink op! ;) :)

chris80
Forum-lid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 15 mei 2022 21:28

Als je voor het fietsen even naar de wc gaat bespaar je al meer gewicht :D

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16488
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 mei 2022 22:16

ericpeters schreef: 15 mei 2022 15:52 ...
Ik neig naar alles 140mm omdat ik dat het mooist vind en toch goed genoegd remt.
...
Je hebt helemaal gelijk.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 15 mei 2022 22:20

Dan ga ik voor 140, beide past sowieso
Ik heb met 1e generatie Chinese carbon clincher velgen in La Marmotte eens een velg gesmolten maar verder nooit issues gehad in de bergen. Ik ga er van uit dat ik dan hier (zd limburg + ardennen) geen issues met te kleine schijven gaan krijgen want dan is het toch een gevalletje “defeats the purpose”.
Mijn vorige fiets komt dan bij mijn vakantie huisje te staan waar wel bergen tot 1000+ meter zijn en daar weet ik één klim welke doodlopend is en die je eigenlijk alleen constant remmend kunt afrijden. Maar die is dan ook weer zo steil dat ik hem waarschijnlijk nooit ga opfietsen.
Afbeelding

Plaats reactie