Twee verschillende velghoogtes
Hoi allemaal,
Ik sta op het punt een nieuwe Canyon Aeroad CF SLX te kopen.
Standaard wordt deze fiets geleverd met 62mm full carbon velgen/wielen van DT Swiss.
(Ik kijk naar de versie 7 met DT Swiss ARC 1600 Dicut, XDR)
Gelet op mijn lichaamsbouw kom ik uit bij een maat S.
Nu geeft Canyon op de website het volgende aan bij deze fiets: 3XS, 2XS, XS en S fietsen worden afgemonteerd met 50mm velgen aan de voorkant voor betere stuureigenschappen en meer stabiliteit bij zijwind.
Gevoelsmatig wil ik geen twee verschillende velghoogtes. Buiten het feit dat ik dit niet mooi vind, lijkt het mij ook overbodig.. (ik weeg ongeveer 80kg en waai echt niet zomaar van de weg)
Wat is jullie kijk op twee velghoogtes op een fiets?
Ik sta op het punt een nieuwe Canyon Aeroad CF SLX te kopen.
Standaard wordt deze fiets geleverd met 62mm full carbon velgen/wielen van DT Swiss.
(Ik kijk naar de versie 7 met DT Swiss ARC 1600 Dicut, XDR)
Gelet op mijn lichaamsbouw kom ik uit bij een maat S.
Nu geeft Canyon op de website het volgende aan bij deze fiets: 3XS, 2XS, XS en S fietsen worden afgemonteerd met 50mm velgen aan de voorkant voor betere stuureigenschappen en meer stabiliteit bij zijwind.
Gevoelsmatig wil ik geen twee verschillende velghoogtes. Buiten het feit dat ik dit niet mooi vind, lijkt het mij ook overbodig.. (ik weeg ongeveer 80kg en waai echt niet zomaar van de weg)
Wat is jullie kijk op twee velghoogtes op een fiets?
De gemiddelde berijder van deze maat fietsen weegt wat minder dan jij doet, denk ik. Vandaar die keuze die ze maken denk ik. Mij zou het niet echt storen, tis maar 12mm. Je kan er altijd nog een andere set in zetten toch? Je 'oude' set past in iedere maat fiets, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die die keuze ook maken als ze 180 zijn. Die moet vast wel te verkopen zijn.
Als geinformeerd bij Canyon of ze de normale set kunnen leveren ipv deze? Mailtje kost niks...
Als geinformeerd bij Canyon of ze de normale set kunnen leveren ipv deze? Mailtje kost niks...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Er zijn merken die hun beste sets bewust zo samenstellen. Enve bijvoorbeeld.
Ik gebruik die Enve 4.5 SES (56mm achteraan, 48mm vooraan). Ik vind het niet storen qua zicht, blijkbaar is de aerodynamische effectiviteit er niet of amper minder om, en de zijwindgevoeligheid is inderdaad een stuk beter dan mijn Campa WTO60, die voor en achteraan 56mm hoog zijn.
De Enve's:
Ik gebruik die Enve 4.5 SES (56mm achteraan, 48mm vooraan). Ik vind het niet storen qua zicht, blijkbaar is de aerodynamische effectiviteit er niet of amper minder om, en de zijwindgevoeligheid is inderdaad een stuk beter dan mijn Campa WTO60, die voor en achteraan 56mm hoog zijn.
De Enve's:
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Is een kwestie van smaak. Ik rijd zelf met velgen van verschillende hoogtes (45 mm achter en 35 mm voor). Dat rijdt net wat comfortabeler bij windkracht 4 à 5, vind ik. Hogere velgen zijn wel sneller.
Als je ook in de bergen gaat fietsen kun je beter wat lagere velgen nemen.
Als je ook in de bergen gaat fietsen kun je beter wat lagere velgen nemen.
Dikzie schreef: ↑22 mei 2022 23:33 Hoi allemaal,
Ik sta op het punt een nieuwe Canyon Aeroad CF SLX te kopen.
Standaard wordt deze fiets geleverd met 62mm full carbon velgen/wielen van DT Swiss.
(Ik kijk naar de versie 7 met DT Swiss ARC 1600 Dicut, XDR)
Gelet op mijn lichaamsbouw kom ik uit bij een maat S.
Nu geeft Canyon op de website het volgende aan bij deze fiets: 3XS, 2XS, XS en S fietsen worden afgemonteerd met 50mm velgen aan de voorkant voor betere stuureigenschappen en meer stabiliteit bij zijwind.
Gevoelsmatig wil ik geen twee verschillende velghoogtes. Buiten het feit dat ik dit niet mooi vind, lijkt het mij ook overbodig.. (ik weeg ongeveer 80kg en waai echt niet zomaar van de weg)
Wat is jullie kijk op twee velghoogtes op een fiets?
Website: https://www.maatwielen.nl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13966
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Of je het mooi vind is smaak.
De combo van Raven14 vind ik eigenlijk wel heel mooi! Misschien wel mooier dan de twee 55mm die ik zelf rijd.
Maar een racer met een hogere velg achter rijd, vind ik, fijner,
Stabieler en stuurt wat directer lekkerder.
Daarnaast met veel wind kan je prima met een hoge achtervelg rijden.
ik denk dat tot 80mm helemaal geen probleem is. als je voor dan maar 40mm oid neemt
Ik rijd zelfs overigens met 55 voor en achter en bij extreme wind gaat er een 38mm voorwiel in.
Dat vind ik dan weer net iets een te groot verschil voor "mooi"
Als je het voor aero doet zou je juist met een hoger voorwiel gaan rijden ipv achter, maarja, dat rijd voor geen meter en ziet er niet uit.
De combo van Raven14 vind ik eigenlijk wel heel mooi! Misschien wel mooier dan de twee 55mm die ik zelf rijd.
Maar een racer met een hogere velg achter rijd, vind ik, fijner,
Stabieler en stuurt wat directer lekkerder.
Daarnaast met veel wind kan je prima met een hoge achtervelg rijden.
ik denk dat tot 80mm helemaal geen probleem is. als je voor dan maar 40mm oid neemt
Ik rijd zelfs overigens met 55 voor en achter en bij extreme wind gaat er een 38mm voorwiel in.
Dat vind ik dan weer net iets een te groot verschil voor "mooi"
Als je het voor aero doet zou je juist met een hoger voorwiel gaan rijden ipv achter, maarja, dat rijd voor geen meter en ziet er niet uit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ach als je fietst zie je je eigen wielen toch niet.
(Tenminste niet van opzij)
(Tenminste niet van opzij)
Bedankt voor de vlotte reacties allemaal!
Goed om te horen dat het geen struikelblok hoeft te zijn. Ga er altijd wel vanuit dat ze er over hebben nagedacht, maar maak wel graag een bewuste keuze.
Ik wil vooral een goede allround fiets, waarbij ik hoofdzakelijk langere rondjes door NL rij, met soms een uitstapje naar de bergen.
Goed om te horen dat het geen struikelblok hoeft te zijn. Ga er altijd wel vanuit dat ze er over hebben nagedacht, maar maak wel graag een bewuste keuze.
Ik wil vooral een goede allround fiets, waarbij ik hoofdzakelijk langere rondjes door NL rij, met soms een uitstapje naar de bergen.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Dan zou ik dus maximaal 35 mm hoog nemen.
Website: https://www.maatwielen.nl
Mijn laatste setje is 45mm. Vind ik persoonlijk de gulden middenweg. Ben er die grote berg in de Provence mee op- en afgefietst en dat ging gewoon goed. Zeker kijken voor U vorm ipv V vorm.
Als je sneller dan 80 km/h gaat, begint het wat zijwindgevoelig worden. Maar ja...
Als je sneller dan 80 km/h gaat, begint het wat zijwindgevoelig worden. Maar ja...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13966
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja en dat is dan met name je voorwiel doe je daar een 35 of 38 in heb je ook geen last meer.
Ik had 33mm in de bergen voor het gewicht, maar vond dat iets te iel op mijn fiest.
Nu weer 38mm, maar achteraf had ik beter 38/45 kunnen nemen.
55/55 voor in de polder, gaat goed en bij extreme wind een 38mm voor. Maar dan pak ik eigenlijk liever de MTB op de weg, toch wat meer controle
Ik had 33mm in de bergen voor het gewicht, maar vond dat iets te iel op mijn fiest.
Nu weer 38mm, maar achteraf had ik beter 38/45 kunnen nemen.
55/55 voor in de polder, gaat goed en bij extreme wind een 38mm voor. Maar dan pak ik eigenlijk liever de MTB op de weg, toch wat meer controle