Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Om de kooi steviger / stijver te maken.
Wat ik 1x heb gedaan (kennis had net zolang gemorreld totdat hele boutkop weg was....)
Stift tussen blokken doorgeslepen, resterend stuk stift eruit, 1 brakepad eruit.
Resterende stift omgebogen naar buiten, met spitse tang los gedraaid.
Daarna zover mogelijk bout uit de klauw trekken en de kop ook weg slijpen. Resterende stift naar binnen drukken, die viel er los uit.
Hoop werk, ook zichtbare krassen op de klauw.....
Dogma F
Niet bij het sleutelen...
Deze ochtend fietsdrager gemonteerd op de trekhaak en domweg de stekker niet ingeplugd waardoor deze iets te fel kennis heeft gemaakt met het wegdek.
Nu dus op zoek naar vervangstekker, bij voorkeur van Thule.
Morgen even rondbellen.
Deze ochtend fietsdrager gemonteerd op de trekhaak en domweg de stekker niet ingeplugd waardoor deze iets te fel kennis heeft gemaakt met het wegdek.
Nu dus op zoek naar vervangstekker, bij voorkeur van Thule.
Morgen even rondbellen.
Niet echt verprutst, wel enorm zitten kutten. Ik wilde de remmen van de MTB "even" bleeden voordat ik over twee weken weer in Winterberg zit. Met SRAM bleeding edge is dat in principe een vrij eenvoudig klusje.
Deze remset (G2 RSC) had ik echter nog nooit ontlucht, dus even opzoeken welk bleedblock ik nodig heb. Mmm, ik heb geen G2 block, maar wel eentje voor guide callipers, de voorlopers van G2. Gaat goedkomen...
Damn, ze passen net niet tussen de zuigers. Zuigers verder terug duwen. Ruk, nog niet. Misschien heeft de olie zoveel water opgenomen dat er teveel vloeistof in het systeem zit nu (oude Avids hadden dat probleem soms).Beetje olie aflaten dan maar. Past het nog niet.
Toch nog eens kijken in de handleiding dan maar. Mmm, het guide blok hoort 12 mm dik te zijn (checken met schuifmaat. Klopt!). Die van G2 echter 11 mm...
Lang verhaal kort: na 20 minuten vijlen, schuren, nameten, vijlen, etc pastte het blokje eindelijk, en toen was ik inderdaad zo klaar...
Deze remset (G2 RSC) had ik echter nog nooit ontlucht, dus even opzoeken welk bleedblock ik nodig heb. Mmm, ik heb geen G2 block, maar wel eentje voor guide callipers, de voorlopers van G2. Gaat goedkomen...
Damn, ze passen net niet tussen de zuigers. Zuigers verder terug duwen. Ruk, nog niet. Misschien heeft de olie zoveel water opgenomen dat er teveel vloeistof in het systeem zit nu (oude Avids hadden dat probleem soms).Beetje olie aflaten dan maar. Past het nog niet.
Toch nog eens kijken in de handleiding dan maar. Mmm, het guide blok hoort 12 mm dik te zijn (checken met schuifmaat. Klopt!). Die van G2 echter 11 mm...
Lang verhaal kort: na 20 minuten vijlen, schuren, nameten, vijlen, etc pastte het blokje eindelijk, en toen was ik inderdaad zo klaar...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Eigenlijk heb je dus geklust, toch . . . . ? viewtopic.php?t=7416053x11 schreef: ↑29 mei 2022 13:15 Niet echt verprutst, wel enorm zitten kutten. Ik wilde de remmen van de MTB "even" bleeden voordat ik over twee weken weer in Winterberg zit. Met SRAM bleeding edge is dat in principe een vrij eenvoudig klusje.
Deze remset (G2 RSC) had ik echter nog nooit ontlucht, dus even opzoeken welk bleedblock ik nodig heb. Mmm, ik heb geen G2 block, maar wel eentje voor guide callipers, de voorlopers van G2. Gaat goedkomen...
Damn, ze passen net niet tussen de zuigers. Zuigers verder terug duwen. Ruk, nog niet. Misschien heeft de olie zoveel water opgenomen dat er teveel vloeistof in het systeem zit nu (oude Avids hadden dat probleem soms).Beetje olie aflaten dan maar. Past het nog niet.
Toch nog eens kijken in de handleiding dan maar. Mmm, het guide blok hoort 12 mm dik te zijn (checken met schuifmaat. Klopt!). Die van G2 echter 11 mm...
Lang verhaal kort: na 20 minuten vijlen, schuren, nameten, vijlen, etc pastte het blokje eindelijk, en toen was ik inderdaad zo klaar...
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Het voelde wel als prutsen anders!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bij mijn splinternieuwe Canyon Aeroad CF SLX de 'oude' Shimano R8070 groep vervangen door een R8170. Wilde persé de STI's bekabeld aansluiten, dus na 4 uur prutsen eindelijk zowel de hydraulische leidingen alsook de Di2 kabels door het stuur gekregen, werkte de rechter shifter niet, stuur weer losgehaald, bleek de kabel van die shifter bijna doormidden te zijn !!
Uiteindelijk de shifters dus maar draadloos aangesloten, enkel nog de hydraulische leidingen door het stuur.
Helaas daardoor wel een aanzienlijk hoger accu verbruik (zoals reeds bekend was), na 500km al op 80% uitgekomen, binnenkort maar weer aan de lader.
Uiteindelijk de shifters dus maar draadloos aangesloten, enkel nog de hydraulische leidingen door het stuur.
Helaas daardoor wel een aanzienlijk hoger accu verbruik (zoals reeds bekend was), na 500km al op 80% uitgekomen, binnenkort maar weer aan de lader.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Een paar weken geleden was de derailleur van mijn Cervelo wat losgekomen in de pat. Heb hem toen tijdens een ritje aangedraaid en verder niet meer naar gekeken.
Nu had ik me gisteren ingeschreven voor een lokaal koersje in de Vlaamse woonplaats, mijn neefje zou ook meerijden en we hadden snode plannen gemaakt. In de ochtend dacht ik aan die derailleur, die zou toch niet opnieuw loskomen tijdens de koers? Even de inbus sleutel gepakt en goed stevig aangedraaid. Te stevig, zo bleek, want ik stapte op de fiets om naar de koers te rijden en bij de eerste schakelbeweging brak de pat af. Geen koers dus, want alle reservemateriaal (ook een paar pats) wat ik voor die fiets heb, lag nog in het huis in de Ardennen.
Mijn neefje werd overigens wel tweede .
Nu had ik me gisteren ingeschreven voor een lokaal koersje in de Vlaamse woonplaats, mijn neefje zou ook meerijden en we hadden snode plannen gemaakt. In de ochtend dacht ik aan die derailleur, die zou toch niet opnieuw loskomen tijdens de koers? Even de inbus sleutel gepakt en goed stevig aangedraaid. Te stevig, zo bleek, want ik stapte op de fiets om naar de koers te rijden en bij de eerste schakelbeweging brak de pat af. Geen koers dus, want alle reservemateriaal (ook een paar pats) wat ik voor die fiets heb, lag nog in het huis in de Ardennen.
Mijn neefje werd overigens wel tweede .
Had gisteren bijna mn bladboutjes verkloot door een maat torx te klein te gebruiken.
Had hem op het oog gepakt en paste goed en kon goed kracht zetten, kreeg er zelfs 1 los maar nr 2 en 3 draaiden door.
Uiteindelijk het idee gekregen om te proberen een maat groter er met een hamer in te rammen maar die hamer was niet nodig
Had hem op het oog gepakt en paste goed en kon goed kracht zetten, kreeg er zelfs 1 los maar nr 2 en 3 draaiden door.
Uiteindelijk het idee gekregen om te proberen een maat groter er met een hamer in te rammen maar die hamer was niet nodig
- The RowingCyclist
- Forum-lid
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53
Ben nog niet zo'n handige fietsklusser, maar vind het wel belangrijk om een beetje zelfredzaam te zijn. Liever niet voor elke scheet naar de fietsenmaker dus. Maar dat levert nog wel eens hachelijke situaties op. Niet vandaag, maar vorige week heb ik een paar keer een paniekerig gevoel moeten onderdrukken
De laatste tijd maakte de aandrijving van m'n racefiets een tikkend/aanlopend geluid in een paar versnellingen. Erg storend, en afstellen van de stelnippel loste het probleem niet op. Na alles rustig van dichtbij bekijken zag ik dat het geluid werd veroorzaakt door de ketting, die bij elke omwenteling iets omhoog kwam van het kleine voorblad. Voorbladen + cassette waren ook al redelijk verouderd, dus ik besloot in al mijn wijsheid om de ketting, cassette en voorbladen te vervangen. Internet en ik weten samen veel, dat moest wel lukken.
Na ontvangst van alle materialen + gereedschap ging ik aan de slag. Cassette en ketting had ik al wel eens gedemonteerd, dat was niet zo spannend. Maar het crankstel demonteren was een ander verhaal. Toch ging ook dat gemakkelijker dan ik had verwacht. Het vervangen van de kettingbladen was een kleine uitdaging, maar verliep na wat hersengekraak zonder al teveel problemen.
Toen het crankstel weer terugplaatsen... En daar begon de gevreesde ellende. Naast alle logische onderdelen, zag ik namelijk ineens een onverklaarbaar ringetje op de grond liggen.
Nooit eerder gezien. En ik kon ook niet bedenken waar dat ringetje logischerwijs zou moeten passen. Het lukte me ook niet om dat ringetje goed te monteren, want dan kreeg ik de crankarm niet goed vast. Dus alles maar teruggemonteerd zonder dat ringetje en dat ging tot mijn grote opluchting zonder problemen.
Dácht ik. Totdat ik mijn versnellingen ging afstellen en alles net niet lekker afgesteld kreeg. Nog eens op internet gezocht, dit keer met iets meer paniek (in gedachten zag ik mezelf al een walk of shame maken naar de fietsenmaker) en toen kwam ik erachter dat dat ringetje een spacer is voor het bottom bracket. Dus alles weer losgehaald en teruggemonteerd met de spacer op de goede plek. Crank flink aangedrukt en jawel, alles zat goed vast. Ook het afstellen van de versnellingen ging daarna zonder problemen.
Opgelucht en blij als een kind daarna een geruisloos proefrondje gefietst door de wijk. Buurtbewoners zullen zich wel verbaasd hebben over mijn triomfantelijke glimlach
De laatste tijd maakte de aandrijving van m'n racefiets een tikkend/aanlopend geluid in een paar versnellingen. Erg storend, en afstellen van de stelnippel loste het probleem niet op. Na alles rustig van dichtbij bekijken zag ik dat het geluid werd veroorzaakt door de ketting, die bij elke omwenteling iets omhoog kwam van het kleine voorblad. Voorbladen + cassette waren ook al redelijk verouderd, dus ik besloot in al mijn wijsheid om de ketting, cassette en voorbladen te vervangen. Internet en ik weten samen veel, dat moest wel lukken.
Na ontvangst van alle materialen + gereedschap ging ik aan de slag. Cassette en ketting had ik al wel eens gedemonteerd, dat was niet zo spannend. Maar het crankstel demonteren was een ander verhaal. Toch ging ook dat gemakkelijker dan ik had verwacht. Het vervangen van de kettingbladen was een kleine uitdaging, maar verliep na wat hersengekraak zonder al teveel problemen.
Toen het crankstel weer terugplaatsen... En daar begon de gevreesde ellende. Naast alle logische onderdelen, zag ik namelijk ineens een onverklaarbaar ringetje op de grond liggen.
Nooit eerder gezien. En ik kon ook niet bedenken waar dat ringetje logischerwijs zou moeten passen. Het lukte me ook niet om dat ringetje goed te monteren, want dan kreeg ik de crankarm niet goed vast. Dus alles maar teruggemonteerd zonder dat ringetje en dat ging tot mijn grote opluchting zonder problemen.
Dácht ik. Totdat ik mijn versnellingen ging afstellen en alles net niet lekker afgesteld kreeg. Nog eens op internet gezocht, dit keer met iets meer paniek (in gedachten zag ik mezelf al een walk of shame maken naar de fietsenmaker) en toen kwam ik erachter dat dat ringetje een spacer is voor het bottom bracket. Dus alles weer losgehaald en teruggemonteerd met de spacer op de goede plek. Crank flink aangedrukt en jawel, alles zat goed vast. Ook het afstellen van de versnellingen ging daarna zonder problemen.
Opgelucht en blij als een kind daarna een geruisloos proefrondje gefietst door de wijk. Buurtbewoners zullen zich wel verbaasd hebben over mijn triomfantelijke glimlach
Bekend gevoel! Eind goed al goedThe RowingCyclist schreef: ↑07 jun 2022 16:06 Ben nog niet zo'n handige fietsklusser, maar vind het wel belangrijk om een beetje zelfredzaam te zijn. Liever niet voor elke scheet naar de fietsenmaker dus. Maar dat levert nog wel eens hachelijke situaties op. Niet vandaag, maar vorige week heb ik een paar keer een paniekerig gevoel moeten onderdrukken
De laatste tijd maakte de aandrijving van m'n racefiets een tikkend/aanlopend geluid in een paar versnellingen. Erg storend, en afstellen van de stelnippel loste het probleem niet op. Na alles rustig van dichtbij bekijken zag ik dat het geluid werd veroorzaakt door de ketting, die bij elke omwenteling iets omhoog kwam van het kleine voorblad. Voorbladen + cassette waren ook al redelijk verouderd, dus ik besloot in al mijn wijsheid om de ketting, cassette en voorbladen te vervangen. Internet en ik weten samen veel, dat moest wel lukken.
Na ontvangst van alle materialen + gereedschap ging ik aan de slag. Cassette en ketting had ik al wel eens gedemonteerd, dat was niet zo spannend. Maar het crankstel demonteren was een ander verhaal. Toch ging ook dat gemakkelijker dan ik had verwacht. Het vervangen van de kettingbladen was een kleine uitdaging, maar verliep na wat hersengekraak zonder al teveel problemen.
Toen het crankstel weer terugplaatsen... En daar begon de gevreesde ellende. Naast alle logische onderdelen, zag ik namelijk ineens een onverklaarbaar ringetje op de grond liggen.
Nooit eerder gezien. En ik kon ook niet bedenken waar dat ringetje logischerwijs zou moeten passen. Het lukte me ook niet om dat ringetje goed te monteren, want dan kreeg ik de crankarm niet goed vast. Dus alles maar teruggemonteerd zonder dat ringetje en dat ging tot mijn grote opluchting zonder problemen.
Dácht ik. Totdat ik mijn versnellingen ging afstellen en alles net niet lekker afgesteld kreeg. Nog eens op internet gezocht, dit keer met iets meer paniek (in gedachten zag ik mezelf al een walk of shame maken naar de fietsenmaker) en toen kwam ik erachter dat dat ringetje een spacer is voor het bottom bracket. Dus alles weer losgehaald en teruggemonteerd met de spacer op de goede plek. Crank flink aangedrukt en jawel, alles zat goed vast. Ook het afstellen van de versnellingen ging daarna zonder problemen.
Opgelucht en blij als een kind daarna een geruisloos proefrondje gefietst door de wijk. Buurtbewoners zullen zich wel verbaasd hebben over mijn triomfantelijke glimlach