Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 30 mei 2022 12:45

53x11 schreef: 30 mei 2022 09:47 Stokjes van waterijsjes schijnen prima te werken. Ik zet er overigens nooit iets tussen als het voorwiel eruit gaat, en ik knijp dan ook nog wel eens per ongeluk in de voorrem.
Die blokjes die je in je callipers zet zónder dat je remblokken er in zitten noem je bleedblocks, die zijn helemaal niet zo zeldzaam, want die heb je nodig als je je remmen gaat ontluchten.
Moeten het persé stokjes van waterijsjes zijn?
Ik heb namelijk alleen nog maar magnums in de vriezer liggen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Baslammers12
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2018 09:48

Baslammers12 03 jun 2022 11:19

Hi all,

Vraagje. Als ik mijn ketting op het grootste blad voor die en grootst achter (28) krijg ik een ontzettend rare stand van mijn derailleur. Ben gewisseld van Shimano ketting naar kmc en heb evenveel schakels. Kan het komen doordat het een ander merk is? Ik ga ervan uit dat de huidige stand van derailleur niet goed is en dus gewoon meer schakeltjes erbij?

Afbeeldingimage host
Bianchi Infinito 2017

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2403
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 03 jun 2022 11:35

Het merk maakt niet uit voor de lengte bij gelijk aantal schakels (uiteraard.....). De vraag is of je ooit groot-groot gaat schakelen, voor mezelf kan ik dat niet helemaal uitsluiten als ik een dag flink naar de vaantjes ben, dus ik hanteer altijd kettinglengtes waarbij groot-groot net goed gaat zonder dat er iets afbreekt. Dat lijkt op bovenstaand plaatje kantje boord. Maar normaal gesproken heb je dan allang naar het kleine voorblad geschakeld.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 jun 2022 11:35

als je hetzelfde aantal schakels als je oude ketting hebt stond hij toen ook zo.
Maar waarom zou je dit willen schakelen?
Dit geeft zo'n schuine kettinglijn dat het "slecht" voor je ketting is.
Ik hou voor mezelf altijd de stelregel aan dat ik de grootse drie kransjes achter niet gebruik als ik groot voor heb.
En de kleinste drie niet als ik klein voor heb.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9056
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 jun 2022 11:35

Hoe staat je derailleur als de ketting op het kleinste kransje ligt?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 jun 2022 11:39

Dit is waarschijnlijk alsnog de exact juiste kettinglengte, want het kan precies. Die derailleur gaat hier niet kapot aan hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Baslammers12
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2018 09:48

Baslammers12 03 jun 2022 12:09

Ik fiets dit inderdaad nooit, maar het viel me op bij het afstellen van de derailleur. Hij loopt prima en zal dit nooit op deze manier schakelen. Wanneer ik op 12 rij ziet de derailleur er wel gewoon normaal uit.

Bedankt allen!
Bianchi Infinito 2017

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jun 2022 18:22

Ik heb een domme vraag!

Ik rijd een wat zwaardere fietsrit waarbij je een dag of drie herstel nodig hebt met een hertseltraining.
Dan kan je aan het einde van de training wat uittrappen en/of de volgende dag een drie kwartier wat uittrappen om het herstel wat te versnellen.
Maar stel dat ik het volgende doel over vijf dagen heb en ik doe geen hersteltrainingen. en ben dan pas op deze vijfde dag herstelt.

Is dat dan beter dan voorbeeld 1.
Dus kun je op die manier je supercompensatie uitstellen waardoor het eigenlijk weer voordeliger is.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 jun 2022 18:42

Baslammers12 schreef: 03 jun 2022 11:19 Hi all,

Vraagje. Als ik mijn ketting op het grootste blad voor die en grootst achter (28) krijg ik een ontzettend rare stand van mijn derailleur. Ben gewisseld van Shimano ketting naar kmc en heb evenveel schakels. Kan het komen doordat het een ander merk is? Ik ga ervan uit dat de huidige stand van derailleur niet goed is en dus gewoon meer schakeltjes erbij?

Afbeeldingimage host
Je had een schakeltje meer moeten laten zitten, dit is kantje boord.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 jun 2022 19:25

Nee. Dit denk ik exact groot groot + 2. Wat shimano in de tecdocs aangeeft. Aangezien er eerst een ketting op deze lengte is afgehaald. Kettingen van de meeste mensen zijn te lang omdat ze te bang zijn iets te slopen. Gebeurt niet. Sommige kettingen met quicklink wordt het +3. Maar meer dan dat is niet nodig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

bever
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 03 jun 2022 19:53

Rijd met een 11-speed R7000 cassette en de HG601 kettingen van Shimano. Nu 10.000 gefietst en na 5000 km, vervangen. Gister weer een vervangen en wat een t#fusherrie maakt dat ding...Heb ooit onderstaande tool gekocht en ik vond het de beste uitvinding ter wereld destijds.
kettingmeter.jpg
Heb ik mijn cassette echt opgereden op basis van een verouderd tool, of is er nog hoop ? Ik ben heel positief over de HG601 kettingen :like:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 jun 2022 20:32

wasbeer2006 schreef: 03 jun 2022 18:22 Ik heb een domme vraag!

Ik rijd een wat zwaardere fietsrit waarbij je een dag of drie herstel nodig hebt met een hertseltraining.
Dan kan je aan het einde van de training wat uittrappen en/of de volgende dag een drie kwartier wat uittrappen om het herstel wat te versnellen.
Maar stel dat ik het volgende doel over vijf dagen heb en ik doe geen hersteltrainingen. en ben dan pas op deze vijfde dag herstelt.

Is dat dan beter dan voorbeeld 1.
Dus kun je op die manier je supercompensatie uitstellen waardoor het eigenlijk weer voordeliger is.
Dag of drie herstel? Zo wordt je nooit beter. Dit doe je alleen als je die Garmin horloge nonsens gelooft. Ik heb al wel vaker mensen gehoord die na een ritje van 115km in Limburg met zoiets aankwamen. In mijn trainingsperiode met koersen had ik maar 1 rustdag per week. Terwijl ik niet eens zo heel veel uren maakte. Die kwam meestal op dinsdag er was echter ook een dag met krachttraining, wat qua hart/long niet zo intensief is. Na drie weken volgde er atlijd een rustigere week. En de maandag na zondag koers was meestal ook geen hersteltraining!
Als je wil trainen dan moet je gewoon de grenzen van lichamelijke vermoeidheid gaan opzoeken. Dus na een zware dag/training komt er gewoon nog een dag training. Alleen exact weten wanneer je de rust wel moet inbouwen is de crux. Hierbij helpt een powermeter en goede software op basis van je vermogens. En natuurlijk een trainer die het in de gaten houdt. Software waarbij je je trainingsstress bijhoudt is essentieel. En ergens in de derde week staat je training stress base op -15 of -20 en dan heb je pas echt rust nodig.
De dag na een zware rit kan je gewoon nog een koers rijden. Als de basis ten minste goed is.

Als je twee belangrijke doelen in een week heb, moet je die week voorafgaand een rustige week hebben. Terwijl je in de maand voorafgaand flink getraind hebt. In dezelfde week na je eerste doel doe je in principe alleen korte maar zeer intensieve trainingen en misschien een rustige hersteltraining de dag erna. Maar als je de hele week rust tot het tweede doel lopen je benen compleet vast.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie