Tubes for Dummies
Die schwalbe is een tubeless band, geen tube waarover deze vraagstaart gaat.
https://racefietsblog.nl/het-grote-band ... -of-tubes/
Ik ben op zoek naar een nieuwe tube voor mijn Pro disc. Het valt me op dat bij tubes de keuze wat beperkt lijkt. Redelijk wat in het goedkope segment die zich vooral profileren op lekbestendigheid en duurzaamheid, vervolgens een gat en daarna de echt snelle banden voor de hoofdprijs. Ik zoek een beetje een compromis. De GP4000s clinchers, maar dan in tube vorm. Met latex binnenband en dan ook nog eens voor een schappelijke prijs. Tevens moet het ventiel het liefst zo kort mogelijk zijn. Ik heb nu 50mm en dat is al aan de lange kant. Ventiellengte staat er zelden bij, dus dat maakt de zoektocht extra lastig.
Heeft iemand suggesties?
Ik dacht zelf aan:
- Vittoria Rubino Pro IV G2.0
- Continental Sprinter
- Vredestein Freccia (volgens mij butyl binnenband, dus dan zou het afvallen)
- Maxxis HighRoad (kan ik weinig info over vinden, maar op papier is het een goede band)
- Specialized Espoir (heeft de lokale fm liggen, maar volgens mij is dit vooral een duurzame band)
Eventueel is de Michelin Power Competition of de Continental Competition nog een optie, maar beiden zijn toch al snel tegen de 70 euro en dat vind ik best veel vond een enkele band.
Heeft iemand suggesties?
Ik dacht zelf aan:
- Vittoria Rubino Pro IV G2.0
- Continental Sprinter
- Vredestein Freccia (volgens mij butyl binnenband, dus dan zou het afvallen)
- Maxxis HighRoad (kan ik weinig info over vinden, maar op papier is het een goede band)
- Specialized Espoir (heeft de lokale fm liggen, maar volgens mij is dit vooral een duurzame band)
Eventueel is de Michelin Power Competition of de Continental Competition nog een optie, maar beiden zijn toch al snel tegen de 70 euro en dat vind ik best veel vond een enkele band.
@ic3d: voor advies helpt het als je vertelt welk doel de band dient; wat trainingskilometers, gewoon voor het plezier rondrijden, wedstrijden...
volgens mij heeft geen van je voorgestelde banden latex binnenbanden. Dat is echt wel uitzonderlijk. Bv continental heeft het niet -bij wat je in de winkel vindt, en enkel bij de duurdere reeksen (bv bij specialized).
Wil je latex is volgens mij een van de weinig 'betaalbare' opties veloflex banden. En als die michelin idd Latex binnenband heeft, zal het een van de goedkopere latex tubes zijn (op zelfde prijsniveau als veloflex).
volgens mij heeft geen van je voorgestelde banden latex binnenbanden. Dat is echt wel uitzonderlijk. Bv continental heeft het niet -bij wat je in de winkel vindt, en enkel bij de duurdere reeksen (bv bij specialized).
Wil je latex is volgens mij een van de weinig 'betaalbare' opties veloflex banden. En als die michelin idd Latex binnenband heeft, zal het een van de goedkopere latex tubes zijn (op zelfde prijsniveau als veloflex).
Dank voor je reactie. Het is vooral voor triathlon wedstrijden bedoeld en dan eigenlijk alleen de vlakke rechtoe rechtaan wegen. Dus het ziet weinig kilometers. Trainen, toeren, klimmen, offroad, teamcompetitie, etc. doe ik op andere wielen (allemaal clinchers of tubeless). Misschien 300KM per jaar, meer niet. Snelheid is voor mij het belangrijkste, maar bij een wedstrijd die 600+ euro kost wil je ook niet zomaar plat rijden. Dat risico loop je natuurlijk altijd, maar toch. De snelste banden zijn vaak toch wat lekgevoeliger en bij triathlons mag je geen hulp van buitenaf aannemen. Dus ik ben liever een minuut trager, met een gereduceerde kans op lekrijden.
Ah ik dacht eerlijk gezegd dat nagenoeg alle tubes latex hadden. Beginnersfoutje dus. De Michelin heeft wel latex, Veloflex ga ik nalopen, had ik niet aan gedacht!
Ah ik dacht eerlijk gezegd dat nagenoeg alle tubes latex hadden. Beginnersfoutje dus. De Michelin heeft wel latex, Veloflex ga ik nalopen, had ik niet aan gedacht!
Was een heel mooi aanbod van Rene, maar nadat ik ontdekte dat mijn clinchers 2mm breder zijn dan mijn tubular disc, ben ik toch maar voor de zekerheid voor 23mm gegaan. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Michelin Power Competition. Komt prima uit de reviews en zou een mooi compromis tussen snelheid en lekbestendigheid zijn. We gaan het zien.
Dan ga ik deze week maar aan mijn eerste lijmpoging beginnen. Ik heb dit topic voor een deel doorgespit en ben alvast begonnen met het voorwerk. Ik heb de huidige tube er afgehaald en de grotere lijmresten verwijderd en met aceton schoon gemaakt. Ik heb begrepen dat het wiel niet brandschoon hoeft te zijn en dat er best een laagje lijm mag blijven zitten, mits die lijm er goed op zit en er geen grote klonten e.d. op zitten. De grotere lijmresten heb ik verwijdered en de kleinste lijmhobbeltjes heb ik nu een klein beetje opgeschuurd zodat het egaal is. Met je vinger voelt het zo goed als glad.
Morgen volgt een laagje lijm voor carbon velgen, 24 uur drogen. Band er droog opleggen en oppompem om op te rekken. Een dagje later beiden een laagje lijm en laten drogen. Dan band en velg dun lijmen, looprichting bepalen, ventiel er in en de band er op leggen. Daarna in een wielrichter even kijken of alles goed loopt, eventueel corrigeren, oppompen, drogen, controleren of het goed vast zit en gaan met die banaan.
Mocht ik iets missen, dan hoor ik het graag.
Dan ga ik deze week maar aan mijn eerste lijmpoging beginnen. Ik heb dit topic voor een deel doorgespit en ben alvast begonnen met het voorwerk. Ik heb de huidige tube er afgehaald en de grotere lijmresten verwijderd en met aceton schoon gemaakt. Ik heb begrepen dat het wiel niet brandschoon hoeft te zijn en dat er best een laagje lijm mag blijven zitten, mits die lijm er goed op zit en er geen grote klonten e.d. op zitten. De grotere lijmresten heb ik verwijdered en de kleinste lijmhobbeltjes heb ik nu een klein beetje opgeschuurd zodat het egaal is. Met je vinger voelt het zo goed als glad.
Morgen volgt een laagje lijm voor carbon velgen, 24 uur drogen. Band er droog opleggen en oppompem om op te rekken. Een dagje later beiden een laagje lijm en laten drogen. Dan band en velg dun lijmen, looprichting bepalen, ventiel er in en de band er op leggen. Daarna in een wielrichter even kijken of alles goed loopt, eventueel corrigeren, oppompen, drogen, controleren of het goed vast zit en gaan met die banaan.
Mocht ik iets missen, dan hoor ik het graag.