Wel of niet elektronisch schakelen?
De nadelen die er voor mij zijn is vooral het afhankelijk zijn van het wel of niet functioneren van de accu terwijl mijn mechanische schakeling altijd werkt. Verder vind ik de prijs een behoorlijk nadeel en daarnaast dat ik met mijn mechanische schakeling iedere gewenste schakeling kan maken, zonder iets te moeten programmeren kan ik op ieder gewenst moment 1, 2,3, 5, 7, 8 of meer kransjes om hoog of omlaag schakelen in 1 snelle beweging. Verder dan misschien nog het gewicht maar voor dat telt voor mij met mijn ligfiets iets minder omdat die toch al 2 a 3 keer zo zwaar is als de moderne racefietsen. Maar als er aan de andere kant enorme bedragen uitgegeven worden om een racefiets te krijgen die net een paar gram lichter is telt het gewicht in dat opzicht natuurlijk wel mee.
En de nadelen die genoemd worden herken ik totaal niet, nooit last van rekkende kabels of een derailleur die bijgesteld moet worden of wat dan ook, gewoon 1 keer goed inregelen en daarna niet meer aankomen.
En ik ben voor verandering hoor, laat daar geen twijfel over bestaan maar ik zie gewoon niet de voordelen van het electrisch schakelen en ik merk dat het argument van de snelheid van het schakelen heel vaak genoemd wordt terwijl dat gewoon niet klopt.
Maar ieder moet doen wat hij of zij wil maar noem dan ook gewoon de echte argumenten en dan geeft het niks als je gewoon zegt dat je het gaaf vind.
En de nadelen die genoemd worden herken ik totaal niet, nooit last van rekkende kabels of een derailleur die bijgesteld moet worden of wat dan ook, gewoon 1 keer goed inregelen en daarna niet meer aankomen.
En ik ben voor verandering hoor, laat daar geen twijfel over bestaan maar ik zie gewoon niet de voordelen van het electrisch schakelen en ik merk dat het argument van de snelheid van het schakelen heel vaak genoemd wordt terwijl dat gewoon niet klopt.
Maar ieder moet doen wat hij of zij wil maar noem dan ook gewoon de echte argumenten en dan geeft het niks als je gewoon zegt dat je het gaaf vind.
Laatst gewijzigd door Peter1379 op 13 jun 2022 07:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben geen tegenstander hé. Ik ben ervan overtuigd dat het z'n meerwaarde heeft.
Maar ik wil er de meerprijs niet voor ophoesten. Da's een persoonlijke keuze.
Ik heb quasi gen problemen met mechanisch schakelen gehad in de 10 jaar dat ik fiets. Dus ik zi ehet nut niet.
Het sneller schakelen is zoooo relatief. En kan me als recreatief fietser helemaal niet overtuigen om over te schakelen.
Maar ik wil er de meerprijs niet voor ophoesten. Da's een persoonlijke keuze.
Ik heb quasi gen problemen met mechanisch schakelen gehad in de 10 jaar dat ik fiets. Dus ik zi ehet nut niet.
Het sneller schakelen is zoooo relatief. En kan me als recreatief fietser helemaal niet overtuigen om over te schakelen.
Ik heb zelf 2 fietsen waarvan één met Di2 en het valt mij op dat sindsdien ik met de Di2 rijd de fiets met mechanisch groep stil staat. Verder ben ik het volmondig eens dat als een mechanische goed is afgesteld het verschil met Di2 nagenoeg nihil is en voor wat mij betreft de meerprijs voor Di2 het niet waard is om daarvoor meer dan € 1000 bij te leggen. Maar mocht je die meerprijs van € 1000 van je rug kunnen plukken ik zeer zeker een Di2 aanbeveel, het schakelt zo makkelijk. Het is gewoon het verschil tussen een smartphone van deze tijd met een telefoontoestel met kiesschijf uit het verleden. Beide functioneren net zo goed om te bellen het is alleen de batterij die het zwakke punt is bij de één en het verlengsnoer bij de andere.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ook hier zie ik weer dat er aangehaald wordt dat electrisch wel of niet sneller zou schakelen en als die gedachte er is kan die alleen maar zetelen in het sneller bewegen van de derailleur.hayes schreef: ↑12 jun 2022 11:27 Ik ben geen tegenstander hé. Ik ben ervan overtuigd dat het z'n meerwaarde heeft.
Maar ik wil er de meerprijs niet voor ophoesten. Da's een persoonlijke keuze.
Ik heb quasi gen problemen met mechanisch schakelen gehad in de 10 jaar dat ik fiets. Dus ik zi ehet nut niet.
Het sneller schakelen is zoooo relatief. En kan me als recreatief fietser helemaal niet overtuigen om over te schakelen.
Maar dat voordeel is er alleen wanneer je extreem langzaam mechanisch zou schakelen. De snelheid van het schakelen is veel meer afhankelijk van het profiel van je tandwielen en de draaisnelheid daarvan.
Hoe mooi of goed het profiel ook zou zijn, als ze bijna niet draaien schakelt er helemaal niets. Dan ben je nog beter uit met profieloze tandwielen (die denk ik niet meer te krijgen zijn) maar die wel heel snel draaien.
Met mijn antieke Campa 10 speed wel.
Natuurlijk schakelt elektronisch makkelijk. Een e-bike trapt ook makkelijker.
Allemaal prima maar voor mij is een sportieve fiets een analoog ding van staal. Zo beleef ik het en ik heb evenveel respect voor mensen die het anders beleven.
Natuurlijk schakelt elektronisch makkelijk. Een e-bike trapt ook makkelijker.
Allemaal prima maar voor mij is een sportieve fiets een analoog ding van staal. Zo beleef ik het en ik heb evenveel respect voor mensen die het anders beleven.
Campagnolo Ultra Dork
Er is natuurlijk niemand die 2k uitgeeft en dan hier even gaat vertellen dat het ruk is
Hebben we in de marketing ook een mooi woord voor
Ik geloof best dat het geweldig schakelt. Alleen ik heb nooit problemen met schakelen. Bij mij flikkert de ketting er ook nooit af en op TV zie ik dat iets te vaak!
Voor mij is het verder simpel: laat ieder z'n geld vooral verbranden zoals hij dat zelf graag wil.
De kosten zijn voor mij geen bezwaar maar ik koop ook geen shirtjes van 80 plus. Heeft niks met zuinigheid te maken want ik ga wel lunchen met m'n meisje voor 120 euro.
Ik vind het sowieso lelijk. Eigenlijk vind ik alleen stalen baanfietsen echt mooi. Alles wat daarna aan een fiets geprutst is heeft het er niet mooier op gemaakt. Maar remmen zijn wel handig en wat variëren in verzet maakt het ook wel wat dragelijker.
Dan lees ik over discipline van het opladen. Het is HOBBY!!! dan wil ik geen discipline.
In m'n werk heb ik al genoeg discipline uitdagingen. Ik ben m'n hele leven bezig met innovatieve ICT en in m'n vrije tijd wil ik zo min mogelijk schermpjes, kabels, connectors, accu's, apps etc
Ik vind het al niks dat ik op moet letten dat m'n cameraatje wat ik met fietsen meeneem is opgeladen. Stiekem zou ik ook liever met een camera (ik had zo'n geweldige Minox GT35) met een rolletje op pad gaan. Zorgt sowieso dat je beter gaat fotograferen en spannend wat er uit het tankje komt.
Alleen vanuit milieu-oogpunt vind ik dat echt een heel, heel slecht idee.
Overigens is dat ook nog een argument om het in de winkel te laten staan.
Hebben we in de marketing ook een mooi woord voor
Ik geloof best dat het geweldig schakelt. Alleen ik heb nooit problemen met schakelen. Bij mij flikkert de ketting er ook nooit af en op TV zie ik dat iets te vaak!
Voor mij is het verder simpel: laat ieder z'n geld vooral verbranden zoals hij dat zelf graag wil.
De kosten zijn voor mij geen bezwaar maar ik koop ook geen shirtjes van 80 plus. Heeft niks met zuinigheid te maken want ik ga wel lunchen met m'n meisje voor 120 euro.
Ik vind het sowieso lelijk. Eigenlijk vind ik alleen stalen baanfietsen echt mooi. Alles wat daarna aan een fiets geprutst is heeft het er niet mooier op gemaakt. Maar remmen zijn wel handig en wat variëren in verzet maakt het ook wel wat dragelijker.
Dan lees ik over discipline van het opladen. Het is HOBBY!!! dan wil ik geen discipline.
In m'n werk heb ik al genoeg discipline uitdagingen. Ik ben m'n hele leven bezig met innovatieve ICT en in m'n vrije tijd wil ik zo min mogelijk schermpjes, kabels, connectors, accu's, apps etc
Ik vind het al niks dat ik op moet letten dat m'n cameraatje wat ik met fietsen meeneem is opgeladen. Stiekem zou ik ook liever met een camera (ik had zo'n geweldige Minox GT35) met een rolletje op pad gaan. Zorgt sowieso dat je beter gaat fotograferen en spannend wat er uit het tankje komt.
Alleen vanuit milieu-oogpunt vind ik dat echt een heel, heel slecht idee.
Overigens is dat ook nog een argument om het in de winkel te laten staan.
Geloof mij, ook ná je vijftigste kan je nog tientallen jaren heerlijk fietsen.senior schreef: ↑10 jun 2022 23:11Je hebt hier toch niet over jezelf mag ik hopen?1094 schreef: ↑10 jun 2022 22:42 Voor mij was het ook niet echt iets waar ik echt een mening over had toen ik mn huidige fiets kocht. Ik had geld te besteden en wilde een top fiets omdat dit waarschijnlijk de laatste fiets wordt die ik koop waar ik (voor mezelf) bijzondere prestaties op ga leveren (uitgaande van een kevensduur van ca 10 jaar).
Gewoon je ambities was bijstellen
Courir c'est mourir un peu