Gelijk heb je. Geniet ervan!
Wel of niet elektronisch schakelen?
Ik rijd sinds begin dit jaar met D-A Di2 (nu zo'n dikke 6.000km). Vorige week een Ardennenrit gereden, vermits ze wat wisselvallig weer gaven m'n oude velgremfiets met mechanische 10-speed nog eens van de haak genomen. Zowat alle beproevingen qua schakelen en remmen gehad. Afdalen in een onweer en constant op en neer (=veel schakelen, 2.400 hoogtemeters). Ik heb geen enkele keer gedacht van: had ik nu m'n disc/Di2 fiets maar.
Vorig jaar voor de keuze gestaan bij het zoeken naar de nieuwe fiets.. dit liep aardig op wat betreft de prijs.
Voor mij was de keuze dan ook makkelijk gemaakt - zo en zo de betreffende beschikbaarheid - de Trek Emonda SL6 disc mt56 was op voorraad (geen DI2)
Wilde de fiets direct voorzien van hogere wielen, andere schijven, en ook de computer (1030+) -> dus kon het geld maar 1x uitgeven en daarom de meerprijs van de Di2 gelaten voor wat het was..
Heb geen ervaring met de Di2, en ging van een full Tiagra naar een Ultegra wat voor mij al een aardige vooruitgang was.
Voor mij was de keuze dan ook makkelijk gemaakt - zo en zo de betreffende beschikbaarheid - de Trek Emonda SL6 disc mt56 was op voorraad (geen DI2)
Wilde de fiets direct voorzien van hogere wielen, andere schijven, en ook de computer (1030+) -> dus kon het geld maar 1x uitgeven en daarom de meerprijs van de Di2 gelaten voor wat het was..
Heb geen ervaring met de Di2, en ging van een full Tiagra naar een Ultegra wat voor mij al een aardige vooruitgang was.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Op zich heb je daarin gelijk. Maar als ik budget voor een fiets heben ik zou daar het geld overhouden voor Di-2 zou ik toch gaan voor een upgrade van de wielen. Dat levert meteen een veel mooier rijdende fiets op.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Ben wel verbaasd hoeveel waarde men hecht aan een "setje carbon wielen" t.o.v. Di2.
Een setje wielen zo van de plank is meer voor de looks dan het positieve effect van echt een goede set wielen.
Deze meerwaarde die men dan uitgeeft zou ik ten alle tijde uitgeven aan de Di2 upgrade.
Het schakelen met Di2 weet men pas te waarderen als men deze ook heeft. Echt mega.
Een up-grade van een wielset en de meerwaarde, verneem je pas als je een echt goed gebouwde wielset inzet t.o.v. de standaard wielen, welke veelal de sluitpost zijn van de fabrikant.
Maar dit is een hele andere discussie en je praat ook al snel over andere bedragen dan €700.-
Kortom: Di2 boven mechanisch schakelen
Een setje wielen zo van de plank is meer voor de looks dan het positieve effect van echt een goede set wielen.
Deze meerwaarde die men dan uitgeeft zou ik ten alle tijde uitgeven aan de Di2 upgrade.
Het schakelen met Di2 weet men pas te waarderen als men deze ook heeft. Echt mega.
Een up-grade van een wielset en de meerwaarde, verneem je pas als je een echt goed gebouwde wielset inzet t.o.v. de standaard wielen, welke veelal de sluitpost zijn van de fabrikant.
Maar dit is een hele andere discussie en je praat ook al snel over andere bedragen dan €700.-
Kortom: Di2 boven mechanisch schakelen
Die 700 euro extra is zo ongeveer het verschil tussen een alu-set en een carbon set met dezelfde naven. Dan zou ik dus zonder twijfel altijd voor de wielset gaan. Het fietst sneller, het smoelt beter, en je hoeft ze niet op te laden . En met schijfremmen (brrr) is het slechter remmen argument ook vervallen.
Maar goed, dit fossiel heeft enkel 100% mechanische fietsen in zijn stal (die allemaal heel precies schakelen), dus wellicht weet ik niet wat ik mis...*
*wat zou ik dan moeten missen? Sneller schakelen is een onzin argument (zoals reeds genoemd in dit topic); dat is afhankelijk van schakelhulpjes, niet van of het derailleur door een kabel of door een electromotor opzij getrokken wordt
Maar goed, dit fossiel heeft enkel 100% mechanische fietsen in zijn stal (die allemaal heel precies schakelen), dus wellicht weet ik niet wat ik mis...*
*wat zou ik dan moeten missen? Sneller schakelen is een onzin argument (zoals reeds genoemd in dit topic); dat is afhankelijk van schakelhulpjes, niet van of het derailleur door een kabel of door een electromotor opzij getrokken wordt
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik heb sinds maart Ultegra DI 12 speed, het schakelt razendsnel en zeer precies zonder enige moeite, klein tikje en het schakelt.
Vooral vooraan van het kleine naar het grote blad.
Andere fiets SR mechanisch gaat ook prima, dus mis je iets?.... eigenlijk niet.
Toch rij ik nu veel met de DI groep, schakelen gaat zo simpel en zo precies en snel, onvoorstelbaar!
Maar mis je iets als je nooit ervaren heb, dan is het antwoord NEE, maar hetzelfde geldt voor carbon-wielen, het fietst sneller?? ik denk niet dat je dat als wielertoerist merkt
Vooral vooraan van het kleine naar het grote blad.
Andere fiets SR mechanisch gaat ook prima, dus mis je iets?.... eigenlijk niet.
Toch rij ik nu veel met de DI groep, schakelen gaat zo simpel en zo precies en snel, onvoorstelbaar!
Maar mis je iets als je nooit ervaren heb, dan is het antwoord NEE, maar hetzelfde geldt voor carbon-wielen, het fietst sneller?? ik denk niet dat je dat als wielertoerist merkt
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Een halve tot een hele km sneller met dezelfde moeite (of even snel met minder moeite )
Dat merk je wel hoor! Ook als wielertoerist
Dat merk je wel hoor! Ook als wielertoerist
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
+1
Dit kan ik alleen maar beamen. De standaard wielen onder m'n Trek 4.3 (Ik weet het, al ruim 8 jaar oud) heb ik vervangen door een set handgespaakte wielen. DT Swiss 350 naven, 511 velgen en Sapim spaken. Een wereld van verschil ten opzichte van de fabriekswielen. Dan merk je dus de hele rit het effect van een setje goede wielen, en niet slechts op die paar schakelmomenten tijdens een ritje waar je misschien iets sneller en precieser zou kunnen schakelen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...