Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jun 2022 10:17

Ervaringen bij fietsmakkers, waarvan er een schadeexpert was, het hangt vooral af van de expert die komt kijken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 18 jun 2022 10:37

Drossie2 schreef: 18 jun 2022 08:33 Bedankt voor alle berichten!
De nekklachten (en andere pijntjes) zijn alweer beter. Ik maak me daar echt geen zorgen in. Het voelt nog een beetje stijf, maar ik denk niet dat ikzelf ernstige schade opgelopen heb.
Ik heb een familiale verzekering (België) en daar zit rechtsbijstand in. Het ongeval is aangegeven. Nu wachten op de verdere afhandeling.
Ik hoop dat mijn voorwiel de klap heeft opgevangen, waardoor de rest van de fiets gevrijwaard gebleven is.
Heeft iemand, liefst in België, ervaring met de verdere afhandeling van zo'n ongeval? Stel dat de fiets niet meer te redden valt, betaalt de verzekering dan een nieuwe of werkt dat met afschrijvingen zoals bij auto's? Een vergelijkbare fiets kost iets meer dan 5000€ tegenwoordig, maar mijn fiets van 2j oud zal zoveel niet meer waard zijn.
Verzekering of geen verzekering ik zou gewoon de tegenpartij schriftelijk aansprakelijk stellen voor alle geleden materiële en persoonlijke schade en alle schade voor in de toekomst, vergezeld van een door een expert (fietsenmaker) opgesteld lijstje met de materiële schades, dus o.a. nieuwe fiets, nieuwe kleding en zorgkosten, misgelopen inkomsten etcetc.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

hayes

hayes 18 jun 2022 15:48

Zeker niet te snel aftekenen als afgehandeld. Zeker nekpijn kan een langdurig probleem zijn.
Als je kiné nodig hebt, kan je dat ook nog verhalen op de tegenpartij.

De fiets was nieuw, dus daar zou ik niet te veel mee inzitten.
Maar het is dik balen natuurlijk.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 18 jun 2022 16:30

2 jaar oud is echt niet nieuw en dan moet je rekening houden met een afschrijving. Hoeveel hangt wat af van de expert.

Houdt er sowieso rekening mee dat het je geld gaat kosten. Probeer zoveel mogelijk extra vergoeding te halen uit kapotte kleding en smartengeld voor de lichamelijks schade.
Afbeelding

ddetaey
Forum-lid

Gebruikersavatar ddetaey 18 jun 2022 18:23

Jammer genoeg heb ik ook een ongeval gehad 3 jaar geleden, waarbij fiets nietnmeer hersteld kon worden. Fiets was 5 jaar oud en voor de verzekering totaal afgeschreven.
Wettelijk veel slechtere regeling in België dan bij auto’s, en zeker nu bij de prijzen die zo de hoogte zijn geschoten.

Mijn advies : via verzekering gelijkwaardige fiets eisen. NOOIT akkoord gaan met bedrag dat verzekering zal voorstellen, want dan zal je er heel bekaaid van afkomen.

Dirk

MartijnMartijn
Forum-lid

MartijnMartijn 20 jun 2022 21:51

Ik ben heel benieuwd hoe ze je schade gaan afhandelen. Twee weken geleden een vergelijkbaar ongeluk gehad met mijn FELT. Deze is op drie plekken gebroken. De schade-expert is geweest en verwacht dat het frame nog te repareren valt, dit is aanzienlijk goedkoper dan vervangen volgens hem.
Ik had de fiets pas 6 weken .. Inmiddels een letsel advocaat advocaat in de arm genomen.
Zoals gezegd hangt het heel erg af van de schade-expert.

Drossie2
Forum-lid

Drossie2 21 jun 2022 13:32

MartijnMartijn schreef: 20 jun 2022 21:51 Ik ben heel benieuwd hoe ze je schade gaan afhandelen. Twee weken geleden een vergelijkbaar ongeluk gehad met mijn FELT. Deze is op drie plekken gebroken. De schade-expert is geweest en verwacht dat het frame nog te repareren valt, dit is aanzienlijk goedkoper dan vervangen volgens hem.
Ik had de fiets pas 6 weken .. Inmiddels een letsel advocaat advocaat in de arm genomen.
Een fiets van 6 weken oud op 3 plaatsen gebroken? Dat is pas zuur! Ik zou er echt niet gerust in zijn...
Heb je al een prijsofferte voor het herstel? Mijn fiets is nu bij de fietsenmaker om een prijsbestek voor hertstel te maken.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jun 2022 13:41

MartijnMartijn schreef: 20 jun 2022 21:51 .........Deze is op drie plekken gebroken. De schade-expert is geweest en verwacht dat het frame nog te repareren valt, dit is aanzienlijk goedkoper dan vervangen volgens hem.
Een tegenexpertise aanvragen.
En als dat nodig is je verzekeringsagent een beetje onder druk zetten dat jij zijn klant bent en niet de verzekeringsmaatschappij.
I know myself like no one else
Nothing to defend

MartijnMartijn
Forum-lid

MartijnMartijn 21 jun 2022 14:05

Het is super zuur, helemaal op dit punt in het seizoen..
Ik heb nog geen definitieve offerte binnen, maar een inschatting is dat de kosten rond de €1100,- zullen bedragen voor het repareren en spuitwerk.
Een nieuw frame daarin tegen zal rond de €4000,- zijn. Vandaar dat de schade-expert niet happig is op het vervangen van het frame.

Zelf ben ik absoluut niet gerust op het herstellen van het frame. Sterke nog, de fabrikant heeft me laten weten het af te raden. Dus ik laat het er zeker niet bij zitten.

Het nadeel aan alles is dat ik niet verwacht dat het met nu en een maand is opgelost en tot die tijd heb ik alleen mijn Giant TCX (crosser) tot mijn beschikking en daarnaast heb ik na twee weken nog last van de hersenschudding. Al met al zwaar kloten.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 21 jun 2022 14:11

Een fabrikant ruilt zijn frame (in de garantieperiode) al om als er een scheur in zit. Dus dit is wel heel optimistisch.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 21 jun 2022 14:21

MartijnMartijn schreef: 21 jun 2022 14:05 Het is super zuur, helemaal op dit punt in het seizoen..
Ik heb nog geen definitieve offerte binnen, maar een inschatting is dat de kosten rond de €1100,- zullen bedragen voor het repareren en spuitwerk.
Een nieuw frame daarin tegen zal rond de €4000,- zijn. Vandaar dat de schade-expert niet happig is op het vervangen van het frame.

Zelf ben ik absoluut niet gerust op het herstellen van het frame. Sterke nog, de fabrikant heeft me laten weten het af te raden. Dus ik laat het er zeker niet bij zitten.
Ik mag toch wel aannemen dat de reparateur garantie verleent op zijn reparatiewerk, dan is m.i. het niet gerust zijn op het herstellen van het frame ongegrond. Dat de fabrikant reparatie afraadt is natuurlijk niet verwonderlijk, heeft misschien wel een soort crashregeling wat hij wil dat jij daarvan gebruik maakt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

loonatik
Forum-lid

loonatik 22 jun 2022 10:50

Jesus wat klote zeg. Ik krijg als het goed is volgende eindelijk mijn nieuwe Defy. Moet er niet aan denken na 2 weken die al in de prak te rijden en dat ie dan niet vervangen wordt maar opgeknapt wordt.

Door dit verhaal ben ik nu maar naar het kijken voor een rechtsbijstand verzekering....
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Plaats reactie