Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

MartijnMartijn
Forum-lid

MartijnMartijn 22 jun 2022 12:56

loonatik schreef: 22 jun 2022 10:50 Jesus wat klote zeg. Ik krijg als het goed is volgende eindelijk mijn nieuwe Defy. Moet er niet aan denken na 2 weken die al in de prak te rijden en dat ie dan niet vervangen wordt maar opgeknapt wordt.

Door dit verhaal ben ik nu maar naar het kijken voor een rechtsbijstand verzekering....
Tip: sluit via fietssport een verzekering af, kost een duit, maar dan ben je wel 100% gedekt tegen schade.

Hendrik77
Forum-lid

Hendrik77 23 jun 2022 10:47

MartijnMartijn schreef: 21 jun 2022 14:05 Het is super zuur, helemaal op dit punt in het seizoen..
Ik heb nog geen definitieve offerte binnen, maar een inschatting is dat de kosten rond de €1100,- zullen bedragen voor het repareren en spuitwerk.
Een nieuw frame daarin tegen zal rond de €4000,- zijn. Vandaar dat de schade-expert niet happig is op het vervangen van het frame.

Zelf ben ik absoluut niet gerust op het herstellen van het frame. Sterke nog, de fabrikant heeft me laten weten het af te raden. Dus ik laat het er zeker niet bij zitten.

Het nadeel aan alles is dat ik niet verwacht dat het met nu en een maand is opgelost en tot die tijd heb ik alleen mijn Giant TCX (crosser) tot mijn beschikking en daarnaast heb ik na twee weken nog last van de hersenschudding. Al met al zwaar kloten.
Je moet nog even verder denken:
Als er aan dit frame gerepareerd gaat worden ben je je fabrieksgarantie gewoon KWIJT terwijl je daar wel voor betaald hebt.
Wat die "expert" ook zegt: probeer via je lbs Giant te laten verklaren dat zij niet achter reparatie staan en dat ze jou geen garantie meer zullen geven mocht er OP TERMIJN iets ANDERS aan je frame gaan mankeren.
Hieraan werkten we bij de merken waar ik voor heb gewerkt regelmatig mee als het ging om nieuwe fietsen die na enkele weken/maanden betrokken waren bij een ongeluk.

Jij hebt recht op schadeloosstelling: een gerepareerd frame bij een nieuwe fiets is dat NOOIT. Daarnaast, wat de verhalen ook zijn: reparaties aan een carbon frame hebben altijd een zekere invloed op de constructie zoals origineel geengineerd en dat is niet altijd positief. Ander carbon, andere epoxy, niet op druk gezet in de juiste mal, etc, etc. Dit nog los van het feit dat je doorverkoop wel op je buik kan schrijven: niemand wil een frame waar aan gesleuteld is.

leon1
Forum-lid

leon1 23 jun 2022 11:18

Als het werkt zoals bij auto's met schade dan gaat het de verzekering er alleen om dat de schade duurzaam wordt hersteld (zodat je weer veilig op weg bent) en dan zou je een geldelijke vergoeding krijgen voor de waardedaling. De waarde bij doorverkoop zal de verzekering nooit als argument aannemen. En dat zou dan al gecompenseerd zijn met de uitkering. Maar goed, ik weet niet of het zo werkt voor fietsen.

MartijnMartijn schreef: 22 jun 2022 12:56 Tip: sluit via fietssport een verzekering af, kost een duit, maar dan ben je wel 100% gedekt tegen schade.
Gisteren inderdaad zelf ook maar even gedaan voor de Look. Voor die 130euro per jaar toch voor een aanzienlijk bedrag verzekerd (€3000). En sinds Look zelf ook crash replacement aanbiedt ben ik voor de eerste tijd gedekt.
Ride bikes, not tanks!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jun 2022 14:19

leon1 schreef: 23 jun 2022 11:18 ........... Voor die 130euro per jaar toch voor een aanzienlijk bedrag verzekerd (€3000). ..........
Jouw Look kost toch meer dan 3000 Euro?
Als je dan een ongeval hebt zou het zo maar eens kunnen dat de verzekeringsmaatschappij de evenredigheidsregel gebruikt mocht het, voor jou, fout gaan.
Een fiets van 6000 Euro verzekeren voor 3000 Euro, dan krijg je bij schade ook "maar" 50% van de echte schade uitbetaald.
Zou ik, als ik jou was, een navragen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

leon1
Forum-lid

leon1 23 jun 2022 16:11

Als ik alleen naar het frame kijk dan kost het ongeveer dat. En uiteraard kan ik zelf ook wel een deel van de schade dragen mocht het zover komen. En ik zal de voorwaarden nogmaals nakijken. Heb niet zoiets gezien dat de uitkering en het verzekerd bedrag een bepaalde verhouding heeft tot de nieuwwaarde. Ze promoten erg ongecompliceerd te zijn en dat heb ik in 2020 al eens ervaren in een eenzijdige crash. Dus ik vertrouw er wel op.

En dan is er dit nog:

OFFER

Once approved for the crash replacement program by our service and warranty department, you will be able to choose a frame and fork model from the current year’s product catalog. The price reductions indicated below will apply to the current manufacturer’s suggested retail price (MSRP) in your country at the time the application to the crash replacement program was processed.

50% within 12 months from the date of purchase
30% within 13 to 24 months from the date of purchase
10% within 25 to 36 months from the date of purchase

Nu maar weer on topic.
Ride bikes, not tanks!

loonatik
Forum-lid

loonatik 23 jun 2022 20:56

MartijnMartijn schreef: 22 jun 2022 12:56
loonatik schreef: 22 jun 2022 10:50 Jesus wat klote zeg. Ik krijg als het goed is volgende eindelijk mijn nieuwe Defy. Moet er niet aan denken na 2 weken die al in de prak te rijden en dat ie dan niet vervangen wordt maar opgeknapt wordt.

Door dit verhaal ben ik nu maar naar het kijken voor een rechtsbijstand verzekering....
Tip: sluit via fietssport een verzekering af, kost een duit, maar dan ben je wel 100% gedekt tegen schade.
Dus zelfs als ik val door mijn eigen domme schuld betalen hun de schade?
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
En mijn stadsfietsen zijn meeverzekerd?! :o
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

leon1
Forum-lid

leon1 24 jun 2022 09:01

loonatik schreef: 23 jun 2022 20:56 Dus zelfs als ik val door mijn eigen domme schuld betalen hun de schade?

Klopt voor het eerste deel al wordt er altijd rekening gehouden met afschrijving. Wat betreft stadsfietsen weet ik het antwoord niet.

Maar in mijn geval had ik mijn CAAD ook net een paar weken (wel gebruikt gekocht) maar wel met allemaal nieuwe onderdelen als carbon stuur en carbon zadel. En die waren dus na de val beschadigd. Uiteindelijk dekte de uitkering niet de volledige schade maar rekening houdende met wat crash replacement voorwaarden ben ik met die val niet heel erg het schip ingegaan. Toch fijn!
Ride bikes, not tanks!

loonatik
Forum-lid

loonatik 26 jun 2022 11:00

leon1 schreef: 24 jun 2022 09:01
loonatik schreef: 23 jun 2022 20:56 Dus zelfs als ik val door mijn eigen domme schuld betalen hun de schade?

Klopt voor het eerste deel al wordt er altijd rekening gehouden met afschrijving. Wat betreft stadsfietsen weet ik het antwoord niet.

Maar in mijn geval had ik mijn CAAD ook net een paar weken (wel gebruikt gekocht) maar wel met allemaal nieuwe onderdelen als carbon stuur en carbon zadel. En die waren dus na de val beschadigd. Uiteindelijk dekte de uitkering niet de volledige schade maar rekening houdende met wat crash replacement voorwaarden ben ik met die val niet heel erg het schip ingegaan. Toch fijn!
Ga denk ik toch voor een verzekering bij Unive, daar is ie ook verzekerd tegen diefstal. Fiets staat namelijk in mijn berging die volgens mij best makkelijk open te breken is(Amsterdam ook).

Zal het nu ontopic houden!
https://www.giant-bicycles.com/nl/defy-advanced-pro-1
Komt als het goed is volgende week binnen :D
Heb alleen nu corona :cry: hopelijk snel beter.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

PieterHen
Forum-lid

PieterHen 26 jun 2022 16:12

Vraagje, ik heb de slr1 velgen op mijn Giant zitten. Passen hier de gewone Continental GP5000 op? Dus niet de TL of TR versie. Ik vertrek namelijk binnenkort op vakantie en heb deze nog liggen. Kan die mee als reserve bandje of moet ik toch nog een nieuwe aanschaffen?

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 26 jun 2022 16:52

PieterHen schreef: 26 jun 2022 16:12 Vraagje, ik heb de slr1 velgen op mijn Giant zitten. Passen hier de gewone Continental GP5000 op? Dus niet de TL of TR versie. Ik vertrek namelijk binnenkort op vakantie en heb deze nog liggen. Kan die mee als reserve bandje of moet ik toch nog een nieuwe aanschaffen?
Volgens mij niet. Moet je er hookless geschikt om leggen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Hendrik77
Forum-lid

Hendrik77 27 jun 2022 09:30

PieterHen schreef: 26 jun 2022 16:12 Vraagje, ik heb de slr1 velgen op mijn Giant zitten. Passen hier de gewone Continental GP5000 op? Dus niet de TL of TR versie. Ik vertrek namelijk binnenkort op vakantie en heb deze nog liggen. Kan die mee als reserve bandje of moet ik toch nog een nieuwe aanschaffen?
Er staat een lijst met compatible banden online ergens voor de SLR1 en SLR2 wielen.

https://www.bikeradar.com/news/giant-ho ... oved-list/

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 27 jun 2022 09:43

Je bent echt niet de eerste met deze vraag.
Linksboven in het zoekvenster "Doorzoek dit onderwerp" zoeken naar "hookless" en dan vind je een schat aan informatie.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie