Het grote gravelbanden topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13759
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zeker eens, maar dan moet je je onderhand wel gaan afvragen of je niet gewoon op een slechte MTB rijd.
De reden is dat ik het idee heb dat ik dan teveel op snelheid ga inboeten. Als hoofdzakelijk wegfietser haat ik het om op asfalt een merkbare vertraging te voelen. Dan ga ik er altijd een tandje bij zetten. (Niet optimaal, omdat ik meestal gravel op hersteldagen)klaastuin schreef: ↑24 jun 2022 21:09 Ik heb veel met 700x50 op de Veluwe gereden en dat is t.o.v. 40mm een flink verschil, zeker in mul zand. 45mm is in mul zand ook al een stuk beter dan 40 en maar iets minder dan 50. Als je fiets meer dan 40mm aankan zie ik geen enkele reden om het bij 40mm te houden.
Het is ook om die reden dat ik mijn 40mm banden op volle spanning hield. Vooral omdat ik toch nog een eind moet “klunen” voordat ik in de bossen en in de grindbak ben. Begin echter nu langzaam aan te ervaren dat het plezier toch merendeel in het gravelen zelf zit. Daar wil ik nu mijn banden op instellen. Niettemin wil ik toch nog wel fatsoenlijk blijven doorrollen op het asfalt.
Waarom ben je zo bang om een km/uur te verliezen? Ik fiets zelf wekelijks op de Heuvelrug op gravel en 2,5 achter 2 voor is echt een prima bandenspanning hoor. Op weg loont het wel om er een barretje meer in te doen, maar meer dan dat helpt niet en werkt zelfs averechts!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13759
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@jazzhands, ik zag ook al wat staan in het joinapp topic.
Ga meer genieten laat die km/h los. Je zegt het zelf al je gaat meer genieten van gravel rijden en sterker dan kan die joinapp ook overboord.
Dat is dan meteen natuurlijke training en je zal zien dat je meer prima verbeterd!
Ik spreek uit ervaring . we herkennen het allemaal wel, bij 99.3km nog 700m gaan rijden, 3km voor je huis de xx.9kmh nog even naar de .0 rijden.
Heb ik ook allemaal gedaan in het begin en ik denk dat minimaal de helft zich erin herkent
Maar ik ben er al een tijd mee gestopt.
Ik heb het al heel vaak gezegd een aero racer en een XC MTB met 2.25 banden op 2.5 bar scheelt op de weg tussen de 6 en 8%.
daar zit dus alles bij aero weerstand en rolweerstand. Het scheelt amper zit voornamelijk in je hoofd.
Als ik met mijn MTB naar het plaatselijke parcours hier rijd op 1.4 bar, ja dat rijd niet lekker op de weg. maar een40mm bandje op 2 a 2,5 gaat echt prima.
Hard staat niet gelijk aan snelheid. Desnoods doe je er op de heenweg wat meer in en laat je ze aflopen.
Ga meer genieten laat die km/h los. Je zegt het zelf al je gaat meer genieten van gravel rijden en sterker dan kan die joinapp ook overboord.
Dat is dan meteen natuurlijke training en je zal zien dat je meer prima verbeterd!
Ik spreek uit ervaring . we herkennen het allemaal wel, bij 99.3km nog 700m gaan rijden, 3km voor je huis de xx.9kmh nog even naar de .0 rijden.
Heb ik ook allemaal gedaan in het begin en ik denk dat minimaal de helft zich erin herkent
Maar ik ben er al een tijd mee gestopt.
Ik heb het al heel vaak gezegd een aero racer en een XC MTB met 2.25 banden op 2.5 bar scheelt op de weg tussen de 6 en 8%.
daar zit dus alles bij aero weerstand en rolweerstand. Het scheelt amper zit voornamelijk in je hoofd.
Als ik met mijn MTB naar het plaatselijke parcours hier rijd op 1.4 bar, ja dat rijd niet lekker op de weg. maar een40mm bandje op 2 a 2,5 gaat echt prima.
Hard staat niet gelijk aan snelheid. Desnoods doe je er op de heenweg wat meer in en laat je ze aflopen.
Ik rijd met de gravelfiets met name niet-technische paden. Op de Veluwe betekent dat echter wel dat ik wortels, kuilen en mul zand tegenkom. Met 50mm banden op de goede druk wordt daar ook op hoge snelheid veel van weggefilterd. Ja, je kunt dat ook op een XC hardtail doen, maar dan heb je gewoon een slechte gravelfietswasbeer2006 schreef: ↑25 jun 2022 07:22 Zeker eens, maar dan moet je je onderhand wel gaan afvragen of je niet gewoon op een slechte MTB rijd.
De MTB gebruik ik voor de routes. Daar komt zo'n ding tot z'n recht
Als je met name asfalt fiets dan is er ook helemaal niks mis met 40mm. Maar dat idee van snelheidsverlies zit hem vooral tussen de oren. Het verschil tussen 40mm en 45mm zal wat dat betreft kleiner zijn dan het verschil in bandenspanning dat ideaal is voor de weg en de spanning voor offroad.JazzHands schreef: ↑25 jun 2022 08:06De reden is dat ik het idee heb dat ik dan teveel op snelheid ga inboeten. Als hoofdzakelijk wegfietser haat ik het om op asfalt een merkbare vertraging te voelen. Dan ga ik er altijd een tandje bij zetten. (Niet optimaal, omdat ik meestal gravel op hersteldagen)klaastuin schreef: ↑24 jun 2022 21:09 Ik heb veel met 700x50 op de Veluwe gereden en dat is t.o.v. 40mm een flink verschil, zeker in mul zand. 45mm is in mul zand ook al een stuk beter dan 40 en maar iets minder dan 50. Als je fiets meer dan 40mm aankan zie ik geen enkele reden om het bij 40mm te houden.
Het is ook om die reden dat ik mijn 40mm banden op volle spanning hield. Vooral omdat ik toch nog een eind moet “klunen” voordat ik in de bossen en in de grindbak ben. Begin echter nu langzaam aan te ervaren dat het plezier toch merendeel in het gravelen zelf zit. Daar wil ik nu mijn banden op instellen. Niettemin wil ik toch nog wel fatsoenlijk blijven doorrollen op het asfalt.
Maar zoals anderen al zeiden: laat die snelheid gewoon los. Zeker als je gravelritjes ook je hersteldagen zijn. Al mijn gravelritten zijn ongeveer duurritjes en de hoge intensiteit doe ik op de MTB. Dat is qua genieten best of both worlds.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn