Het grote domme vragen topic
Heb je niet nog een oude 12-speed ketting waar het tooltje nog net niet in valt om daar mee verder te rijden.?DDX schreef: ↑27 jun 2022 11:11 Fiets met sram axs 12 speed, ketting is te ver versleten. (tooltje met .75 en 1 vallen er beide in)
Nu maar gewoon doorrijden en zo nog even geld uitsparen voor nieuwe cassette, want weet nu al dat als ik er nieuwe ketting op gooi ik ook cassette mag vervangen.
Risico is natuurlijk dat voorblad ook gaat slijten, maar die is goedkoper dan cassette....
P.S. Omdat ik mijn 11-speed kettingen bij 3 à 4000 km altijd vervang houd ik altijd oude kettingen over om deze te gaan gebruiken als de laatste ketting op de cassette.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Maar eeen versleten ketting betekent niet meteen ook een versleten cassette.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Idealiter laat je ze samen slijten ja. Zo heb ik met één 11spd Chorus cassette en twee kettingen bijna 20.000km gereden. Keurig wisselen om de 1000km. Ging makkelijk met een snelsluiting (die wel iedere keer vervangen voor een nieuwe). Maar kostentechnisch scheelt het niks. En heb ik er wel iedere keer werk van gehad. Stom dus....
Als ik even reken dat een Chorus cassette €100 kost en de ketting €40/st. En een snelsluiting €5p/st. Kom ik voor 20.000km op €280 uit. Als ik 10.000km met 1 set had gereden en dan weer 10.000km met een andere set dan zou het hetzelfde kosten. Want dan gebruik ik nl. de pons om de ketting te sluiten en geen snelsluitingen.
En na 20.000km heb ik ook de kettingbladen vervangen trouwens. Maar dat had in elke situatie zoals geschetst niet anders geweest denk ik.
Dus een beetje kip-ei verhaal. Niet van wat is was eerst maar meer van wat is wijsheid?
Ride bikes, not tanks!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik gebruik die kettingsluitingen gewoon een heel kettingleven lang. Ook de officieel niet herbruikbare. Nog nooit problemen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ja, ik weet dat dat zou kunnen maar daar ben ik dan weer te 'chicken' voor. Nu rijd ik 12spd Campa en die zijn sowieso geponst, en die ketting blijft dus gewoon zitten. Als zijn die Superrecord cassettes wel iets andere koek dan een 11spd Chorus qua prijs. Volgens Campa mag je de 12spd tweemaal ponsen maar ook dat doe ik niet.
Een bezoekje aan de tandarts of misschien nog wel erger omdat ik iets niet heb vervangen omdat ik niet een paar euro wil uitgeven is voor mij persoonlijk een 'no-go'. En een ongeluk zit in een klein hoekje maar als achteraf de oorzaak precies dit zou zijn dan zou ik er toch moeite mee hebben.
Een bezoekje aan de tandarts of misschien nog wel erger omdat ik iets niet heb vervangen omdat ik niet een paar euro wil uitgeven is voor mij persoonlijk een 'no-go'. En een ongeluk zit in een klein hoekje maar als achteraf de oorzaak precies dit zou zijn dan zou ik er toch moeite mee hebben.
Ride bikes, not tanks!
En om on-topic te blijven: Waarom kosten die snelsluitingen ook zoveel geld?? Voor bijvoorbeeld 30/40 euro krijg ik een hele ketting....en ik betaal 5 euro voor een snelsluiting... 2 schakels dus (i.p.v. 116 of zo voor een hele...).
Ride bikes, not tanks!
Bij een complete ketting krijg je een staffelprijs .
Bij twee losse schakeltjes niet.
Time is (almost) on my site, 2 more days