Het is een overweging die je voor jezelf moet maken. Aan een kant is het natuurlijk makkelijker wanneer je een fiets bij de fietsenmaker koopt en daar ook terug kunt voor garantiegevallen. Bij een Chinees frame wordt dat wat lastiger.
Voor mij hebben de volgende overwegingen meegespeeld:
- Het leek mij erg leuk om zelf een racefiets op te bouwen. Dat kan uiteraard met een frame van een (bekend) merk, maar ook met een frame uit China.
- Door zelf op te bouwen kun je ook zelf helemaal de configuratie bepalen en hoef je bij een bestaande fiets geen onderdelen te vervangen om zo tot die configuratie te komen. En ook dat kan uiteraard met een frameset van een (bekend) merk.
- De kosten voor een nieuwe fiets of een frameset van een (bekend) merk zijn de laatste jaren erg gestegen. Met mijn frame uit China heb ik sowieso wel 1000 euro bespaard ten opzichte van een racefiets met een vergelijkbare afmontage.
Ik heb overigens goed rondgekeken, recensies gelezen en me er in verdiept voordat ik een frame uit China bestelde. Daarbij kwam ik op drie betrouwbare fabrikanten uit.
Mocht er wat met het frame zijn, dan is terugsturen inderdaad vrij prijzig. Aan de andere kant heb je dan ook relatief goedkoop een nieuw frame besteld.