Die 150.000 is wel het topje van de ijsberg, dat zijn nl. enkel de gevallen die dus door een arts worden behandeld (al kan je ook argumenteren dat als een hond bijt en je niet naar de dokter moet hij niet echt gebeten heeft)NicoNB schreef: ↑13 jul 2022 09:37 Zo uit mijn hoofd wat 15 jaar oude cijfers
29 overlijdens in 25 jaar
150.000 bijtincidenten per jaar
10.000 SEH bezoeken per jaar
Van deze SEH bezoekers wordt 1000 opgenomen.
Een groot deel van de slachtoffers zijn hele jonge kinderen die bijtwonden in het gezicht en aan ledematen oplopen en daardoor vaak letterlijk voor het leven getekend zijn.
Leuk joh, zo'n hond
Ernstige bijtincidenten tussen honden onderling (of richting andere dieren) worden sowieso nauwelijks bijgehouden.
Persoonlijk vind ik iig de jaarlijkse vuurwerk discussie (oh, mijn arme hondjes is zo bang) heel duidelijk maken hoe weinig bewust hondenbezitters zijn van de overlast die ze veroorzaken. Iets wat overigens niet uniek is voor hondenbezitters.
Zelf tijdje in het buitenland gewoond waar je extreem voorzichtig moest zijn met zwerfhonden De jongste dochter heeft daaraan een angst voor honden over gehouden, die door een ongelukkig (maar verder onschuldig) moment met de hond van kennissen (die wou spelen) echt een tijd lang is doorgeslagen naar paniek.
Ze is daardoor twee keer bijna onder een auto gerend omdat ze honderd meter verderop een hond zag en het dus in blinde paniek op een lopen zette. Maar zelfs als je met een totaal overstuur kind zit, hoor je hondeneigenaren zeggen "hij doet niks hoor" terwijl ze compleet vertikken de hond aan te lijnen of bij zich te houden.
Ook in deze periode een paar kinderen waarvan de oudste een jaar of 9 a 10 geweest moest zijn, die zonder supervisie een rotweiler aan het uitlaten waren. Kind werd (letterlijk) met haar kin over de stoep meegesleept toen de rotweiler mijn angstige dochter van dichtbij wou inspecteren. compleet onverantwoordelijk.
Nu was de angst voor honden van mijn dochter dus niet geheel rationeel en ze is er ondertussen redelijk overheen.
Maar ik word zelf altijd wat kribbig wanneer hondeneigenaren extreem verontwaardigd zijn dat hun (niet opgevoede) hond bang is maar zelf totaal geen enkel begrip tonen voor mensen met angst voor honden (die daar dus 365 dagen per jaar last van hebben en niet een week).