Wel of niet elektronisch schakelen?
Op een e-bike heb je minder last van het gewicht en voldoende stroom om een abs-pomp aan te sturen. Je kunt zo'n systeem niet heel licht uitvoeren op een fiets die toch ruim 100kg moet kunnen afremmen vanaf pakweg 100km/h. Op de racer zie ik het nog niet zo snel gebeuren.daniel1975 schreef: ↑10 jul 2022 09:48 De nieuwe Stromer speedbikes kunnen al worden geleverd met ABS; kwestie van tijd voordat die enorme verbetering zijn weg zal vinden naar de race en atb.
Ik was vorige week in de Ardennen en 60% van alle mtb's die ik tegenkwam, waren elektrisch. Ik denk dat het daar wel snel gemeengoed zal worden.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou op een racer of MTB wil ik geen abs achter, die wil ik wel om kunnen zetten als ik dat wil.
Voor mag, al vraag ik me af of je dan ook nog af of je in een bocht niet gewoon wegglijd met te hard remmen.
Je moet het wel voor noodgevallen gebruiken en niet om continu vol te remmen.
Voor mag, al vraag ik me af of je dan ook nog af of je in een bocht niet gewoon wegglijd met te hard remmen.
Je moet het wel voor noodgevallen gebruiken en niet om continu vol te remmen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dan toch misschien een nieuw topic openen.
Wanneer ABS systeem op de racefiets?
Wanneer ABS systeem op de racefiets?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Die kettingen die ernaast vallen, ligt dat aan electronisch schakelen?
Of ligt dat aan de 12 speed.. Die gewoon minder marges kent en dus preciezer komt (zie ook nos item van de mecanichiens op de rustdag).
Elk kranke erbij is weer meer gezijk met de afstelling, met de stijghulpjes, met de ketting(slijtage), etc.
Of ligt dat aan de 12 speed.. Die gewoon minder marges kent en dus preciezer komt (zie ook nos item van de mecanichiens op de rustdag).
Elk kranke erbij is weer meer gezijk met de afstelling, met de stijghulpjes, met de ketting(slijtage), etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27 jun 2012 11:10
De afvallende kettingen worden volgens mijn info en uittesten voornamelijk veroorzaakt door de 12 speed kettingen op 11 speed tandwielen.
Door de supply chain issues rijdt het grote deel vd profs nog met de oude 11s crank. Bij alpecin en dsm zijn de issues voor zover ik weet ook nog niet voorgekomen.
Met DI2 werkt het trouwens beter. Met de mechanische DA is het schakelen (veel) slechter.
Door de supply chain issues rijdt het grote deel vd profs nog met de oude 11s crank. Bij alpecin en dsm zijn de issues voor zover ik weet ook nog niet voorgekomen.
Met DI2 werkt het trouwens beter. Met de mechanische DA is het schakelen (veel) slechter.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat probleem van de kettingbladen klopt.
Maar mechanische DA12 bestaat niet. En er word niet met DA11 mechanisch gereden. Dus t probleem kan niet met mechanische DA beter zijn.
Maar mechanische DA12 bestaat niet. En er word niet met DA11 mechanisch gereden. Dus t probleem kan niet met mechanische DA beter zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27 jun 2012 11:10
Ik was misschien niet heel duidelijk, excuus. Ik bedoel dus: een 12s ketting op een mechanische DA 11s groep en tandwielen. Dat werkt veel slechter dan diezelfde ketting op een 11s DI2 groep.
Dat laatste werkt goed in 95% van de gevallen, maar soms heb je dus issues.
De oorzaak moet dus mijns inziens niet bij DI2 vs mechanisch gezocht worden, zoals eerder werd geopperd, maar bij de kettingbladen.
Dat laatste werkt goed in 95% van de gevallen, maar soms heb je dus issues.
De oorzaak moet dus mijns inziens niet bij DI2 vs mechanisch gezocht worden, zoals eerder werd geopperd, maar bij de kettingbladen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat lijkt me dan weer vreemd.
De kettingbladen op een 11 speed mechanische groep zijn toch gelijk aan de kettingbladen op een 11 speed DI2 groep?
Het is niet om het electronisch schakelen dat je ineens andere kettingbladen nodig hebt.
Zoals jij het schetst, begint het met het mixen van 12 speed ketting op een 11 speed groep. Is de ketting van 12 speed anders? (smaller, andere schakels?)
En als er dan nog verschil zit tussen 11 speed mechanisch en 11 speed Di2. Dan zou ik het zoeken in het automatisch trimmen van Di2 of iets dergelijks. Bij mechanisch is het aantal standen van de voorderailleur beperkt, bij Di2 lost de electronica dat netjes op.
Maar volgens mij wordt in het peloton veel met electronische groepen gereden, en juist dáár was de constatering van die relatief veel aflopende kettingen.
De kettingbladen op een 11 speed mechanische groep zijn toch gelijk aan de kettingbladen op een 11 speed DI2 groep?
Het is niet om het electronisch schakelen dat je ineens andere kettingbladen nodig hebt.
Zoals jij het schetst, begint het met het mixen van 12 speed ketting op een 11 speed groep. Is de ketting van 12 speed anders? (smaller, andere schakels?)
En als er dan nog verschil zit tussen 11 speed mechanisch en 11 speed Di2. Dan zou ik het zoeken in het automatisch trimmen van Di2 of iets dergelijks. Bij mechanisch is het aantal standen van de voorderailleur beperkt, bij Di2 lost de electronica dat netjes op.
Maar volgens mij wordt in het peloton veel met electronische groepen gereden, en juist dáár was de constatering van die relatief veel aflopende kettingen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Volgens mij werkt een 12 speed prima op 11 speed groepset, op weightweenies is er zelfs een heel topic over :
https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=159526
Stiller en gaat langer mee.
https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=159526
Stiller en gaat langer mee.
-
- Forum-lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27 jun 2012 11:10
Omdat dat de enige grote 'testgroep' is die momenteel in beeld rijdt met die combinatie. Je hebt gewoon nooit +100 cases gehad die op hetzelfde moment en in beeld met 11speed mechanisch met een 12s ketting rondreden. Die situatie heeft zich nooit voorgedaan.MarkVeenstra schreef: ↑15 jul 2022 08:40
Maar volgens mij wordt in het peloton veel met electronische groepen gereden, en juist dáár was de constatering van die relatief veel aflopende kettingen.
En op fora wordt er veel gezegd natuurlijk. De meeste ervaringen zijn anekdotisch en je kan onmogelijk inschatten hoe 'kritisch' iedereen op zijn setup is.
De meeste mensen die ik weet dat de 12s ketting op een 11s drivetrain geprobeerd hebben zijn er ook van terug gekomen. Al werkt het in de meeste gevallen ook gewoon feilloos.
Soit, ik wil ook geen grote discussie uitlokken, ik geef gewoon even aan dat het kort door de bocht is de schuld op di2 te steken.