Ja, geen probleem.
Tubeless
Ja dan zou ik het toch eens moeten proberen. Het is voor mijn alu wielset die ik in de bergen gebruik, dus het testen zal ik vooraf wel goed moeten doen. Wil dat liever niet testen in een afdaling hahaKluus schreef: ↑20 jul 2022 10:25Ik heb het geprobeerd met een Fulcrum Racing 3 C17, wat in principe dezelfde velg moet zijn, maar er zitten een paar kleine gaatjes (voor ontluchting?) in het velgbed in tegenstelling tot de carbon Fulcrum/campa velgen. Maar met tape er om zou het denk ik moeten kunnen... Als je het gaat proberen laat de ervaringen even weten, want dan ga ik ook nog eens aan de gang .
Als die gewoon op het vlakke weken goed blijft zitten, zou dat toch ook in een afdaling het geval moeten zijn?
Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
Met een goed passende tubelessband op een tubeless ready velg blijft de band wel in de sponning zitten als die volledig leegloopt maar ook tijdens het rijden loop je het risico op de velg te belanden en dus onderuit te glijden. De laatste ontwikkelingen die dat soort ongein kunnen voorkomen zijn o.a. die Vittoria Airliners waar op het forum ook al een topic over is.
Met een goed passende tubelessband op een tubeless ready velg blijft de band wel in de sponning zitten als die volledig leegloopt maar ook tijdens het rijden loop je het risico op de velg te belanden en dus onderuit te glijden. De laatste ontwikkelingen die dat soort ongein kunnen voorkomen zijn o.a. die Vittoria Airliners waar op het forum ook al een topic over is.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bedankt, niet echt veilig dus als ik daar cols mee wil afdalen...ik hou het wel gewoon bij een biba met deze wielset, gaat al jaren goed.Orlok schreef: ↑20 jul 2022 11:14 Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
Met een goed passende tubelessband op een tubeless ready velg blijft de band wel in de sponning zitten als die volledig leegloopt maar ook tijdens het rijden loop je het risico op de velg te belanden en dus onderuit te glijden. De laatste ontwikkelingen die dat soort ongein kunnen voorkomen zijn o.a. die Vittoria Airliners waar op het forum ook al een topic over is.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zorgen dat je redelijk nieuwe banden rijd.
De huidige banden zijn zeker nieuw amper lek te krijgen.
We hebben er hier al een keer een discussie over gehad. Ik zou nooit op een normale velg tl banden monteren.
Het kan goed gaan maar er zijn veel dingen waar je op moet letten. Zeker in de bergen gewoon niet doen
De huidige banden zijn zeker nieuw amper lek te krijgen.
We hebben er hier al een keer een discussie over gehad. Ik zou nooit op een normale velg tl banden monteren.
Het kan goed gaan maar er zijn veel dingen waar je op moet letten. Zeker in de bergen gewoon niet doen
Het rijden met een biba (clincher met binnenband) is zeker niet veiliger dan met een tubeless band als je daarmee cols wilt afdalen.! Door oververhitting (zon, warmte en opwarming door slepend remmen) kan de druk in de binnenband zo ver oplopen dat deze uit elkaar klapt. Een tubeless band heeft daar geen last van en is wat dat betreft zeker veiliger dan rijden met een binnenband.NuitKor schreef: ↑20 jul 2022 23:00Bedankt, niet echt veilig dus als ik daar cols mee wil afdalen...ik hou het wel gewoon bij een biba met deze wielset, gaat al jaren goed.Orlok schreef: ↑20 jul 2022 11:14 Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
Met een goed passende tubelessband op een tubeless ready velg blijft de band wel in de sponning zitten als die volledig leegloopt maar ook tijdens het rijden loop je het risico op de velg te belanden en dus onderuit te glijden. De laatste ontwikkelingen die dat soort ongein kunnen voorkomen zijn o.a. die Vittoria Airliners waar op het forum ook al een topic over is.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Je moet het wel heel bont maken om een binnenband te laten klappen hoor. Met een normale binnen & buitenband. Ik spreek even niet over ultralichte binnenbanden. Als je die monteert hoop ik dat je weet wat je doet.
Mijn beweegreden om een wiel niet volgens specificatie te gebruiken zou meer in de aansprakelijkheid liggen. Stel je voor dat je een ongeluk veroorzaakt en de tegenpartij komt erachter dat jij een niet tubeless velg wel als tubeless hebt gebruikt. Dan kunnen de rapen wel eens goed gaar zijn. Al zal de bewijslast moeilijk zijn...dit soort zaken wil je toch mijden als de pest.
Mijn beweegreden om een wiel niet volgens specificatie te gebruiken zou meer in de aansprakelijkheid liggen. Stel je voor dat je een ongeluk veroorzaakt en de tegenpartij komt erachter dat jij een niet tubeless velg wel als tubeless hebt gebruikt. Dan kunnen de rapen wel eens goed gaar zijn. Al zal de bewijslast moeilijk zijn...dit soort zaken wil je toch mijden als de pest.
Ride bikes, not tanks!
Denk dat je de context even goed in ogenschouw moet nemen. Het betrof een vraag over een tubeless band op een wielset die daar niet geschikt voor is. Een TLE band op een TLE wielset is volgens mij wel veiliger dan band+biba, daar ben ik het met je eens. Je moet wel erg beroerd afdalen wil het zo heet worden dat je binnenband knapt. En wanneer de band knapt door de zon heb je er wel erg veel bar in zitten. Ik rij met 5-6 bar en geloof mij, die knapt niet zomaar door de hitte. Althans in de 15 fietsjaren in het buitenland nog nooit meegemaakt.Orlok schreef: ↑21 jul 2022 12:46Het rijden met een biba (clincher met binnenband) is zeker niet veiliger dan met een tubeless band als je daarmee cols wilt afdalen.! Door oververhitting (zon, warmte en opwarming door slepend remmen) kan de druk in de binnenband zo ver oplopen dat deze uit elkaar klapt. Een tubeless band heeft daar geen last van en is wat dat betreft zeker veiliger dan rijden met een binnenband.NuitKor schreef: ↑20 jul 2022 23:00Bedankt, niet echt veilig dus als ik daar cols mee wil afdalen...ik hou het wel gewoon bij een biba met deze wielset, gaat al jaren goed.Orlok schreef: ↑20 jul 2022 11:14 Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
Met een goed passende tubelessband op een tubeless ready velg blijft de band wel in de sponning zitten als die volledig leegloopt maar ook tijdens het rijden loop je het risico op de velg te belanden en dus onderuit te glijden. De laatste ontwikkelingen die dat soort ongein kunnen voorkomen zijn o.a. die Vittoria Airliners waar op het forum ook al een topic over is.
Wat doen jullie na het tubeless maken van een band? Volgens de instructies van Continental moet je de banden niet zomaar laten staan https://youtu.be/_ZruhkNi_kA?t=244 . Sealant gaat dan onder in de band zitten en bovenin zal er haast geen sealant meer zitten. Dit leidt dan volgens hen tot geleidelijke drukverlies. (Iets waar ik last van heb mijn wegfiets, die ik idd niet na het tubeless maken van de banden gewoon heb weg gezet).
Vandaag erg regenachtig, ideaal om te knutselen maar heb geen zin om een ritje te maken. Zou zo nu en dan een paar keer vandaag de wielen ronddraaien voldoen? Of zijn er misschien andere sealants waarbij je de banden wel na het monteren kunt wegzetten?
Vandaag erg regenachtig, ideaal om te knutselen maar heb geen zin om een ritje te maken. Zou zo nu en dan een paar keer vandaag de wielen ronddraaien voldoen? Of zijn er misschien andere sealants waarbij je de banden wel na het monteren kunt wegzetten?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat lekken lost vanzelf wel op wanneer je een ritje gaat maken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Maar wat is dan jouw probleem?, dat je de band weer moet gaan oppompen voordat je bijvoorbeeld daags erna gaat rijden.? Maar dat doe je toch altijd al als je gaat fietsen, controleer etc. voordat je vertrekt dus ook de bandenspanning en in het ergste geval pomp je wat bij - so be it.!JazzHands schreef: ↑21 jul 2022 13:33 Wat doen jullie na het tubeless maken van een band? Volgens de instructies van Continental moet je de banden niet zomaar laten staan https://youtu.be/_ZruhkNi_kA?t=244 . Sealant gaat dan onder in de band zitten en bovenin zal er haast geen sealant meer zitten. Dit leidt dan volgens hen tot geleidelijke drukverlies. (Iets waar ik last van heb mijn wegfiets, die ik idd niet na het tubeless maken van de banden gewoon heb weg gezet).
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless