Beste forumleden,
ik ga volgende week m'n eerste volwassen fietstocht maken (Rotterdam - Normandië) op m'n tourfiets en ik vroeg me af wat jullie op z'n meerdaagse tocht doorgaans meenemen aan fiets- onderhoudsspullen. De rest van de bagage vind ik ook interessant, maar dat is misschien iets voor een ander draadje. De tocht duurt ong een week (zeg 700 km) op vlak terrein en ik ga van B&B naar B&B. M'n fiets is een Santos Travelmaster met ouderwetse ketting en een Rohloff naaf.
Ik was van plan mee te nemen:
- inbus set
- pomp
- bandenlichters
- extra binnenband
- bandenplak set (voor het geval dat ik een 2e keer lek rijd)
- oude tandenborstel + kettingolie (of is dat niet nodig?)
- en tsja, toen werd het stil..
Zie ik iets over het hoofd? Het zijn vnl brave fietspaden op een vlak terrein, en ik ga doorgaans van stad naar stad.
Ik ga fietsen en ik neem mee ...
- trassi addict
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 apr 2022 10:00
-
- Forum-lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26
Tja, je rijdt in Europa dus een fietsenmaker is altijd om de hoek. Ik neem 2 extra bandjes mee. Ook wat tie-rips en een stukje ducttape (om het pompje heen). Kettingolie ook voor als het een keer flink regent. En dunne werkhandschoenen. Dat is het wel. Ik fiets ook van hotel naar hotel.
Patch voor buitenband, mocht je er een scheur in rijden.
Verloopnippel voor autopomp, gaat sneller dan met de hand.
Paar ketting doekjes van dynamic.
Extra binnenband, je zult er net 2 tegelijkertijd lek rijden (been there....)
Verloopnippel voor autopomp, gaat sneller dan met de hand.
Paar ketting doekjes van dynamic.
Extra binnenband, je zult er net 2 tegelijkertijd lek rijden (been there....)
Dogma F
Kettingpons en missing link misschien?
Twee binnenbanden in plaats van een lijkt me ook fijner voor de gemoedsrust.
Een inbussleutel heb ik de afgelopen jaren pas 1 keer nodig gehad onderweg toen mijn schijfrem aanliep doordat mijn klauw was verschoven.
Twee binnenbanden in plaats van een lijkt me ook fijner voor de gemoedsrust.
Een inbussleutel heb ik de afgelopen jaren pas 1 keer nodig gehad onderweg toen mijn schijfrem aanliep doordat mijn klauw was verschoven.
Op het forum van de ‘wereldfietsers’ vind je van alles over paklijsten en pech onderweg.
Qua gereedschap geldt Pareto: met 20% van het gereedschap kun je 80% van de werkzaamheden doen. Op de overige 20% kun je alleen voorbereiden door goed onderhoud. Je kunt immers geen bankschroef of wielrichter meenemen.
Qua gereedschap geldt Pareto: met 20% van het gereedschap kun je 80% van de werkzaamheden doen. Op de overige 20% kun je alleen voorbereiden door goed onderhoud. Je kunt immers geen bankschroef of wielrichter meenemen.
hun fietsen.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
2 binnenbanden, stukje buitenband (of iets anders wat je in je buitenband kan leggen, om de eerstvolgende fietsenmaker te halen bij een scheur in je buitenband) beetje olie en 1 of 2 poetsdoeken, kettinglink, multitool. Ik heb een kleine multitool van topeak, heeft de nodige imbus sleutels, kettingpons, bandenlichters en nog een haakje om je keting bij elkaar te houden als je een nieuw link wilt plaatsen en nog wat dingen die ik nog nooit nodig heb gehad, Mijn ervaring is dat zo'n multitool makkelijker meeneemt dan losse inbussleutels een bandenlichters en een zeker gevoel geeft.
Controleer wel hoe je wielen uit je fiets gaan en of je daar de juist inbus voor bij je hebt als hete schijfremmenwielen zijn.
Controleer wel hoe je wielen uit je fiets gaan en of je daar de juist inbus voor bij je hebt als hete schijfremmenwielen zijn.
Ach, ik zeg ook maar wat
Inderdaad kun je niet alles meenemen. Zo had ik op vakantie (auto naar Oostenrijk, fiets ook mee) ineens een gebroken versnellingskabel. Dus ik kon lokaal ook nog kabeltje kopen. Dat heb ik nu ook maar aan de reisset toegevoegd (blijft op de reisbasis aanwezig, gaat niet mee op de fiets).BertL schreef: ↑27 jul 2022 09:37 Op het forum van de ‘wereldfietsers’ vind je van alles over paklijsten en pech onderweg.
Qua gereedschap geldt Pareto: met 20% van het gereedschap kun je 80% van de werkzaamheden doen. Op de overige 20% kun je alleen voorbereiden door goed onderhoud. Je kunt immers geen bankschroef of wielrichter meenemen.
Maar zoiets had ik nog nooit en fiets al heel lang.
Dogma F
Het forum van de Wereldfietser heeft een pak-lijst topic: https://forum.wereldfietser.nl/viewtopi ... 5033#start
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
- trassi addict
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 apr 2022 10:00
Dank voor de reacties!
fijne verwijzing naar een ander forum, en een geweldige tip op een stukje Duct tape om je pomp te draaien. Die tweede extra binnenband, die neem ik mee...
Ik hoor niemand over een spakenspanner en/of een paar reserve spaken. Zal ook wel goed komen.
Ik hoop over een paar weken geen onderwerp te starten met "Ik ging fietsen en had ik maar..." Maar met een stuk duct tape en een paar tie-wraps kom ik een heel eind.
fijne verwijzing naar een ander forum, en een geweldige tip op een stukje Duct tape om je pomp te draaien. Die tweede extra binnenband, die neem ik mee...
Ik hoor niemand over een spakenspanner en/of een paar reserve spaken. Zal ook wel goed komen.
Ik hoop over een paar weken geen onderwerp te starten met "Ik ging fietsen en had ik maar..." Maar met een stuk duct tape en een paar tie-wraps kom ik een heel eind.
Op mijn laatste trip (Barcelona - Utrecht) had ik het volgende bij me:
- uitgebreide multitool set
- plakspullen
- een binnnenband. Als je ook je banden kunt plakken, is een reseve biba echt genoeg
- mini pompje
- bandenlichters
- een mini mini flesje ketting olie.
- mini busje WD40
- spider (shimano) om crank los te kunnen draaien
- achterpat. Het gebeurt maar heel zelden dat die door een val vernaggeld wordt, maar als dat geburt, kun je maar beter een reserve exemplaar bij je hebben.
De algemene gedachte is dat je onderweg lekke banden moeten kunnen verhelpen en een boutje moet kunnen vast draaien.
Gereedschap voor grotere reparaties heb je niet bij je. Je hebt alleen spullen nodig om de grootste nood te verhelpen en de weg naar de fietsenmaker te kunnen maken.
Het malheur dat me op 2360 km is overkomen:
- nul lekke banden
- nul keer banden opgepompt
- een paar keer ketting gesmeerd en WD40 gespoten op scharnierpunten
- Fiets is een keer omgevallen uit stilstand. Gevolg was dart de shifter scheef stond en toen had ik de multitool even nodig
- uitgebreide multitool set
- plakspullen
- een binnnenband. Als je ook je banden kunt plakken, is een reseve biba echt genoeg
- mini pompje
- bandenlichters
- een mini mini flesje ketting olie.
- mini busje WD40
- spider (shimano) om crank los te kunnen draaien
- achterpat. Het gebeurt maar heel zelden dat die door een val vernaggeld wordt, maar als dat geburt, kun je maar beter een reserve exemplaar bij je hebben.
De algemene gedachte is dat je onderweg lekke banden moeten kunnen verhelpen en een boutje moet kunnen vast draaien.
Gereedschap voor grotere reparaties heb je niet bij je. Je hebt alleen spullen nodig om de grootste nood te verhelpen en de weg naar de fietsenmaker te kunnen maken.
Het malheur dat me op 2360 km is overkomen:
- nul lekke banden
- nul keer banden opgepompt
- een paar keer ketting gesmeerd en WD40 gespoten op scharnierpunten
- Fiets is een keer omgevallen uit stilstand. Gevolg was dart de shifter scheef stond en toen had ik de multitool even nodig
Live fast; die young. mijn blog
Hoe navigeer je? Een kennis die ook zulke tochten maakt neemt twee GPS’en mee, eentje als backup. Verder een flinke stapel Eneloops/power bank en een lader. Als derde backup neemt hij nog ‘n extra SD kaartje mee waar alles op staat want ooit bij het wisselen van de accu floepte het kaartje uit de GPS het hoge gras in. Nadat een keer zijn buitenband flink beschadigd raakte neemt hij altijd een reserve band mee.
En inderdaad, forum van Wereldfietser is voor vragen ivm dit soort fietstochten nog meer de aangewezen plek.
En inderdaad, forum van Wereldfietser is voor vragen ivm dit soort fietstochten nog meer de aangewezen plek.