Inderdaad, vergeten te melden keuze voor 45mm hoog is zeker ook voor de looks, ik wilde gewoon hogere velgen en heb mezelf wijs gemaakt dat ik vast ook ergens aero voordeel haal1094 schreef: ↑26 jul 2022 09:48Je vergeet de looksJeronimo73 schreef: ↑26 jul 2022 07:50 Als engineer hou ik er wel van als ik keuzes kan maken die met goede data onderbouwd kan worden. Voor mij geldt dan eigenlijk dat ik dan een mooie onderbouwing heb voor iets wat ik zelf wil (confirmation bias), op internet is altijd wel iets te vinden wat jouw voorkeur onderbouwt.
Mijn advies voor banden: neem vooral de breedste maat die past, dat geeft simpelweg de laagste rol weerstand (natuurlijk ook wel ook de druk omlaag brengen, anders is je winst beperkt). Na 23 en 25 mm rij ik nu 28mm tubeless op lage druk (4.4 / 4.6 bar), dit rijdt erg comfortabel.
Aërodynamica is mooi, en daar kan je zeker winst mee maken maar denk dat voor grootste deel van de hobby rijders geldt dat je meer kan halen door goed afgetraind, en in goede houding op je fiets te zitten dan dat laatste beetje met 2mm verschil in band breedte.
Neemt overigens niet weg dat de meesten van ons het gewoon leuk vinden om iets te hebben wat op papier het snelste is. En ik ben niet anders, heb een Bianchi Oltre XR3, niet omdat ik die nodig had maar omdat ik hem wilde En een paar weken terug heb ik die voorzien van een nieuwe set wielen: DT Swiss ERC 1400 Dicut 45, daarmee de keuze gemaakt voor hoge comfort door bredere velg (optimaal voor 28mm banden), deze waren iets minder aerodynamisch dan de ARC maar meer endurance georiënteerd zodat ik op slechte wegen nog wat comfort over houdt.
Op de zondag rit met fietsclub (100-120km) doen we 30-32km/h gemiddeld dus dan is voordeel beperkt. Op de woensdagavond gaat gemiddelde fors omhoog en ligt kruissnelheid rond de 40, dan zit ik echt tegen mijn limit aan en is aero voordeel meer dan welkom