Vandaag geklust aan de fiets
Niet best weer voor een ritje dus maar even een klusje aan de fiets gedaan dat ik al een tijdje in mijn hoofd had, het bleeden van de remschijven.
Had ik al een tijdje in mijn hoofd omdat ik de remhendels bijna helemaal naar het stuur moet knijpen om reactie te krijgen.
Op YouTube filmpjes bekeken, ziet er niet moeilijk uit. Spulletjes besteld en gaan met die banaan.
Zo makkelijk ging het allemaal helaas niet
Slang op nippel aangesloten, maar het slangetje blijft gewoon niet zitten als ik er olie doorheen spuit (ook als dat met beleid gedaan wordt). Je kunt je voorstellen wat een kliederboel dat is geworden.
Uiteindelijk er maar mee gestopt toen de hendel lekker stevig aanvoelde (met het bleed block erin).
Alles schoongemaakt en weer geïnstalleerd. Wiel erin en wat denk je, nog steeds moet ik het hendel bijna tot aan het stuur knijpen.
Remblokken zijn ook nog prima dus volgens mij kan het daar niet aan liggen. Dus als iemand een suggestie heeft?
Al met al een hele ochtend bezig geweest zonder het gewenste resultaat
Had ik al een tijdje in mijn hoofd omdat ik de remhendels bijna helemaal naar het stuur moet knijpen om reactie te krijgen.
Op YouTube filmpjes bekeken, ziet er niet moeilijk uit. Spulletjes besteld en gaan met die banaan.
Zo makkelijk ging het allemaal helaas niet
Slang op nippel aangesloten, maar het slangetje blijft gewoon niet zitten als ik er olie doorheen spuit (ook als dat met beleid gedaan wordt). Je kunt je voorstellen wat een kliederboel dat is geworden.
Uiteindelijk er maar mee gestopt toen de hendel lekker stevig aanvoelde (met het bleed block erin).
Alles schoongemaakt en weer geïnstalleerd. Wiel erin en wat denk je, nog steeds moet ik het hendel bijna tot aan het stuur knijpen.
Remblokken zijn ook nog prima dus volgens mij kan het daar niet aan liggen. Dus als iemand een suggestie heeft?
Al met al een hele ochtend bezig geweest zonder het gewenste resultaat
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je kan beter andersom bleeden. Ten minste bij shimano. Die nippelaansluiting is gewoon niks en olie erdoor duwen wil totaal niet. Behalve als het systeem helemaal leeg is. Dus ik laat olie eruit via het slangetje en dan zorg ik dat het trechtertje vol blijft. Wel eerst even de lucht uit het reservoir bij de remhendel halen.
Dat lukt meestal al door allleen het trechtertje aan te sluiten en een beetje te spelen met de remhendel en de hoek van t stuur. Als je zeker weet dat het reservoir luchtvrij is dan pas de bleed port open zetten en via het slangetje een paar keer door aan de rem te pompen olie doorvoeren. Goed zorgen dat de trechter vol genoeg is. De luchtbellen uit de remklauw komen er dan met oude olie mee uit. Gedurende het doorvoeren gaat de hendel helemaal tegen het stuur uiteraard. Als je de bleed port sluit en nog een keer pompt is het gewoon weer hard. En als het goed is gewoon zonder lucht.
Is ook logischer omdat eventuele vervuiling en rommel in de olie veelal onderin zit.
Dat lukt meestal al door allleen het trechtertje aan te sluiten en een beetje te spelen met de remhendel en de hoek van t stuur. Als je zeker weet dat het reservoir luchtvrij is dan pas de bleed port open zetten en via het slangetje een paar keer door aan de rem te pompen olie doorvoeren. Goed zorgen dat de trechter vol genoeg is. De luchtbellen uit de remklauw komen er dan met oude olie mee uit. Gedurende het doorvoeren gaat de hendel helemaal tegen het stuur uiteraard. Als je de bleed port sluit en nog een keer pompt is het gewoon weer hard. En als het goed is gewoon zonder lucht.
Is ook logischer omdat eventuele vervuiling en rommel in de olie veelal onderin zit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Je kunt ook eens een “lever-bleed” proberen. Dan doe je helemaal niks met de nippel op de remklauw. Zie bijv.
https://youtu.be/5-9G1i9T268
https://youtu.be/5-9G1i9T268
Zou ik in dit geval niet doen. Grote kans dat er lucht verderop in het systeem is gekomen, als het er niet al zat. Dus het hele systeem flushen. Die goedkope bleedkits zijn soms drama. Sinds ik een profi setje heb (SRAM in mijn geval) is bleeden ineens een eenvoudig klusje geworden.
Mocht je DOT vloeistof gebruikt hebben, dan even goed afspoelen, anders heb je straks een fiets waar de lak afvalt.
Mocht je DOT vloeistof gebruikt hebben, dan even goed afspoelen, anders heb je straks een fiets waar de lak afvalt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat heeft thestudent hierboven net goed uitgelegd. Waarschijnlijk zit er nog niet voldoende olie in of nog lucht in. Als je een bleedblok er in doet zal het altijd strak aanvoelen omdat de zuigers volledig zijn ingedrukt in de remklauw.
Bottom bracket vervangen. Vanmiddag met naar huis fietsen, klak-klak-klak ongeveer 1x per omwenteling van de pedalen.
Nu had ik al het vermoeden dat de lagers op waren maar zolang het goed loopt niets aan doen. Op 25km werd het fenomeen wel zo luid hoorbaar dat mensen op het trottoir al keken wat er zo'n lawaai maakte
Thuis crankstel eruit, lagers ontzettend ruw. Naja, ff BB eruit gedraaid, een ubb4630 van rotor en die draai je zo los. Heb er altijd 1 in voorraad, en nu rijdt het weer als nieuw. 20 minuten werk met het juiste gereedschap, inclusief proefrit.
Nu had ik al het vermoeden dat de lagers op waren maar zolang het goed loopt niets aan doen. Op 25km werd het fenomeen wel zo luid hoorbaar dat mensen op het trottoir al keken wat er zo'n lawaai maakte
Thuis crankstel eruit, lagers ontzettend ruw. Naja, ff BB eruit gedraaid, een ubb4630 van rotor en die draai je zo los. Heb er altijd 1 in voorraad, en nu rijdt het weer als nieuw. 20 minuten werk met het juiste gereedschap, inclusief proefrit.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Haastige spoed????Ramon73 schreef: ↑03 aug 2022 22:24 Bottom bracket vervangen. Vanmiddag met naar huis fietsen, klak-klak-klak ongeveer 1x per omwenteling van de pedalen.
Nu had ik al het vermoeden dat de lagers op waren maar zolang het goed loopt niets aan doen. Op 25km werd het fenomeen wel zo luid hoorbaar dat mensen op het trottoir al keken wat er zo'n lawaai maakte
Thuis crankstel eruit, lagers ontzettend ruw. Naja, ff BB eruit gedraaid, een ubb4630 van rotor en die draai je zo los. Heb er altijd 1 in voorraad, en nu rijdt het weer als nieuw. 20 minuten werk met het juiste gereedschap, inclusief proefrit.
Toevallig, ik heb ook daarnet de bracket lagers vervangen. Ik zag er erg tegenop, maar het was snel gepiept. Er zaten Shimano 105 lagers in, nu Dura Ace. Omdat het kan.
Ik dacht dat de lagers heel vast zouden zitten, maar dat viel mee. Ze pasten, ook mooi meegenomen.
Ik had een klikkend geluid bij het fietsen, soms meer dan anders, dacht dat het verholpen was toen ik de crank set eraf had gehad, maar nee. Als het nu nog klikkerdeklik doet, weet ik dat het niet aan de lagers ligt.
Ik dacht dat de lagers heel vast zouden zitten, maar dat viel mee. Ze pasten, ook mooi meegenomen.
Ik had een klikkend geluid bij het fietsen, soms meer dan anders, dacht dat het verholpen was toen ik de crank set eraf had gehad, maar nee. Als het nu nog klikkerdeklik doet, weet ik dat het niet aan de lagers ligt.
Had onlangs versleten BB lagers. Heel bottom bracket vervangen, €85,41...
Voor iets minder dan de helft van de prijs van een nieuwe BB twee lagers besteld (SKF 61806 €41,75). Oude lagers eruit getikt, huls warm gestookt en de nieuwe lagers glijden zonder weerstand op hun plek. Nieuwe lagers in de huls zetten was zó gefixt.
Nu heb ik 1 refurbished en 1 nieuwe op voorraad, kan ff vooruit. Gaat bij mij ongeveer 10.000km mee (ruim 1 jaar aangezien ik met 2 fietsen rijd).
Dogma F