ander respectievelijk niet aan te horen.
Velen is dan weer helemaal correct.
Fiets Magazine nr. 12-2024 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
ander respectievelijk niet aan te horen.
Heb ik ook een hekel aan.wasbeer2006 schreef: ↑03 aug 2022 10:02 Het alle ergst vind ik toch limburgs waar in elke zin er een virtueel vraagteken achter komt.
Ik trek dat slecht.
De rest stoor ik me iig niet aan. Ja of dat hele bewust bekakte dat is wel heel erg.
Ik heb tot m'n vijfde gewoond en school gelopen in Antwerpen, dan verhuisd naar de Kempen. Ik heb bijgevolg een licht Antwerps accent vermengd met wat kempische klanken. Ik apprecieer alle dialecten, van het haast onverstaanbare West-Vlaams tot het zalig zagerige van de Limburgers aan de Maaskant. Voor mij zijn alle Vlamingen gelijk en ik heb nooit enig vooroordeel gehad tegenover een bepaalde 'dialectengroep'. Wat je zegt over Antwerpenaren is spijtig genoeg gebaseerd op niets, enkel op vooroordelen van vooral... West-Vlamingen. En dan spreek ik als ervaringsdeskundige. Op m'n 18de verliet ik m'n vertrouwde omgeving om school te gaan lopen in de militaire school te Zedelgem (nabij Brugge, West-Vlaanderen). Klasgenoten kwamen vanuit alle windstreken. Supertof om in een klas te zitten met allerlei verschillende dialecten. Spijtig genoeg dacht niet iedereen er hetzelfde over. En dat waren altijd West-Vlamingen die opmerkingen over Antwerpenaars moesten maken, tot de militaire school wist ik niet dat zulke 'onverdraagzaamheid' onder Vlamingen bestond. En als je dan als Antwerpenaar in een stad als Kortrijk komt, dan zie je pas echte dikkenekken. Pas op, ik heb ook heel toffe vrienden uit West-Vlaanderen gehad, ze waren zeker niet allemaal zo 'haatdragend'. Maar als er zever was over het Antwerps dialect, dan was het altijd met West-Vlamingen. Later liep ik ook school in Doornik (Wallonië, maar dicht grenzend aan West-Vlaanderen), met vooral docenten uit West-Vlaanderen. Ik herinner me nog dat ik een uur onderricht aan een klas moest geven waarop ik gequoteerd werd door een jury van docenten. Allemaal West-Vlamingen uiteraard. Krijg ik achteraf commentaar van een jurylid dat ik met teveel Antwerpse klanken les had gegeven. Oké, akkoord, het spijtige was wel dat hij die opmerking in het plat West-Vlaams gaf. Maar ik heb dan maar wijselijk gezwegen.hayes schreef: ↑03 aug 2022 20:21 Ik ben West-Vlaming en vind het West-Vlaams het het mooiste dialect.
Het leunt van alle dialecten ook het meest aan bij het oorspronkelijk Nederlands.
Mijn vader zaliger was leraar Nederlands (twee jaar in z'n klas gezeten) en hij was na z'n pensioen oprichter van het dialectgenootschap Bachtn de Kupe (de streek tussen IJzer en Franse grens, die in WOI hét slagveld van Europa was). Dus ik ben wel wat bevooroordeeld... Sowieso heeft elke dialect z'n waarde, al kan ik het Antwaarps niet meer horen. Maar dat heeft ook te maken met de lichte arrogantie van Antwerpenaars tegeonver de rest van Vlaanderen.
De laatste jaren is West-Vlaams weer volop te horen op televisie. Héérlijk.
Zeeuws vind ik ook leuk, da's een soort Vernederlandst West-Vlaams.
En uit sympathie vin dik Limburgs ook fijn. Maar da's meer omdat West-Vlamingen en Limburgers in de uithoeken van Vlaanderen wonen en dus bv ook minder overheidsgeld hun richting uitgaat.
't Is toch woa zeekr?
Dedee van Antwerpm peizn dazze alles zie mo ze klappn 't platste en leikste dialect van ol.
https://www.youtube.com/watch?v=BL8T3xvOsac