Hey,
Aangezien ik stilaan aan het uitzien ben aan de aankoop van een gravelbike, vraag ik me af of mijn huidige reserve road wielen (Cannondale Hollowgram Knot 45) van dienst kunnen zijn voor de gravelbike of ik beter toch een specifieke gravel wielset aanschaf (zoals ZIPP 303s). Ben van plan om banden van rond de 38/40/42mm te plaatsen op de gravelbike. De hollowgram wielen hebben een interne velgbreedte van 21mm en externe velgbreedte van 32mm, dus lijkt me ergens wel mogelijk (maar optimaal?).
Geschikt als gravelbike wielen?
Ja, die Hollowgram wielen zijn heel dik die maten kloppen.
Ik heb zelf ook beide wielsets, Hollowgram 45 als reserve road wielen en uiteindelijk toch een set 303S gekocht als gravel wielset. Denk dat de Hollowgrams ook wel gaan hoor, maar 21mm is niet heel breed. Aan de andere kan, voorheen reed ik met 38mm banden op mijn crosser op velgen die nog veel smaller waren, dus het is ook maar weer een modetrend die brede velgen.
Dus ja, het zal prima gaan denk ik. Vrees wel dat de Hollowgrams heel snel zullen beschadigen door de brede buitenmaat.
En als je de 303S overweegt, ik zou ze niet meer kopen als Gravel wielset. De lagers vind ik veel te gevoelig, doe nog geen jaar met een setje wiellagers dan zijn ze helemaal verrot.
Ik heb zelf ook beide wielsets, Hollowgram 45 als reserve road wielen en uiteindelijk toch een set 303S gekocht als gravel wielset. Denk dat de Hollowgrams ook wel gaan hoor, maar 21mm is niet heel breed. Aan de andere kan, voorheen reed ik met 38mm banden op mijn crosser op velgen die nog veel smaller waren, dus het is ook maar weer een modetrend die brede velgen.
Dus ja, het zal prima gaan denk ik. Vrees wel dat de Hollowgrams heel snel zullen beschadigen door de brede buitenmaat.
En als je de 303S overweegt, ik zou ze niet meer kopen als Gravel wielset. De lagers vind ik veel te gevoelig, doe nog geen jaar met een setje wiellagers dan zijn ze helemaal verrot.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Buiten dat wegwielen vaak ietsje zwaarder zijn dan gravel en MTB XC sets, Maakt het niets uit waar je de wielen voor gebruikt.
De beperking zit vaak in de bandespanning.
De beperking zit vaak in de bandespanning.
Is het niet eerder omgekeerd? Naar gebruik verwacht ik dat een gravel/mtb wiel ruwer terrein aan moet kunnen en daarom sterker zijn en dus zwaarder.wasbeer2006 schreef: ↑08 aug 2022 10:39 Buiten dat wegwielen vaak ietsje zwaarder zijn dan gravel en MTB XC sets...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee meestal niet.
Het zit vaak in de hoogte van de velg en de bandenspanning die het moet aankunnen.
XC of gravelgebruik is vaak minder zwaar voor een velg dan weggebruik, ook weer door die bandenspanning
Mijn MTB wielsets wegen 1180 en 1260 gram.
De race sets zijn 1380 voor de 38mm en 1480 voor de 55mm
Eigenlijk moet daar nog 40 gram bij of af voor 8 spaken verschil.
Het zit vaak in de hoogte van de velg en de bandenspanning die het moet aankunnen.
XC of gravelgebruik is vaak minder zwaar voor een velg dan weggebruik, ook weer door die bandenspanning
Mijn MTB wielsets wegen 1180 en 1260 gram.
De race sets zijn 1380 voor de 38mm en 1480 voor de 55mm
Eigenlijk moet daar nog 40 gram bij of af voor 8 spaken verschil.
Wat valt er tegen aan die wielen? Ik denk over een nieuwe SuperSix en die wordt geleverd met die wielen.
De S6 die ik nu rijd had een setje RS100 erin zitten, goedkoop, stevig maar lomp, lelijk en traag. Beste upgrade was een setje strakke lichte wielen.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Niets, zijn prima wielen. Zelf had ik van mijn vorige fiets nog een setje Campagnolo WTO45, die vind ik een stuk mooier dus gebruik die meestal
Maar die Hollowgrams zijn echt prima wielen.