Bij m'n Edge 820 en Garmin Vector 3 was dat ook het geval. Zal grotendeels dezelfde software zijn.
Garmin Edge 530
@Jakkel: zojuist bij het pairen van nieuwe Vector 3's aan m'n Edge kreeg ik de vraag of ik ze voor elke rit opnieuw wou kalibreren waarbij je ja of nee kan selecteren. Wellicht kan je het ook via de sensor instellingen op je Edge aanpassen (of even verwijderen en opnieuw toevoegen). Elke keer kalibreren is wat overdreven lijkt me.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4712
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Even een paar ervaringen na een tweetal maanden gebruik, waaronder 5 maal met navigatie.
Allereerst wat ben ik blij met de upgrade vanaf de 820 naar de 530. De 530 is duidelijk sneller, veel betere accu en heeft betere route begeleiding. Nou ja tot een bepaalde hoogte, maar daarover straks.
Ik ben ook blij dat ik voor de knop bediende 530 heb gekozen in plaats van de 830. De knoppen werken feilloos en met de ervaring van mijn Fenix horloge ook heel herkenbaar. Kortom voor de normale training ritjes is dit voor mij een fantastische fietscomputer.
Alleen de navigatie ergert mij wel regelmatig en ik moet nog uitzoeken hoe dit te verbeteren. De basis is gewoon goed, met de kaart op het scherm is alles uiteraard perfect te volgen, maar ook met een gegevens scherm schakelt de 530 mooi op tijd naar de kaart, indien er een afslag genomen dient te worden. Dit is tegenwoordig ook echt de kaart, waar de 820 nog wel eens een onbenoemd kruispunt liet zien bij b.v. een rotonde.
Alleen wat een drama is de herberekening van de route, of beter het te pas en onpas tevoorschijn komen van die melding. Een brede brug onderdoor fietsen en de gps is een paar seconden weg, gelijk de vraag om herberekening. Ook een iets andere manier om een bepaald kruispunt of parallelweg te nemen en de melding komt tevoorschijn. Vervolg je daarna gewoon de route, dan gaat de melding niet automatisch weer weg, maar moet je hem weg drukken. Druk je dan per ongeluk op herberekening, dan wil de 530 perse weer naar het punt waar de route is onderbroken en ben je tot die tijd verstoken van route begeleiding, terwijl je allang weer op de route fiets.
Nou ja even in de instellingen op zoek maar of dit anders kan. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? En welke instelling hebben jullie om dit niet te krijgen?
Allereerst wat ben ik blij met de upgrade vanaf de 820 naar de 530. De 530 is duidelijk sneller, veel betere accu en heeft betere route begeleiding. Nou ja tot een bepaalde hoogte, maar daarover straks.
Ik ben ook blij dat ik voor de knop bediende 530 heb gekozen in plaats van de 830. De knoppen werken feilloos en met de ervaring van mijn Fenix horloge ook heel herkenbaar. Kortom voor de normale training ritjes is dit voor mij een fantastische fietscomputer.
Alleen de navigatie ergert mij wel regelmatig en ik moet nog uitzoeken hoe dit te verbeteren. De basis is gewoon goed, met de kaart op het scherm is alles uiteraard perfect te volgen, maar ook met een gegevens scherm schakelt de 530 mooi op tijd naar de kaart, indien er een afslag genomen dient te worden. Dit is tegenwoordig ook echt de kaart, waar de 820 nog wel eens een onbenoemd kruispunt liet zien bij b.v. een rotonde.
Alleen wat een drama is de herberekening van de route, of beter het te pas en onpas tevoorschijn komen van die melding. Een brede brug onderdoor fietsen en de gps is een paar seconden weg, gelijk de vraag om herberekening. Ook een iets andere manier om een bepaald kruispunt of parallelweg te nemen en de melding komt tevoorschijn. Vervolg je daarna gewoon de route, dan gaat de melding niet automatisch weer weg, maar moet je hem weg drukken. Druk je dan per ongeluk op herberekening, dan wil de 530 perse weer naar het punt waar de route is onderbroken en ben je tot die tijd verstoken van route begeleiding, terwijl je allang weer op de route fiets.
Nou ja even in de instellingen op zoek maar of dit anders kan. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? En welke instelling hebben jullie om dit niet te krijgen?
Als ik een koers/route volg heb ik herberekenen altijd 'Uit'. Mocht er een afsluiting/omleiding zijn dan navigeer ik daar zelf om heen.
Als ik naar een adres navigeer zet ik herberekenen 'Op verzoek'. Op fietsvakantie gebruik ik dit vaak, zoals wanneer ik een hotelkamer heb geboekt waar ik naartoe wil.
'Automatisch' herberekenen gebruik ik niet. Nooit.
Als ik naar een adres navigeer zet ik herberekenen 'Op verzoek'. Op fietsvakantie gebruik ik dit vaak, zoals wanneer ik een hotelkamer heb geboekt waar ik naartoe wil.
'Automatisch' herberekenen gebruik ik niet. Nooit.
op mijn 830, en dat zal qua navi algoritmes niet van de 530 verschillen, herken ik dat probleem niet dat hier al vaker geopperd is. Verlaat ik de route en laat hem dan herberekenen dan kom ik op een prima manier weer op de route. Hij heeft mij nog teruggestuurd naar het punt waar de route verlaten is of punt waar ik eerder op de route ben geweest, hij stuur mij gewoon voorruit om daar de route weer op te pakken.
Routes maak ik in Basecamp en ik stuur niet de route naar de Edge maar zet die eerst om in een track en die stuur ik naar de Edge. Een track heeft veel tussenpunten, de route niet, die heeft alleen een paar tussenpunten. Bij een route moet de Edge zelf weer de route tussen die twee punten berekenen en kan afwijken van hoe Basecamp het berekende. Met een track met heel veel tussenpunten kan dat praktisch gezien niet meer omdat de punten zo dichtbij elkaar liggen dat een andere weg van punt A naar punt B niet bestaat.
Mijn working assumption (om een goed Nederlands woord te gebruiken) is dat door de vele tussenpunten van een track het voor de Edge bij een herberekening makkelijker is het vervolg van de route weer te vinden.
Het algoritme daarvoor lijkt mij ook simpel genoeg. Huidige positie en je zoekt het dichtstbijzijnde punt van de track en rekent daar een route naar toe uit. Dat kun je dan nog wat optimaliseren dat je daarbij niet terug hoef te fietsen.
De Edge ging voorbije jaar 1x de mist in omdat de route een soort 8 was en op het kruisende deel van 1km waar we zowel op als als fietste dus niet wist welke kant we op moesten en de verkeerde koos en de lus die we gefietst hadden nog eens liet fietsen.
Routes maak ik in Basecamp en ik stuur niet de route naar de Edge maar zet die eerst om in een track en die stuur ik naar de Edge. Een track heeft veel tussenpunten, de route niet, die heeft alleen een paar tussenpunten. Bij een route moet de Edge zelf weer de route tussen die twee punten berekenen en kan afwijken van hoe Basecamp het berekende. Met een track met heel veel tussenpunten kan dat praktisch gezien niet meer omdat de punten zo dichtbij elkaar liggen dat een andere weg van punt A naar punt B niet bestaat.
Mijn working assumption (om een goed Nederlands woord te gebruiken) is dat door de vele tussenpunten van een track het voor de Edge bij een herberekening makkelijker is het vervolg van de route weer te vinden.
Het algoritme daarvoor lijkt mij ook simpel genoeg. Huidige positie en je zoekt het dichtstbijzijnde punt van de track en rekent daar een route naar toe uit. Dat kun je dan nog wat optimaliseren dat je daarbij niet terug hoef te fietsen.
De Edge ging voorbije jaar 1x de mist in omdat de route een soort 8 was en op het kruisende deel van 1km waar we zowel op als als fietste dus niet wist welke kant we op moesten en de verkeerde koos en de lus die we gefietst hadden nog eens liet fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13758
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat denk ik ook.
Ik maak mijn routes in strava en heb dit probleem ook niet.
(afgelopen zaterdag nog een route gemaakt en die was heel logisch en goed ook met herberekenen.
In mijn geval een 1030plus, maar dat zal niet anders zijn.
MBT vermogensmeters. Het elke keer vragen naar kalibratie is een instelling bij je "sensor"
Tenminste bij mijn quarq vermogensmeters werkt dit exact zo, elke rit wordt het gevraagd, terwijl deze automatisch kalibreert.
Nou dat is wel vreemd. Ik maak mijn routes met Garmin Basecamp, en dan converteer ik ze naar 'spoor' ('track'). Het spoor upload ik naar Garmin Connect en vandaar gaan ze naar de Edge (in mijn geval de 830). En ik herken het probleem van TS wel. Zodra je onder een viaduct rijdt, of op een fietspad aan de andere kant van de weg, dus een minimale afwijking van je route, begint de Edge al te mekkeren of-ie moet herberekenen. Daarom heb ik herberekenen ook altijd uit want ik heb geen zin dat steeds weg te drukken.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Die vraag om herberekenen kan je uitzetten.
Ga naar je activity profile., dan settings., dan navigation of routing settings. Daar staat een toggle of je wilt dat hij vraagt om route herberekeningen of niet.
Ik herken het probleem, maar ben er vanaf sinds ik deze setting daadwerkelijk gevonden heb :p
Ga naar je activity profile., dan settings., dan navigation of routing settings. Daar staat een toggle of je wilt dat hij vraagt om route herberekeningen of niet.
Ik herken het probleem, maar ben er vanaf sinds ik deze setting daadwerkelijk gevonden heb :p
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4712
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Duidelijk dat Garmin dat niet op orde heeft als bijna iedereen het herberekenen uitzet.
Ga ik dan ook maar doen.
Ga ik dan ook maar doen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13758
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je zou een soort gevoeligheid moeten hebben voor herberekening.
Andere kant als je met je auto aan de andere kant van een kanaal gaat rijden gaat ie ook herbereken, dus wat doet Garmin verkeerd?
Wat ik ook wel eens doe is alleen de route op de kaart tonen, dus niet navigeren.
Op de weg is dat vaak meer dan zat
Andere kant als je met je auto aan de andere kant van een kanaal gaat rijden gaat ie ook herbereken, dus wat doet Garmin verkeerd?
Wat ik ook wel eens doe is alleen de route op de kaart tonen, dus niet navigeren.
Op de weg is dat vaak meer dan zat