Ik zou zeggen gewoon uitproberen, dus eerst oppompen tot de juiste druk, druk aflezen, daarna vloerpomp ontkoppelen zodat alle lucht uit de pomphuis is verdwenen en dan weer aankoppelen en de druk aflezen . . . . etc. dan weet je wat je verliest.michielios2 schreef: ↑15 aug 2022 21:20Klopt met vloerpomp gedaan inderdaad, kan misschien wel wat lucht ontsnappen daardoor maar toch geen 0.5 bar? Heb bij fietsenband met binnenband weleens na een week dat ik 'm wil bijpompen maar dat dat dan eigenlijk niet hoeft omdat het nog praktisch dezelfde druk is. Gebruik een joeblow overigens.Orlok schreef: ↑15 aug 2022 19:49 Een halve bar verlies na anderhalf uur fietsen is veel, vandaar mijn vraag hoe je dat hebt gemeten want als je de bandendruk gaat meten verlies je altijd luchtdruk. Meestal meet men de druk na het oppompen met de drukmeter op de vloerpomp onder opgebouwde druk en als men gereden heeft en sluit daar dan weer die vloerpomp op aan zal deze zich eerst met lucht moeten vullen voordat de druk kan worden afgelezen en dat kan zeker een halve bar zijn, dus vandaar mijn vraag.!
Orlok schreef: ↑26 apr 2022 16:10 Vandaag dus zo'n 3 uur gereden en na afloop de bandendruk gecontroleerd. De accubandenpomp sloeg meteen af en had nog net op tijd kunnen aflezen dat er 0,1 bar tijdens de rit is ontsnapt maar kan ook het beetje lucht zijn die ontsnapt als je de accubandenpomp loskoppelt na het oppompen, enfin dus is niet zoveel als gedacht.
Tubeless
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je verliest geen druk met het afkoppelen van een pomp, daar de druk in de band en pomp gelijk is.
Als je de pomp erop doet hangt het af van de knop. Bij mij niet. Ik moet dan pompen totdat de druk zo hoog is dat het ventiel ingedrukt wordt door de druk
Als je de pomp erop doet hangt het af van de knop. Bij mij niet. Ik moet dan pompen totdat de druk zo hoog is dat het ventiel ingedrukt wordt door de druk
Volgens mij het jij het begrepen @Wasbeer2006, je hoeft dan alleen de beide drukken tegen elkaar af te zetten om het te weten.wasbeer2006 schreef: ↑16 aug 2022 14:05 Je verliest geen druk met het afkoppelen van een pomp, daar de druk in de band en pomp gelijk is.
Als je de pomp erop doet hangt het af van de 'pompkop'. Bij mij niet. Ik moet dan eerst pompen totdat de druk zo hoog is dat het ventiel ingedrukt wordt door de druk
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Klinkt goed, ik heb de Sarenne recent ook weer gereden. Dat is zeker geen fijn asfalt. Dat lekken lees je terug in meerdere recenties. Je moet latex sealant gebruiken bij deze banden dus dat maakt eenvoudig schoon. Doe er de Muc Off in die ik toch nu al gebruik. Oppompen is inderdaad standaard dat doe ik bij alle tubeless banden (en was ik gewend van de latex binnenbandjes en de tubulars). Ik ga ze zeker proberen. best leuk zo'n niche band die door 10 man met de hand in Italie wordt gemaakt.
Ik rijd sinds dit voorjaar op GoodYear Eagle F1 Tubeless in 25mm breed, eerst met Schwalbe Latex, moest ik ze regelmatig bijpompem (was ik al gewend van de Schwalbe One/Pro One). Toen ergens onderweg een raar wegverhoginkje geraakt met de zijkant van de band (in Losser bij de rotonde) en toen liep die langzaam leeg. Lang verhaal kort, binnenbandje erin en weer verder (bijpompen hielp niet).
Thuis alles nagekeken, geen lek oid, maar niet meer goede aansluiting op de velg waardoor lucht ontsnapte. Binnenband er weer uit, band + velg van latex resten ontdaan, en Continental vloeistof erin gedaan (erg korrelig). Wiel goed opgepompt to max bar, avond/nacht laten liggen op een emmer (horizontaal dus).
Volgende dag nog volledig op druk, dus ook het achterwiel maar eens onder handen genomen.
En nu tot mijn verbazing, nog geen 0.5 bar drukverlies in de week ! Perfecte combi dus (in ieder geval voor niet hoeven bijpompen), grip is ook goed, ze slijten alleen wel snel, achterband begint al af te vlakken (2871km mee gereden)
Thuis alles nagekeken, geen lek oid, maar niet meer goede aansluiting op de velg waardoor lucht ontsnapte. Binnenband er weer uit, band + velg van latex resten ontdaan, en Continental vloeistof erin gedaan (erg korrelig). Wiel goed opgepompt to max bar, avond/nacht laten liggen op een emmer (horizontaal dus).
Volgende dag nog volledig op druk, dus ook het achterwiel maar eens onder handen genomen.
En nu tot mijn verbazing, nog geen 0.5 bar drukverlies in de week ! Perfecte combi dus (in ieder geval voor niet hoeven bijpompen), grip is ook goed, ze slijten alleen wel snel, achterband begint al af te vlakken (2871km mee gereden)
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 17 aug 2022 18:53
Ik heb ook de continental 5000s TE super tevreden over de kwaliteit maar ik merk ook redelijk wat druk verlies.michielios2 schreef: ↑15 aug 2022 19:27 Ik heb zelf ook recent continental 5000s TE gemonteerd op mijn zipps 454. Montage was makkelijk, band plopte hoorbaar op rim (alhoewel deze wel weer terugschiet bij leeglaten, maar hoorde dat dat ip niet erg is). Maar vind toch dat er nog veel lucht ontsnapt. Na een rit van 1,5u bijna 0.5 bar weg. Meerdere mensen deze zelfde ervaring? Zit schwalbe sealant in.
Ik merk op een rit van 3u ook ongeveer zo'n 0,5 bar die weg is. met stans no tubes race Sealant
Iemand nog deze ervaring of tips ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 dec 2018 09:20
Gedaan. Kost ongeveer 0.2 bar om pomp af te koppelen en opnieuw aan te koppelen. Verlies tijdens rit dus 0.3 barOrlok schreef: ↑16 aug 2022 11:23Ik zou zeggen gewoon uitproberen, dus eerst oppompen tot de juiste druk, druk aflezen, daarna vloerpomp ontkoppelen zodat alle lucht uit de pomphuis is verdwenen en dan weer aankoppelen en de druk aflezen . . . . etc. dan weet je wat je verliest.michielios2 schreef: ↑15 aug 2022 21:20Klopt met vloerpomp gedaan inderdaad, kan misschien wel wat lucht ontsnappen daardoor maar toch geen 0.5 bar? Heb bij fietsenband met binnenband weleens na een week dat ik 'm wil bijpompen maar dat dat dan eigenlijk niet hoeft omdat het nog praktisch dezelfde druk is. Gebruik een joeblow overigens.Orlok schreef: ↑15 aug 2022 19:49 Een halve bar verlies na anderhalf uur fietsen is veel, vandaar mijn vraag hoe je dat hebt gemeten want als je de bandendruk gaat meten verlies je altijd luchtdruk. Meestal meet men de druk na het oppompen met de drukmeter op de vloerpomp onder opgebouwde druk en als men gereden heeft en sluit daar dan weer die vloerpomp op aan zal deze zich eerst met lucht moeten vullen voordat de druk kan worden afgelezen en dat kan zeker een halve bar zijn, dus vandaar mijn vraag.!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar dan de hamvraag.,. maakt het uit?
Als jij altijd overtuigd was 5.8bar in je band gepompt te hebben. Pomp ontkoppeld en lekker fietst. Dan is dat wat je wilt toch?
Blijkt dat je 0.2 bar verliest door het ontkoppelen. Ga je dan nu tot 6.0 bar pompen? om op 5.8 bar na ontkoppelen uit te komen? Dan ga je met hardere banden de weg op dan je voorheen deed, waar je voorheen tevreden over was.
Dat is net zo'n vraagstuk als de nauwkeurigheid van die drukmeter. Die hoeft helemaal niet zo nauwkeurig te zijn. Als je altijd met diezelfde meter werkt, en als die maar consistent is. Alleen als je dan de waardes gaat vergelijken en bespreken met je fietsmaten, is het wel weer nuttig dat je met realistische waarden op de proppen komt natuurlijk.
Als jij altijd overtuigd was 5.8bar in je band gepompt te hebben. Pomp ontkoppeld en lekker fietst. Dan is dat wat je wilt toch?
Blijkt dat je 0.2 bar verliest door het ontkoppelen. Ga je dan nu tot 6.0 bar pompen? om op 5.8 bar na ontkoppelen uit te komen? Dan ga je met hardere banden de weg op dan je voorheen deed, waar je voorheen tevreden over was.
Dat is net zo'n vraagstuk als de nauwkeurigheid van die drukmeter. Die hoeft helemaal niet zo nauwkeurig te zijn. Als je altijd met diezelfde meter werkt, en als die maar consistent is. Alleen als je dan de waardes gaat vergelijken en bespreken met je fietsmaten, is het wel weer nuttig dat je met realistische waarden op de proppen komt natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je verliest waarschijnlijk de 0.2 bar bij het koppelen en niet bij het ontkoppelen, of dat laatste doe je nogal onhandig.
Bij het dichtdraaien van het ventiel ontsnapt er bij mij ook vaak wel wat als ik dat even snel doe.
Maar de hamvraag.... wat maakt het uit. Je rijd toch met de druk die je fijn vind en wat dat dan is, is niet zo belangrijk.
Bij het dichtdraaien van het ventiel ontsnapt er bij mij ook vaak wel wat als ik dat even snel doe.
Maar de hamvraag.... wat maakt het uit. Je rijd toch met de druk die je fijn vind en wat dat dan is, is niet zo belangrijk.
Ik zit er aan te denken om voor de vakantie in mijn binnenbanden preventief te vullen met sealant. Het lijkt mij wel een prettig idee dat dit de kans op lekrijden wat verminderd met het oog op afdalingen. Zou dit helpen en zo ja hoeveel ml zou er ongeveer in moeten (25mm)? In Tubeless 25mm banden doe ik zo'n 30ml.
Wat een rare gedachte gang, rijdt men (normaal) op 25 mm tubeless banden en gaat men op vakantie met gewone 25 mm clincher bandjes en binnenbanden gevuld met latex voor tubeless banden en wil in de bergen met snelheden tot 70 km/h gaan rijden ! Wie verzint zoiets?
Enfin, ik zou dan iig geen latex voor tubeless gebruiken maar gewoon Joe No Flat's binnenbanden: https://www.futurumshop.nl/joes-no-flat ... tiel.phtml
Enfin, ik zou dan iig geen latex voor tubeless gebruiken maar gewoon Joe No Flat's binnenbanden: https://www.futurumshop.nl/joes-no-flat ... tiel.phtml
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless