Zadelhoogte (trap-efficiëntie) Een interessant artikel!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Jij houd je zadelhoogte gelijk, dat kan ook.
Ik houd pedaal beneden aan. Ik heb deze methode ook geprobeert, maar dat vind ik niks, meteen het gevoel dat ik te laag zit.
Pedaal onder en die maat aanhouden is voor mij het best.
Ik houd pedaal beneden aan. Ik heb deze methode ook geprobeert, maar dat vind ik niks, meteen het gevoel dat ik te laag zit.
Pedaal onder en die maat aanhouden is voor mij het best.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik werd door de 88cm even op het verkeerde been gezet. Je doet dus hetzelfde.
Je houd pedaal onder aan voor de maatgeving
Houd je alleen geenrekening met de stack. Als ej altijd dezelfde pedalen en schoenen hebt maakt dat natuurlijk niets uit
De methode met de hak op het pedaal komt bij mij niet zo lekker uit. Daar ben ik ooit mee begonnen. Op gevoel heb ik het zadel wat hoger gezet. Ik heb het voor de gein even nagemeten en nagerekend. Ik zit tussen de andere twee methoden in. Dan zal het wel goed zijn.
Het hangt er ook vanaf of je met de hakken omhoog fietst of juist met platte voet en hoe lang/kort je voeten zijn.Henkie284 schreef: ↑23 aug 2022 14:58 De methode met de hak op het pedaal komt bij mij niet zo lekker uit. Daar ben ik ooit mee begonnen. Op gevoel heb ik het zadel wat hoger gezet. Ik heb het voor de gein even nagemeten en nagerekend. Ik zit tussen de andere twee methoden in. Dan zal het wel goed zijn.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
En dan blijkt uit studies ook nog eens dat een verandering in zadelhoogte vaak zorgt voor een andere hoek in de enkel en een (vrijwel) gelijke kniehoek.NuitKor schreef: ↑23 aug 2022 16:15Het hangt er ook vanaf of je met de hakken omhoog fietst of juist met platte voet en hoe lang/kort je voeten zijn.Henkie284 schreef: ↑23 aug 2022 14:58 De methode met de hak op het pedaal komt bij mij niet zo lekker uit. Daar ben ik ooit mee begonnen. Op gevoel heb ik het zadel wat hoger gezet. Ik heb het voor de gein even nagemeten en nagerekend. Ik zit tussen de andere twee methoden in. Dan zal het wel goed zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ja dat is ook mijn eigen ervaring. Een bikefitter zette mij op 75.8cm (met BBL van 85) en nu zit ik op 74.8 en hoek is nagenoeg gelijk, alleen mijn hak is minder omhoog (wat ik fijner vind).MarkVeenstra schreef: ↑23 aug 2022 16:16En dan blijkt uit studies ook nog eens dat een verandering in zadelhoogte vaak zorgt voor een andere hoek in de enkel en een (vrijwel) gelijke kniehoek.NuitKor schreef: ↑23 aug 2022 16:15Het hangt er ook vanaf of je met de hakken omhoog fietst of juist met platte voet en hoe lang/kort je voeten zijn.Henkie284 schreef: ↑23 aug 2022 14:58 De methode met de hak op het pedaal komt bij mij niet zo lekker uit. Daar ben ik ooit mee begonnen. Op gevoel heb ik het zadel wat hoger gezet. Ik heb het voor de gein even nagemeten en nagerekend. Ik zit tussen de andere twee methoden in. Dan zal het wel goed zijn.
Maar nu geen slapeloze vingers meer, geen zitvlak klachten en hoger rpm wat resulteert in minder vermoeid na een rit (omdat het vermogen per omwenteling lager is).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
We weten het allemaal, maar er zijn er veel die het nooit doen, een goede fietsmeting.
Ik helaas pas twee jaar terug.......
Een wigje tussen de schoen en plaatje heeft mijn fietsgevoel flink veranderd. (Let wel dat meer dan 50% die nodig heeft!, handen van degene die ermee rijden:-).
Hele aparte gewaarwording, 1mm hoger aan de binnenzijde en meteen het gevoel alsof het op rails gaat.
Je kan wel iets spelen met naar voor en achter en je setback of reach als je niet helemaal uitkomt voor je gevoel.
Maar liever niet natuurlijk.
Ik heb met fietsen soms hetzelfde als met auto,s. De belangrijkste dingen wordt bijna niet naar gekeken.
Stoelen in een auto bv...... pedalen en afstelling schoen op een fiets, ik schreef al eerder over de cranklengte, vorm stuur, een echt goed zadel!
Ik rijd zoveel lekkerder na die aanpassingen vooral na 2 uur is het gevoel veel beter en de vermoeidheid veel minder.
Ik helaas pas twee jaar terug.......
Een wigje tussen de schoen en plaatje heeft mijn fietsgevoel flink veranderd. (Let wel dat meer dan 50% die nodig heeft!, handen van degene die ermee rijden:-).
Hele aparte gewaarwording, 1mm hoger aan de binnenzijde en meteen het gevoel alsof het op rails gaat.
Je kan wel iets spelen met naar voor en achter en je setback of reach als je niet helemaal uitkomt voor je gevoel.
Maar liever niet natuurlijk.
Ik heb met fietsen soms hetzelfde als met auto,s. De belangrijkste dingen wordt bijna niet naar gekeken.
Stoelen in een auto bv...... pedalen en afstelling schoen op een fiets, ik schreef al eerder over de cranklengte, vorm stuur, een echt goed zadel!
Ik rijd zoveel lekkerder na die aanpassingen vooral na 2 uur is het gevoel veel beter en de vermoeidheid veel minder.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja die test heb ik ook gelezen toen, dat was bizar!
Zat volgens mij soms meer dan 2cm tussen de uiterste in zowel zadelhoogte, drop/stuurhoogte en reach.
Het blijft lastig. ik ging met een duidelijk klacht en deze bikefitter wist ook veel van het lichaam.
Ik vond deze bikefitter (Juriaan) echt top. Juist omdat ie naar mijn lichaam keek. Een ander kan het weer niets vinden want die wil de deur uit met een ander zadel, schoenen etc.
Het is vaak ook gewoon proberen. In een topic, ik meen vorig jaar schreef ook iemand na een bikefitting heb ik nog steeds last van mijn rug. Reageert er iemand, dan zou ik meteen terug gaan dan is het niet goed gedaan. Nouja dat eerste, teruggaan kan, maar dat het niet goed is gegaan is iets anders.
Ik had last van mijn rug en nadat hij wat testen had gedaan gaf hij aan, je gebruikt het bovenste deel van je quadri amper.
Toen gaf hij bv het advies je zou een voor jouw lengte echt korte crank kunnen proberen.
Dat heb ik toen gedaan in 1x van 175 maar 165.
Daarnaast hangt mijn voet aan de buitenkant naar beneden, bij schoenen is me een aantal keren aangereden dan zooltjes te nemen met extra steun aan de buitenkant. Deze bikefitter gaf toen aan, dat is nou net verkeerd op, je moet de natuurlijke posti aanhouden en dus ondersteunen aan de binnenkant, zodat je voet lekker in die houding kan blijven.
De twee aanpassingen hebben echt een wereld van verschil gemaakt en met name na twee uur.
Dat eerste uur maakt het allemaal niet veel uit, maar dan.
Ik denk dat veel te veel fietsers blijven hangen in een standaard. Ik kan geen diepe zit aan dus een comfort racer. Crank 1cm korter en het kan wel.
Wat is fijner/beter, ook weer voor een ieder verschillend uiteraard. Maar er wordt te weinig naar gekeken.
Vijf jaar geleden veel last van zadelpijn. Beetje vreemde keuze gemaakt door een Berk lupine carbon te kopen, vriend van mij had hem en was er helemaal gek van. Nou vraag het forum maar na, er rijden er nu heel veel op (niet perse door mij hoor)
Waar het mij om gaat is dat je vaak even heel anders moet denken en iets moet proberen. De wielsets van 1000 euro vliegen je om de oren, maar testen met een crank, zadel, bikefit etc vinden we (inclusief ikzelf) toch vaak zonde, en de grootse verbeteringen komen daar uit.
Zat volgens mij soms meer dan 2cm tussen de uiterste in zowel zadelhoogte, drop/stuurhoogte en reach.
Het blijft lastig. ik ging met een duidelijk klacht en deze bikefitter wist ook veel van het lichaam.
Ik vond deze bikefitter (Juriaan) echt top. Juist omdat ie naar mijn lichaam keek. Een ander kan het weer niets vinden want die wil de deur uit met een ander zadel, schoenen etc.
Het is vaak ook gewoon proberen. In een topic, ik meen vorig jaar schreef ook iemand na een bikefitting heb ik nog steeds last van mijn rug. Reageert er iemand, dan zou ik meteen terug gaan dan is het niet goed gedaan. Nouja dat eerste, teruggaan kan, maar dat het niet goed is gegaan is iets anders.
Ik had last van mijn rug en nadat hij wat testen had gedaan gaf hij aan, je gebruikt het bovenste deel van je quadri amper.
Toen gaf hij bv het advies je zou een voor jouw lengte echt korte crank kunnen proberen.
Dat heb ik toen gedaan in 1x van 175 maar 165.
Daarnaast hangt mijn voet aan de buitenkant naar beneden, bij schoenen is me een aantal keren aangereden dan zooltjes te nemen met extra steun aan de buitenkant. Deze bikefitter gaf toen aan, dat is nou net verkeerd op, je moet de natuurlijke posti aanhouden en dus ondersteunen aan de binnenkant, zodat je voet lekker in die houding kan blijven.
De twee aanpassingen hebben echt een wereld van verschil gemaakt en met name na twee uur.
Dat eerste uur maakt het allemaal niet veel uit, maar dan.
Ik denk dat veel te veel fietsers blijven hangen in een standaard. Ik kan geen diepe zit aan dus een comfort racer. Crank 1cm korter en het kan wel.
Wat is fijner/beter, ook weer voor een ieder verschillend uiteraard. Maar er wordt te weinig naar gekeken.
Vijf jaar geleden veel last van zadelpijn. Beetje vreemde keuze gemaakt door een Berk lupine carbon te kopen, vriend van mij had hem en was er helemaal gek van. Nou vraag het forum maar na, er rijden er nu heel veel op (niet perse door mij hoor)
Waar het mij om gaat is dat je vaak even heel anders moet denken en iets moet proberen. De wielsets van 1000 euro vliegen je om de oren, maar testen met een crank, zadel, bikefit etc vinden we (inclusief ikzelf) toch vaak zonde, en de grootse verbeteringen komen daar uit.