Als het heuvel op gaat, heb ik idd een lage trapfrequentie. Keutenberg, Eyserbos, Dode man, en dat soort steile pukkels lukt wel met 23 achter, maar dat is dan wel echt op de macht. Maar zoals gezegd, daar zit het probleem dus niet. Het gaat om het punt waar je gaat twijfelen 'groot of klein blad' met als gevolg scheef liggende Ketting en veel schakelen. Ik zal me eens verdiepen in de 36 of 38 optie.wasbeer2006 schreef: ↑23 aug 2022 14:51Eigenlijk ben ik dat wel een beetje met je eens.......NuitKor schreef: ↑23 aug 2022 14:33
Bovendien weet ik niet of het nou zo'n goede ontwikkeling is dat er alsmaar kleinere verzetten komen zodat iedereen op elke col boven komt. Het had ook wel wat heroïsch als je ergens voor moest trainen of zorgen dat je goed op gewicht blijft om ook met bijv 36-28 overal boven te komen.
Al voeg ik er aan toe dat ik ook 34/32 in de bergen en Limburg nodig heb. Nouja die 32 vind ik dan wel lekker om niet overal voluit te gaan.
Maar de TS heeft waarschijnlijk een hele lage trapfrenquentie als ie in limburg met een 23 aankan.
Opzich is dat wel lekker voor die gebieden.
Ik denk nogsteeds dat de TS met minimaal een 36 en liever 38 of 39 voor het beste af is. Je komt met een 23 boven. Ik vind het knap
Maar 33 met 50/19 is heel normaal en dan ligt die ketting echt niet zo schuin.
50/34 of 52/36?
Sommigen zullen het niet met me eens zijn, maar Limburg is toch echt ook Nederlandmarsman schreef: ↑23 aug 2022 14:53
Ik durf te stellen dat een 30 binnenblad voor Nederland onbruikbaar is. Die gebruik je alleen bij het klimmen, op het vlakke nagenoeg nooit. Dan moet je de rest op het grote blad doen, wat leidt tot een schuine kettinglijn.
Ik heb uiteindelijk de 36 voor een 39 vervangen. Voor mij is de optimale oplossing > 52/39 met een 11-23 cassette voor het vlakke. Super fijnmazig schakelen. In de heuvels/bergen vervang ik de 39 weer voor de 36 en achter kom ik overal boven met een 11-30 cassette.
Maar even serieus: als ik alleen maar vlak zou rijden, zou ik zeker kiezen voor en 52/36 of zelfs 39 en dan voor die keer dat ik in de heuvels of bergen zou fietsen, een kleiner voorblad erop.
Met een 36 voor en 30 achter fiets je ook in het hooggebergte? Voor mijn gevoel is dat best pittig, maar heb er geen ervaring mee.
Waar lees jij 33 à 35 km/u? Volgens mij vraagt hij naar een oplossing voor de snelheid van 29 à 30 km/u op vlak terrein en het dan telkens moeten schakelen tussen de voorbladen 34 en 50, alsook de bijbehorende scheve kettinglijn.NuitKor schreef: ↑23 aug 2022 14:33 De vraag van TS gaat niet of hij met 34 en 30-32 achter overal boven komt. Hij vraagt naar een oplossing voor de snelheid 33-35 waar hij precies tussen de 34/50 invalt.
Bovendien weet ik niet of het nou zo'n goede ontwikkeling is dat er alsmaar kleinere verzetten komen zodat iedereen op elke col boven komt. Het had ook wel wat heroïsch als je ergens voor moest trainen of zorgen dat je goed op gewicht blijft om ook met bijv 36-28 overal boven te komen.
29 a 30 gemiddeld inderdaad, als eindtijd wel te verstaan. Bij een grotendeels vlakke rit zijn er stukken wind tegen dat het meer 27 a 28 is, maar wind mee of in een groepje is 33 tot 35 geen uitzondering. Maar daar zit precies het probleem. Ik heb het gevoel dat ik bij wind tegen / vals plat meer gebaat ben bij het kleine blad (34) en dan 12 of 13 op de cassette. Als het boven de 30 gaat, is het grote blad de enige optie. Ik moet dus tijdens zo'n rit geregeld van klein naar groot en vice versa. En dat is geen big issue, maar meer een luxe probleem.SqueeZer schreef: ↑23 aug 2022 15:53 In beginpost sprak TS nog over 29 a 30 km per uur gemiddeld op het vlakke, ik herken alleszins het probleem niet van een te schuine kettinglijn met mijn 50/34 dan.
Ik ervaar in ieder geval niet zo heel veel verschil op het vlakke rond dezelfde snelheid als de TS dan tussen mijn 50/34 en mijn 52/36 fiets, ja met die laatste zal ik mogelijk iets later schakelen, maar dan een pagina verder is het al 33 km a 35 km / uur en dan zit je toch al met zekerheid op de 50 denk ik dan?
Ik schakel rond de 27 a 28 km/h met mijn 50/34 op het vlakke naar de 50.
Ik herken op zich nog altijd het probleem niet en op het vlakke en afhankelijk van tegenwind etc. zit ik rond jouw snelheden iedere dag richting het werk en cadans.
Misschien net 1 a 2 km per uur minder maar toch ... vlak en tegenwind tussen de 25 en de 27 / wind neutraal of zijwind 27 a 29 / wind mee of groepje waar ik geen kopwerk doe -> 30 - 34
Ik heb overigens wel een 11/28 en zit in de Westhoek (bepaalde richtingen zijn plat tot vals plat, andere richtingen zijn eerder Heuvelland en een mooie opwarmer voor de Vlaamse Ardennen met lekkere krachtnepen) en dan is die combo ondanks eens te moeten schakelen en niet altijd de ideale kettinglijn te hebben best wel erg allround.
Als ik echt non-stop de heuvels in ga (Ardennen of erger) dan vliegt er een 11-32 op achteraan en daar ga ik mij ook niet over schamen.
Maar goed als jij het gevoel hebt dat je teveel moet schakelen dan is het belangrijkste dat jij lekker fietst toch en mogelijk voor die 52/36 gaat of mogelijk toch eens de combinatie 50/36 overwegen.
Ik herken op zich nog altijd het probleem niet en op het vlakke en afhankelijk van tegenwind etc. zit ik rond jouw snelheden iedere dag richting het werk en cadans.
Misschien net 1 a 2 km per uur minder maar toch ... vlak en tegenwind tussen de 25 en de 27 / wind neutraal of zijwind 27 a 29 / wind mee of groepje waar ik geen kopwerk doe -> 30 - 34
Ik heb overigens wel een 11/28 en zit in de Westhoek (bepaalde richtingen zijn plat tot vals plat, andere richtingen zijn eerder Heuvelland en een mooie opwarmer voor de Vlaamse Ardennen met lekkere krachtnepen) en dan is die combo ondanks eens te moeten schakelen en niet altijd de ideale kettinglijn te hebben best wel erg allround.
Als ik echt non-stop de heuvels in ga (Ardennen of erger) dan vliegt er een 11-32 op achteraan en daar ga ik mij ook niet over schamen.
Maar goed als jij het gevoel hebt dat je teveel moet schakelen dan is het belangrijkste dat jij lekker fietst toch en mogelijk voor die 52/36 gaat of mogelijk toch eens de combinatie 50/36 overwegen.
Ik denk dat je altijd blijft twijfelen... gewoon trappen en als je de boel moet vervangen kun je eventueel een andere keuze maken.
Ik heb op beide racers 52/36 en wil niet meer terug naar 50/34.
De ene heeft achter 11/30 welke ik wissel met een 11/34 indien fiets/berg-vakantie.
De gravel/slecht-weer/camping fiets een 11-32 (ps ik fiets geen mtb tracks met mijn racer)
Ik fiets echter wel voornamelijk alleen en zit ook niet continue naar mijn cadans-meter te kijken. Als ik een niet lekker verzet heb dan schakel ik of ik trap wat harder.
Ik heb op beide racers 52/36 en wil niet meer terug naar 50/34.
De ene heeft achter 11/30 welke ik wissel met een 11/34 indien fiets/berg-vakantie.
De gravel/slecht-weer/camping fiets een 11-32 (ps ik fiets geen mtb tracks met mijn racer)
Ik fiets echter wel voornamelijk alleen en zit ook niet continue naar mijn cadans-meter te kijken. Als ik een niet lekker verzet heb dan schakel ik of ik trap wat harder.
Ik ben dus aan het kijken voor een nieuwe fiets, vandaar dat ik nu deze discussie opstart. Op zich heel tevreden met 50-34 hoor (met name in de Limburgse heuvels veel op de 34), maar ja, die vlakke delen en volledig vlakke ritten in midden Limburg doen mij twijfelen. Ik kijk ook niet veel naar de cadans meter, maar ik noem de cijfers even om wat meer inzicht te geven in hoe ik fiets. En uiteindelijk is het geen echt probleem want straks met Di2 gaat het schakelen sowieso makkelijker.hopjes schreef: ↑23 aug 2022 17:35 Ik denk dat je altijd blijft twijfelen... gewoon trappen en als je de boel moet vervangen kun je eventueel een andere keuze maken.
Ik heb op beide racers 52/36 en wil niet meer terug naar 50/34.
De ene heeft achter 11/30 welke ik wissel met een 11/34 indien fiets/berg-vakantie.
De gravel/slecht-weer/camping fiets een 11-32 (ps ik fiets geen mtb tracks met mijn racer)
Ik fiets echter wel voornamelijk alleen en zit ook niet continue naar mijn cadans-meter te kijken. Als ik een niet lekker verzet heb dan schakel ik of ik trap wat harder.
36 is wel een optie inderdaad. Hopelijk levert me dat dan geen problemen op als een keer naar de Ardennen ga of een keer naar de Alpen. Maar dan kan natuurlijk altijd een cassette met 32 of zo dienst doen. Ik ben het met je eens: als je maar lekker kan fietsen, zo zit ik er ook in. De tijd dat ik me schaamde voor mijn snelheid of te licht verzet is al lang voorbijSqueeZer schreef: ↑23 aug 2022 17:15 Ik schakel rond de 27 a 28 km/h met mijn 50/34 op het vlakke naar de 50.
Ik herken op zich nog altijd het probleem niet en op het vlakke en afhankelijk van tegenwind etc. zit ik rond jouw snelheden iedere dag richting het werk en cadans.
Misschien net 1 a 2 km per uur minder maar toch ... vlak en tegenwind tussen de 25 en de 27 / wind neutraal of zijwind 27 a 29 / wind mee of groepje waar ik geen kopwerk doe -> 30 - 34
Ik heb overigens wel een 11/28 en zit in de Westhoek (bepaalde richtingen zijn plat tot vals plat, andere richtingen zijn eerder Heuvelland en een mooie opwarmer voor de Vlaamse Ardennen met lekkere krachtnepen) en dan is die combo ondanks eens te moeten schakelen en niet altijd de ideale kettinglijn te hebben best wel erg allround.
Als ik echt non-stop de heuvels in ga (Ardennen of erger) dan vliegt er een 11-32 op achteraan en daar ga ik mij ook niet over schamen.
Maar goed als jij het gevoel hebt dat je teveel moet schakelen dan is het belangrijkste dat jij lekker fietst toch en mogelijk voor die 52/36 gaat of mogelijk toch eens de combinatie 50/36 overwegen.
En zoals net ook al gemeld, ik ga straks naar Di2, dan zal schakelen sowieso makkelijker gaan vermoed ik.
Ik lees de vraag achter de vraag. Zoals TS hierboven al zegt, als je 29-30 gemiddeld wil rijden zul je ook stukken 33-35 moeten rijden.buzz schreef: ↑23 aug 2022 16:58Waar lees jij 33 à 35 km/u? Volgens mij vraagt hij naar een oplossing voor de snelheid van 29 à 30 km/u op vlak terrein en het dan telkens moeten schakelen tussen de voorbladen 34 en 50, alsook de bijbehorende scheve kettinglijn.NuitKor schreef: ↑23 aug 2022 14:33 De vraag van TS gaat niet of hij met 34 en 30-32 achter overal boven komt. Hij vraagt naar een oplossing voor de snelheid 33-35 waar hij precies tussen de 34/50 invalt.
Bovendien weet ik niet of het nou zo'n goede ontwikkeling is dat er alsmaar kleinere verzetten komen zodat iedereen op elke col boven komt. Het had ook wel wat heroïsch als je ergens voor moest trainen of zorgen dat je goed op gewicht blijft om ook met bijv 36-28 overal boven te komen.
29 a 30 gemiddeld inderdaad, als eindtijd wel te verstaan. Bij een grotendeels vlakke rit zijn er stukken wind tegen dat het meer 27 a 28 is, maar wind mee of in een groepje is 33 tot 35 geen uitzondering. Maar daar zit precies het probleem.
Bij een 11-30 cassette (12-speed) ontbreken de veelal populaire 18t en 20t (en bij 11-speed ook de 16t).
En i.c.m. een 52-36 crankstel lijkt de TS nog niet echt verlost te zijn van een scheve kettinglijn. Zie betreffende Ritzelrechner-grafieken.