Ik dacht altijd dat hoge velgen pas vanaf een 40 km/uur winst opleveren tov lage velgen. Is dat broodje aap, of zo'n algemeen wielerpraatje?
Winst bij 'betere' wielen
Broodje aap uiteraard.
Wel is het zo dat, omdat de luchtweerstand exponentieel toeneemt met de snelheid en de rolweerstand niet, bij hogere snelheden de luchtweerstand een grotere rol speelt.
Wel is het zo dat, omdat de luchtweerstand exponentieel toeneemt met de snelheid en de rolweerstand niet, bij hogere snelheden de luchtweerstand een grotere rol speelt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
...en dus merk je het verschil meer (als je 40 ipv 20 fietst moet je 8x zoveel vermogen leveren om luchtweerstand te overwinnen, terwijl je "slechts" 2x zoveel vermogen hoeft te leveren om rolweerstand te overwinnen. Aerodynamica speelt dus een grotere rol bij hoge snelheid.
Het verschil tussen een 36 spaaks voorwiel met een aero 20 spaaks (carbon) voorwiel vind ik zeer merkbaar. Het verschil tussen een 20 spaaks voorwiel met medium profile alu velg en hetzelfde carbon voorwiel is veel kleiner. Ik heb de 36 spaaks wielen verkocht...
Het verschil tussen een 36 spaaks voorwiel met een aero 20 spaaks (carbon) voorwiel vind ik zeer merkbaar. Het verschil tussen een 20 spaaks voorwiel met medium profile alu velg en hetzelfde carbon voorwiel is veel kleiner. Ik heb de 36 spaaks wielen verkocht...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
^Ben jij posts aan het scoren om iets te verkopen, of plaats je gewoon graag onnozele opmerkingen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Als er een spaak breekt aan de bodykant van zo'n Giant carbon achterwiel dan gebeurt er het volgende:
Je gaat met het wiel naar je fietsenmaker of een wielbouwer. Die ziet dat het een niet-standaard spaak is (de kop heeft een speciale vorm) en belt Giant om die spaak te bestellen. Giant verwijst hem door naar een Giant Store in de buurt. Na een stuk of vier van die Stores te hebben gebeld, lijkt hij bij de vijfde succes te hebben (de eerste vier Stores vroegen om meer info, zoals framenr. van de fiets (?) e.d.), maar hij moet over een week terugbellen want dan is 'Sander' er weer en die weet er meer van. Hij belt Sander een week later op, maar deze weet eigenlijk ook niet zeker welke spaak het moet zijn en zegt 'Je kunt het wiel het beste langsbrengen'.
Hoe lang je het wiel kwijt bent en wat het gaat kosten? Who knows.
Bij wielen van sommige andere merken kan het ook zo gaan. U bent dus gewaarschuwd.
Groet,
Hans
Je gaat met het wiel naar je fietsenmaker of een wielbouwer. Die ziet dat het een niet-standaard spaak is (de kop heeft een speciale vorm) en belt Giant om die spaak te bestellen. Giant verwijst hem door naar een Giant Store in de buurt. Na een stuk of vier van die Stores te hebben gebeld, lijkt hij bij de vijfde succes te hebben (de eerste vier Stores vroegen om meer info, zoals framenr. van de fiets (?) e.d.), maar hij moet over een week terugbellen want dan is 'Sander' er weer en die weet er meer van. Hij belt Sander een week later op, maar deze weet eigenlijk ook niet zeker welke spaak het moet zijn en zegt 'Je kunt het wiel het beste langsbrengen'.
Hoe lang je het wiel kwijt bent en wat het gaat kosten? Who knows.
Bij wielen van sommige andere merken kan het ook zo gaan. U bent dus gewaarschuwd.
Groet,
Hans
bartbrugge schreef: ↑25 aug 2022 20:16 Hoi iedereen,
ik rij met een alu fiets, 105, rijdt goed.
De wielen zijn van Mavic, met velgremmen. Blijkbaar redelijk goede 'trainingswielen' werd mij verteld.
Ik overweeg om een andere fiets te kopen. Mijn (nieuwe) fietsenmaker is verdeler van Giant.
Afgezien van het exacte model, ook mbt de afwerking heb ik mogelijkse opties (in casu wielen)
Of er zijn de relatief 'basis' wielen : Giant PR-2 Disc wheelset
Of er zijn 'duurdere' wieltjes, meer bepaald : Giant SLR-2 42 Carbon Disc WheelSystem
Website: https://www.maatwielen.nl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13884
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Helemaal eens, neem zoveel mogelijk standaard spul en neem een paar extra spaken bij je wielen, zeker op vakantie.
Ik heb het nog nooit nodig gehad maar een paar spaken zijn het geld en ruimte niet.
Ik heb het nog nooit nodig gehad maar een paar spaken zijn het geld en ruimte niet.
Heb de afgelopen 15 jaar met allerllei verschillende wielen geen spaak meer gebroken. Ondanks rond de 90 kg. Voor mij is dat risico geen reden om geen systeemwielen te kopen. Wel handig om vooraf een paar spaken op voorraad te hebben als je de wielen koopt. Grappig is dat bij mijn twee setjes rechtstreeks uit China (baan en disc) ik er standaard een paar bij kreeg. Gelukkig nog niet nodig gehad, maar altijd handig. Als de nood echt aan de man is op vakantie of iets dergelijk is er wel ergens een setje reserve wielen te scoren bij een fietsmaatje of bij een decathlon ofzo.
Ik koop (half) hoge carbon wielen omdat ik ze mooi vind. Dat ze gewichtstechnisch (t.o.v standaard aluminium dan) en aerodynamisch wat extra voordeel opleveren is meegenomen. Tussen de oren voelt het goed het fiets gewoon lekker. Dat het op papier weinig uitmaakt ben ik wel van overtuigd.
Ik koop (half) hoge carbon wielen omdat ik ze mooi vind. Dat ze gewichtstechnisch (t.o.v standaard aluminium dan) en aerodynamisch wat extra voordeel opleveren is meegenomen. Tussen de oren voelt het goed het fiets gewoon lekker. Dat het op papier weinig uitmaakt ben ik wel van overtuigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 28 jan 2022 11:29
Het gaat in deze discussie erg over wel of geen mogelijke tijdwinst, maar hoe zit het met comfort? Ik lees regelmatig in persberichten van fabrikanten dat ze hun wielen nog lichter en sterker hebben gemaakt en door een nieuwe techniek de spaakspanning hebben kunnen verhogen. Maar je moet wel (zwaardere) 28c banden gaan monteren om het stuiteren te beperken. Ook ik heb een mooi setje Campagnolo Shamal (aluminium) wielen en DT wielen met carbon velgen. Nu reed ik vandaag weer eens met mijn 12 jaar oude conventionele wielen; Dura Ace naven, vrij lage 32g Mavic OpenPro velgen en "gewone" Sapin spaken en "ouderwetse" 23c banden. Dit zette mij wel aan het denken, het comfort was vele malen beter, verbazingwekkend gewoon. Ik heb niets gemerkt van lagere snelheden, al heb ik dat niet gemeten voor zover dat überhaupt representatief te meten is in een training. Maar ik stapte wel veel frisser van de fiets, minder last van nek en schouders. En indirect betekent dit dat je het ook langer vol houdt. Dus zijn we er wel zo veel op vooruit gegaan met die extreem stijve wielen met hoge velgen?
Comfort? Tubeless. Dat maakt zo'n groot verschil. En ik heb intussen tubeless sinds maart 2021 niet meer lek gereden. (ca 12000km)
Over verschil in rolweerstand tss 23, 25 & 28mm is hier al héél veel geschreven.
Ik rij 28 en wil NOOIT meer terug persoonlijk.
Carbon wielen doe ik vooral voor de looks, dat geef ik toe. Over snelheidsverschil spreek ik me iet uit, maar ze voelen kwieker, zeker bij het aanzetten zijn stijvere wielen een plus.
Over verschil in rolweerstand tss 23, 25 & 28mm is hier al héél veel geschreven.
Ik rij 28 en wil NOOIT meer terug persoonlijk.
Carbon wielen doe ik vooral voor de looks, dat geef ik toe. Over snelheidsverschil spreek ik me iet uit, maar ze voelen kwieker, zeker bij het aanzetten zijn stijvere wielen een plus.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16515
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Een stijf frame, hoge carbon velgen en een hard zadel.
Vroeger reed iedereen op smalle tubes die op lage velgen gekleefd waren en een Rolls of Turbo zadel.
Dat allemaal in een frame van stalen buizen.
Nu moeten er allerlei "oplossingen" gezocht worden voor een probleem dat er vroeger niet was.
Vroeger reed iedereen op smalle tubes die op lage velgen gekleefd waren en een Rolls of Turbo zadel.
Dat allemaal in een frame van stalen buizen.
Nu moeten er allerlei "oplossingen" gezocht worden voor een probleem dat er vroeger niet was.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend