Wel of niet nieuwe wielen
-
- Forum-lid
@Sundance: Ik heb dezelfde fiets als jij, maar dan een nieuwer model. Die wielen heb ik meteen ingeruild voor een setje Fulcrum R3. Superfijne wielen, echt een aanrader. Ze kwamen trouwens ook goed uit de test van Fiets twee maanden geleden. Rond de 400 euro bij bikecomponents, geloof ik. Maar misschien elders nog wel goedkoper uit te halen. Succes met kiezen!
Michiel
Ik heb de knoop doorgehakt en een stel Mavic K10 besteld, waarom de K10... nouja, ik had al een voorkeur voor Mavic. Vroeger, in de tijd dat ik nog op tubes reed, had ik altijd al Mavic. De GP4 voor trainingen en een stel blauwe SSC voor de wedstrijden. De K10 vanwege de prijs bij Mantel. Ze waren nu in de opruiming en ik ben wel zo iemand van 'alle waar is naar zijn geld' en als ik dan naar de oorspronkelijk prijs kijk... Bovendien vindt ik ze wel 'sjiek', netjes en simpel. Niet van die merknamen die de halve velg in beslag nemen, je zou je zelf wel een beetje saai kunnen noemen... maarja dat past wel bij me, mijn vrouw zal het daar helemaal mee eens zijn...
Bedankt voor alle reacties, ik laat nog wel ff weten hoe ze bevallen en of het inderdaad zoals Patrickvb schreef een 'ware schok' zal zijn... ik ben zelf in iedergeval heel benieuwd
Bedankt voor alle reacties, ik laat nog wel ff weten hoe ze bevallen en of het inderdaad zoals Patrickvb schreef een 'ware schok' zal zijn... ik ben zelf in iedergeval heel benieuwd
Fiets historie: Raleigh / Gazelle AB / Jan Jansen Vitus / Duell 531 / Gazelle Titan / Trek Madone 5.2
Oka;, dan nu de eerste bevindingen. Eerst compliment aan de snelle service van Mantel. Daags na betaling had ik de wielen al binnen. Twee grote dozen, een met voorwiel en een met achterwiel. Ik had voor het bestellen ook nog eens geinformeerd bij de fietsenboer achter de dijk, of hij met de prijs van Mantel mee kon, maar zijn reactie was 'gelijk kopen, want die prijs ligt nog onder mijn inkoopprijs'. Gisterenavond dus mijn eerste rit er op gereden en ja het 'voelt' anders, dat merkte ik al gelijk toen ik de straat uit reed. Maar wat dat anders nu was dat kon ik niet benoemen, maar het was wel een prettig 'anders' gevoel. Ik merkte het verschil vooral als de snelheid omhoog ging, de fiets reageerde gelijk op iedere tempoversnelling die ik op de trappers overbracht, voorheen koste het gewoon meer kracht en moeite om in het wiel te blijven. Bij de tempoversnelling op het viaduct, waar ik altijd geheid uit het wiel gereden werd, kon ik nu dus gewoon in het wiel blijven. Je weet dat ze gaan versnellen, maar voorheen verloor ik tijdens het aanzetten al een paar fietslengtes met het wiel voor me en als je dan uit het wiel bent dan kom je er ook niet meer in. Gisteren werd ik dus niet uit het wiel gereden. De versnelling kwam en ik kon gelijk mee.
Conclusie: Er is zeker verschil, fietsen gaat 'makkelijker'. Ik denk dat als je een hardrijder op de fiets bent, een goede wielset zeker de investering waard is. Je haalt meer rendement uit de kracht die je op de trappers overbrengt. Wielen moeten zeker geen sluitpost bij de aanschaf van je fiets zijn. Ik denk dat je beter kunt bezuinigen op je onderdelenset dan op je wielen. Vroeger toen ik begon met fietsen reed ik vooral toertochten, zowel vrije als georganiseerde tochten waarbij je dus als groep met voorrijders reed. Ik denk dat als je zulke tochten rijdt je niet veel profijt van je dure wielen zult hebben. Maarja het zijn dan ook RACE wielen in een RACE fiets.
Conclusie: Er is zeker verschil, fietsen gaat 'makkelijker'. Ik denk dat als je een hardrijder op de fiets bent, een goede wielset zeker de investering waard is. Je haalt meer rendement uit de kracht die je op de trappers overbrengt. Wielen moeten zeker geen sluitpost bij de aanschaf van je fiets zijn. Ik denk dat je beter kunt bezuinigen op je onderdelenset dan op je wielen. Vroeger toen ik begon met fietsen reed ik vooral toertochten, zowel vrije als georganiseerde tochten waarbij je dus als groep met voorrijders reed. Ik denk dat als je zulke tochten rijdt je niet veel profijt van je dure wielen zult hebben. Maarja het zijn dan ook RACE wielen in een RACE fiets.
Fiets historie: Raleigh / Gazelle AB / Jan Jansen Vitus / Duell 531 / Gazelle Titan / Trek Madone 5.2