Dat blijkt dan achteraf een hele goede zet te zijn.daniel1975 schreef: ↑12 sep 2022 19:24 In de tuinbouw is het heel gangbaar. En iedereen kon wel verwachten dat die gasprijzen van 18-28ct van 1-2jr geleden niet eeuwig laag zouden blijven. Dus is er fors ingekocht. Eigenlijk gemiste kans als je het niet had gedaan.
Wij hebben ons als toeleverancier in de sector ingedekt staan tot 2026, hoeven slechts 10-20% bij te kopen, afhankelijk van hoe streng de winter zal zijn.
Energie topic
SqueeZer schreef: ↑12 sep 2022 19:27 @gede ik had het niet echt op ontvlambaarheid, maar vooral op de extra moeilijkheden die het blussen met zich meebrengen.
Feit blijft dat er vanwege het lastiger blussen toch al veel verzekeringsmaatschappijen de premie omhoog gooien en er toch een extra risico is.
Er zijn in ieder geval voldoende studies rond die je vrij kan terugvinden op het www
Gas kan ook tot dodelijke ontploffingen leiden, en dat doet het ook jaarlijks, en toch heeft iedereen dat zonder probleem is huis genomen. Rond (auto)batterijen heeft men de zoveelste hetze gecreëerd...
Een thuisaccu is nu relatief duur, volgens mij zijn er inmiddels ook EV's met grote capaciteit die terug kunnen leveren aan het thuisnet (of iig die hiervoor geschikt zijn wanneer het thuisnet hierop is aangepast). De prijs per kwh capaciteit ligt volgens mij een stuk lager bij EV's dan bij thuisaccu's
Klopt, er zijn intussen EV's die in de 2 richtingen kunnen. Dat is handig meegenomen, maar qua concept werkt dit heus niet voor iedereen. Ga je je auto overdag thuis laten zodat hij kan opladen om 's avonds te ontladen? De meesten gaan overdag weg zijn met de auto...1094 schreef: ↑12 sep 2022 19:43 Een thuisaccu is nu relatief duur, volgens mij zijn er inmiddels ook EV's met grote capaciteit die terug kunnen leveren aan het thuisnet (of iig die hiervoor geschikt zijn wanneer het thuisnet hierop is aangepast). De prijs per kwh capaciteit ligt volgens mij een stuk lager bij EV's dan bij thuisaccu's
Van de week de aannemer in huis gehad. Ik had wilde plannen. Drie fasen erin, gasfornuis eruit en vervangen voor inductie (gaat sowieso gebeuren). Daarnaast gasketel eruit en electrische ketel erin. Dan een boiler erbij en een flinke thuisaccu. En natuurljk zonnepanelen (gaat sowieso gebeuren). Maar zo'n accu kan niet groot genoeg zijn om echt electrisch een hele woning te verwarmen (en is ook te groot dan, je moet 'm ook ergens kwijt kunnen). Dus nu gaan we naar een warmtepompboiler met 270 liter voor het warm water. En 10 panelen met 540wp (klopt het dat het wp is? Ben er nog niet zo in thuis maar dit schijnt momenteel het neusje van de zalm te zijn). De boiler warmt dan op overdag op stroom van de panelen. Dus dan gebruiken we straks alleen nog gas om het huis te verwarmen en niet meer als je even warm water pakt voor handen te wassen.
Ride bikes, not tanks!
Uiteindelijk is er altijd een leverancier die wel de dagprijs betaalt. Dan is het hopen dat die groot genoeg is, zich eventueel op bepaalde manieren heeft ingedekt zodat die niet failliet gaat. Naast de afnemers (gezinnen, bedrijven) die plots zeer veel betalen is er het risico dat energieleveranciers failliet gaan.daniel1975 schreef: ↑12 sep 2022 19:24 ....
Wij hebben ons als toeleverancier in de sector ingedekt staan tot 2026, hoeven slechts 10-20% bij te kopen, afhankelijk van hoe streng de winter zal zijn.
Mijn coöperatieve elektriciteitleverancier -belgische ecopower- heeft voorlopig de prijzen nog niet verhoogt. Ze hebben op jaarbasis wel 100% -groene' -dekking van eigen productie. Maar ze moeten ieder moment afdekken waardoor ze wel ongeveer 50% vreemd moeten aankopen.
Vanaf november gaan ze naar een prijs bestaande uit 50% de lage oude kost zijn en 50% van wat de markt aanbiedt.
Onze auto is er geschikt voor maar de bidirectionele lader kost meer dan een thuisbatterij. Bovendien offer je het duurste slijtagedeel van je EV op.gede schreef: ↑12 sep 2022 19:52Klopt, er zijn intussen EV's die in de 2 richtingen kunnen. Dat is handig meegenomen, maar qua concept werkt dit heus niet voor iedereen. Ga je je auto overdag thuis laten zodat hij kan opladen om 's avonds te ontladen? De meesten gaan overdag weg zijn met de auto...1094 schreef: ↑12 sep 2022 19:43 Een thuisaccu is nu relatief duur, volgens mij zijn er inmiddels ook EV's met grote capaciteit die terug kunnen leveren aan het thuisnet (of iig die hiervoor geschikt zijn wanneer het thuisnet hierop is aangepast). De prijs per kwh capaciteit ligt volgens mij een stuk lager bij EV's dan bij thuisaccu's
Dus zelfs al zou de lader goedkoper zijn, dan nog is het te vraag of je er voordeel uit haalt.
Campagnolo Ultra Dork