Energie topic
Ik heb alles doorgelezen en ben nu toch in de war. Wij dachten aan een warmtepompboiler als opvolger van onze gascondensatieketel en krijgen tot nu toe van alle installateurs bevestiging dat dat in ons huis wel moet lukken (huis van 2009, radiatoren met 2 of 3 lamellen en naar normen van toen ruim goed geïsoleerd). Wij hebben onze CV nodig tussen november/december en maart om het binnen voldoende warm te houden. Maken ze mij dan blaasjes wijs dat een warmtepompboiler een redelijke besparing is tov een gascondensatieketel en dat dat allemaal moeiteloos moet kunnen?
Laatst gewijzigd door bartdr op 14 sep 2022 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Uiteraard kan het voor sommige mensen wel werken, zeker als je de auto particulier aanschaft.raven14 schreef: ↑14 sep 2022 11:14Dat is erg afhankelijk van hoe je leeft natuurlijk. Voor de auto-eigenaar die voornamelijk thuiswerkt (toch meer en meer gangbaar) is dit wel een goeie oplossing. Ook zorgt, bij complexer gebruik, AI ervoor dat het systeem je gebruikspatronen aanleert om zo de goeie mix van leveren en laden te vinden.
Wanneer deze technologie op punt staat, is dat voor mij 1 van de grootste argumenten om voor een elektrische wagen te gaan.
In Nederland zijn de meeste EV's echter (private) lease en ik betwijfel of die leasemaatschappijen er vrolijk van gaan worden dat het duurste slijtagedeel intensief gebruikt wordt voor doeleinden die buiten de kilometers vallen waarvoor de rekening geschreven wordt.
Campagnolo Ultra Dork
Je hebt de CV niet nodig tussen november en maart? Ik neem aan dat je het omgekeerde bedoelt.bartdr schreef: ↑14 sep 2022 11:42 Ik heb alles doorgelezen en ben nu toch in de war. Wij dachten aan een warmtepompboiler als opvolger van onze gascondensatieketel en krijgen tot nu toe van alle installateurs bevestiging dat dat in ons huis wel moet lukken (huis van 2009, radiatoren met 2 of 3 lamellen en naar normen van toen ruim goed geïsoleerd). Wij hebben onze CV niet nodig tussen november/december en maart om het binnen voldoende warm te houden. Maken ze mij dan blaasjes wijs dat een warmtepompboiler een redelijke besparing is tov een gascondensatieketel en dat dat allemaal moeiteloos moet kunnen?
Het belangrijkste is dat het afgiftesysteem voldoende vermogen heeft bij relatief lage temperaturen om ten volste gebruik te maken van de voordelen van een warmtepomp. En makkelijke test is om de maximale aanvoertemperatuur van de CV naar de radiatoren stapsgewijs omlaag te brengen. Begin eens bij 55 graden (vaak de max voor een warmtepomp) en verlaag die stapsgewijs. Hoe lager hoe meer geschikt je huis is voor een warmtepomp.
Staan dit soort voorwaarden tegenwoordig al in leasecontracten?Ernie C. schreef: ↑14 sep 2022 11:58Uiteraard kan het voor sommige mensen wel werken, zeker als je de auto particulier aanschaft.raven14 schreef: ↑14 sep 2022 11:14Dat is erg afhankelijk van hoe je leeft natuurlijk. Voor de auto-eigenaar die voornamelijk thuiswerkt (toch meer en meer gangbaar) is dit wel een goeie oplossing. Ook zorgt, bij complexer gebruik, AI ervoor dat het systeem je gebruikspatronen aanleert om zo de goeie mix van leveren en laden te vinden.
Wanneer deze technologie op punt staat, is dat voor mij 1 van de grootste argumenten om voor een elektrische wagen te gaan.
In Nederland zijn de meeste EV's echter (private) lease en ik betwijfel of die leasemaatschappijen er vrolijk van gaan worden dat het duurste slijtagedeel intensief gebruikt wordt voor doeleinden die buiten de kilometers vallen waarvoor de rekening geschreven wordt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40345
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Klopt, ik heb de "niet" geschrapt.wmc schreef: ↑14 sep 2022 12:21 Je hebt de CV niet nodig tussen november en maart? Ik neem aan dat je het omgekeerde bedoelt.
Het belangrijkste is dat het afgiftesysteem voldoende vermogen heeft bij relatief lage temperaturen om ten volste gebruik te maken van de voordelen van een warmtepomp. En makkelijke test is om de maximale aanvoertemperatuur van de CV naar de radiatoren stapsgewijs omlaag te brengen. Begin eens bij 55 graden (vaak de max voor een warmtepomp) en verlaag die stapsgewijs. Hoe lager hoe meer geschikt je huis is voor een warmtepomp.
Die lagere temperatuur zijn we nu inderdaad aan het "testen", maar dat is wat hopen dat onze gasketel het lang genoeg volhoudt (die loopt volgens de onderhoudstechnieker op zijn laatste pootjes). Eigenlijk zijn wij dus een jaar te laat met die temperatuur uittesten, want de eerste echte testen zullen er pas komen van zodra het koud genoeg is buiten en dan hoopten we toch al wat verder te zitten in het vervangproces.
De tussenoplossing is alijd nog een hybride warmtepomp, maar vaak hebben die niet voldoende vermogen bij lage temperaturen en kunnen ze geen warm water (voor de douche) maken. Bijkomend nadeel is dat je alsnog het vastrecht betaalt voor de gasaansluiting.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13889
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee en dat is ook totaal onnodig.wmc schreef: ↑14 sep 2022 12:22Staan dit soort voorwaarden tegenwoordig al in leasecontracten?Ernie C. schreef: ↑14 sep 2022 11:58Uiteraard kan het voor sommige mensen wel werken, zeker als je de auto particulier aanschaft.raven14 schreef: ↑14 sep 2022 11:14
Dat is erg afhankelijk van hoe je leeft natuurlijk. Voor de auto-eigenaar die voornamelijk thuiswerkt (toch meer en meer gangbaar) is dit wel een goeie oplossing. Ook zorgt, bij complexer gebruik, AI ervoor dat het systeem je gebruikspatronen aanleert om zo de goeie mix van leveren en laden te vinden.
Wanneer deze technologie op punt staat, is dat voor mij 1 van de grootste argumenten om voor een elektrische wagen te gaan.
In Nederland zijn de meeste EV's echter (private) lease en ik betwijfel of die leasemaatschappijen er vrolijk van gaan worden dat het duurste slijtagedeel intensief gebruikt wordt voor doeleinden die buiten de kilometers vallen waarvoor de rekening geschreven wordt.
Bij een private lease contract betaal je zelf altijd de brandstof danwel electriciteit.
Bij verrekening aan de baas moet je gewoon een meter hebben die ook terugloopt.
De meters die er nu zijn kosten 50 euro, (ik denk niet dat die terug kunnen tellen). Dus een meter maken die ook kan terugtellen en klaar zijn we.
Slijtage zal minimaal zijn zolang de accu tussen 20 en 85% blijft, dat geld ook voor gebruik in de auto.
Daarnaast zorgt snelheid van (ont)lading voor slijtage, die is bij huisgebruik minimaal.
Daarom zou het goed zijn de tijd van ladan ook de balancen, heb je 15kw nodig om tot 80% te komen na je rit laad dan met 2kw per uur bv.
We moeten het veel slimmer gaan inzetten.
Nogmaals natuurlijk werkt het niet voor iedereen, laa(d)t het 30% zijn dat scheelt een enorme belasting op het net, die degene die het wel nodig hebt kan gebruiken. Houd het gewoon simpel, moeilijk is dit niet.
Wij hebben nu een EV als stads auto erbij. die word als twede auto gebruikt en gemiddeld 20km per dag mee gereden.
Die kan snachts prima leveren en overdag opladen. Ik zie dat bij ons in de wijk steeds meer. De mini,s 208tjes en kona's ev,s schieten uit de grond en staan minimaal de helft van de dagen niets te doen voor de deur.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16515
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Er is nog wel wat werk aan de winkel.wasbeer2006 schreef: ↑14 sep 2022 15:38 .......
Daarom zou het goed zijn de tijd van ladan ook de balancen, heb je 15kw nodig om tot 80% te komen na je rit laad dan met 2kw per uur bv..............
Misschien eerst de randvoorwaarden in orde brengen en dan pas mensen beginnen te verplichten.
Ik kan zelfs geen laadpaal installeren, de straatleiding is niet zwaar genoeg.
En wij zijn echt niet de enigen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dit is een goed punt wat iedereen vergeet als het over besparing van x% gaat. Een besparing van 25% betekent ook niet automagisch 25% minder kosten. Want het vastrecht moet je blijven betalen voor 100% ook al maak je maar 3 maanden per jaar gebruik van gas.
Iedereen wijst naar de energiemaatschappijen die een winstfestijn hebben momenteel maar de overheid blijft hier niet ver achter aangezien alle accijnzen en btw's percentages van de prijs zijn.
Dit systeem is qua investering het duurste...
Wat u zegt over 'vaak niet voldoende vermogen', is niet helemaal juist. Dit is allemaal een kwestie van het juiste ontwerp. Het idee van dit type is dat de gasketel en de warmtepomp beide apart voor de volledige voorziening kunnen instaan en dat het systeem automatisch die optie kiest die op dat moment de laagste kostprijs oplevert. Indien we zouden aannemen dat de gasprijzen in de toekomst nooit meer naar de 'oude' lage niveau's zouden gaan, dan zou ik adviseren: Laat dat dure hybride systeem, je gasketel zal zo weinig lopen dat de kosten (investering, vastrecht, onderhoud) niet lonend is.