Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Airco in huis

SiO2
Forum-lid

SiO2 14 sep 2022 15:06

Orlok schreef: 14 sep 2022 14:39
barverme schreef: 14 sep 2022 14:08
walter- schreef: 14 sep 2022 12:39 Voorlopig ga ik beweren dat in ons klimaat met voldoende isolatie, de zon buiten houden, nachtventilatie je het binnen op max 24°C kan houden op de warmere dagen van het jaar (35°C+ buiten). 24°C voelt dan als een airco-gekoeld gebouw als je binnenwandelt. Dat is in ieder geval mijn ervaring in ons huis.
In die zin is airco niet nodig.
Kan je eventueel nog zeggen dat je om te slapen net wat frisser wil: is dat echt zo? Ik denk dat het grote deel van de wereld die luxe niet heeft. Voor mij lukt het goed bij die temperatuur.
Tijdens die laatste hittegolf deze zomer (toen het richting 40° ging) kregen wij onze slaapkamers onmogelijk op 24° met ventileren alleen (slaapkamers bevinden zich onder een schuin dak), het ging eerder richting 28 graden... Dan ben je wel blij dat je airco hebt (die ingesteld stond op 24°). Maar 20 graden is inderdaad onzinnig (en energieverslindend) ...
Je bedoelt die ene dag in een jaar dat de temperatuur in de namiddag n.b. tot boven de 35°C komt . . . ? en dan ben je blij dat je daar dan een airco voor hebt . . . . bizar. :roll:
Dat moet een ieder maar voor zichzelf uitmaken, maar voor mij is dat inderdaad de belangrijkste reden om geen geld te steken in een airco (nog los van het milieuaspect): Het gaat maar om een handvol dagen per jaar.

@Walter: Wij hebben overal zonweringen/rolluiken, alles dicht overdag en 's nachts open (kan pas vanaf een uur of 10/11 als het 's avonds zo lang warm blijft), toch is het 's ochtends vroeg echt geen 21 graden op de slaapkamers. Met 24/25 graden mogen we blij zijn en einde dag (ondanks dat alles dicht zit en mijn huis goed geïsoleerd is) is het gewoon weer 27 graden boven. Maar goed, voor een paar dagen per jaar zit ik daar niet zo mee.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 14 sep 2022 15:09

barverme schreef: 14 sep 2022 15:02
Orlok schreef: 14 sep 2022 14:39
barverme schreef: 14 sep 2022 14:08

Tijdens die laatste hittegolf deze zomer (toen het richting 40° ging) kregen wij onze slaapkamers onmogelijk op 24° met ventileren alleen (slaapkamers bevinden zich onder een schuin dak), het ging eerder richting 28 graden... Dan ben je wel blij dat je airco hebt (die ingesteld stond op 24°). Maar 20 graden is inderdaad onzinnig (en energieverslindend) ...
Je bedoelt die ene dag in een jaar dat de temperatuur in de namiddag n.b. tot boven de 35°C komt . . . ? en dan ben je blij dat je daar dan een airco voor hebt . . . . bizar. :roll:
Het is een warmtepomp, dus in de winter gebruiken we die als verwarming in de slaapkamers. En wat deze zomer betreft, het was wel iets meer dan één dag heel erg warm bij ons in huis, althans waar ik woon :-). Maar inderdaad, ik laat die airco alleen werken wanneer het echt nodig is, en dat is hier gelukkig nog niet te vaak.
Kijk als wij nu gaan discussiëren over wel of niet een airco in huis met forumleden die in verschillende landen op deze aardbol wonen wordt er hier nooit daarover consensus bereikt en begrijp dat als daar dan de temperatuur in de winter tot ver onder het vriespunt komt men de slaapkamers verwarmt. Maar hier in het koude kikkerland (Nederland) is het daarvoor volslagen overbodige luxe.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

barverme
Forum-lid

barverme 14 sep 2022 15:19

Ik heb 2 kleine kinderen, die mogen toch een minimum aan warmte hebben in hun slaakamer? Als dat al een overbodige luxe is...

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 14 sep 2022 15:36

walter- schreef: 13 sep 2022 22:47
Lcsmet schreef: 12 sep 2022 16:32 ...
Voor alle duidelijkheid, ik geloof niet dat de (r)overheid het goed voor heeft met haar burgers maar vooral zichzelf in stand wil houden.
Ik kan je dan alleen maar aanraden zelf te participeren in de maatschappij zodat dat wat jij de overheid noemt, zoveel mogelijk doet wat jij zinvol vindt. We leven in een democratie, maak er gebruik van...
Je maakt een grapje neem ik aan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 14 sep 2022 15:42

barverme schreef: 14 sep 2022 14:08 ......... Dan ben je wel blij dat je airco hebt (die ingesteld stond op 24°). Maar 20 graden is inderdaad onzinnig (en energieverslindend) ...
En waarom moet 24° dan wel kunnen?
En waarom zou 20° onzinnig zijn?
Ik heb geen EV, als ik de elektriciteit die ik op die manier niet gebruik nu in mijn airco wil stoppen?
Nothing to defend

barverme
Forum-lid

barverme 14 sep 2022 15:46

Lcsmet schreef: 14 sep 2022 15:42
barverme schreef: 14 sep 2022 14:08 ......... Dan ben je wel blij dat je airco hebt (die ingesteld stond op 24°). Maar 20 graden is inderdaad onzinnig (en energieverslindend) ...
En waarom moet 24° dan wel kunnen?
En waarom zou 20° onzinnig zijn?
Ik heb geen EV, als ik de elektriciteit die ik op die manier niet gebruik nu in mijn airco wil stoppen?
Als je elektriciteit te veel hebt, waarom niet. Maar als het buiten 35 graden is, voelt 24-25 graden binnen (naar mijn gevoel) "koud" genoeg aan. En je airco verbruikt uiteraard een pak meer energie om tot 20° te koelen.

RobertvD
Forum-lid

RobertvD 14 sep 2022 15:56

Orlok schreef: 14 sep 2022 15:09 Kijk als wij nu gaan discussiëren over wel of niet een airco in huis met forumleden die in verschillende landen op deze aardbol wonen wordt er hier nooit daarover consensus bereikt en begrijp dat als daar dan de temperatuur in de winter tot ver onder het vriespunt komt men de slaapkamers verwarmt. Maar hier in het koude kikkerland (Nederland) is het daarvoor volslagen overbodige luxe.! ;)
Waarom zou er consensus moeten zijn? Jij bent van mening dat een airco overbodige luxe is. Anderen zullen een andere mening hebben. Prima toch?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 14 sep 2022 16:04

wasbeer2006 schreef: 13 sep 2022 20:12 Nouja Elk land is gewoon een BV.
Je kan wachten op rekening rijden in NL iig.
In Brussel en Vlaanderen is dit ook een hot item.
Het is dan eens te meer vooral de werkende burger die het gelag betaald.
De klimaatwaanzin en het daarbij horende kostenplaatje neemt ondertussen waanzinnige proporties aan.
Nothing to defend

RobertvD
Forum-lid

RobertvD 14 sep 2022 16:56

Lcsmet schreef: 14 sep 2022 16:04 De klimaatwaanzin en het daarbij horende kostenplaatje neemt ondertussen waanzinnige proporties aan.
Dat klinkt als een zin recht uit de PR machine van een populistische oppositiepartij. ;)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 14 sep 2022 17:04

De op één na grootste partij in Vlaanderen, een beleidspartij.
Soms is het gewoon gezond verstand en heeft het niets vandoen met populistisch.
Maar je wordt, als je een beetje kritische bent ten opzichte van de klimaat/vaccin/immigratie/Euro/...../vul-zelf-maar-in lobby, redelijk snel weggezet als populistisch.
Nothing to defend

RobertvD
Forum-lid

RobertvD 14 sep 2022 17:24

Ieder zijn politieke voorkeur. Ik heb daar geen problemen mee. Maar als we het dan toch boven het populistische gezever tillen, wat is dan precies het kostenplaatje van de klimaatwaanzin?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 14 sep 2022 17:39

"Gezever" :mrgreen:
Ik gaf al aan dat het niet van een oppositie partij kwam, daar heb je blijkbaar over gelezen.
De kerncentrales sluiten om subsidies te geven voor gasgestookte centrales.
De subsidies voor de zonnepanelen, en dan gaat het echt over meer dan de subsidie voor de 10 zonnepanelen van de particulier.
De subsidies voor de windmolen parken op de Noordzee.
De, bij de start, 150% fiscale aftrek voor de elektrische auto.
......
Nothing to defend

Plaats reactie