Gaat mee op de ideeënstapel, tnx!walter- schreef: ↑18 sep 2022 20:57 kleine opmerking: gezien je dus niet de gevraagde 25Nm kan zetten, is er misschien een probleem in de trapas: misschien is die iets te breed.
Ik zou daarom ipv vet aan non-drive iets als een anti-seize middel als Loctide 343 gebruiken. Idd: niet wat de fabrikant zegt, maar het gaat ook niet zoals de fabrikant zegt . Dat geeft misschien iets meer wrijving wat je net wil.
Token Ninja BB90 vraagje
Loctite 343 kan Mr.Google niet vinden. Wel 243, schroefdraad borgvloeistof en voor een perspassing eigenlijk ongeschikt. Ook bestaat er Loctite 3430 en dat is 2-componenten epoxylijm, ook ongeschikt (zit te vast bij vervangen BB).
Als je de passingvlakken meer houvast wil geven met een soort lijm, dan zou ik Loctite 609 gebruiken. Dat vult de ruimte tussen bus en pen en geeft de verbinding een hogere sterkte. Ook niet onbelangrijk, de afschuifkracht is niet ontzettend hoog en met licht verwarmen (150°C) kun je dit nog eens demonteren.
Dogma F
@raymond73: bedankt voor de correctie.
Idd het gevaar als je iets het hoofd denkt te willen neerschrijven dat het totaal onzinnig is.
Even serieus opgezocht: campa is een fabrikant die het expliciet aanraadt.
Hun aanraden:
Loctite Primer 7471 of loctite Primer 7649 (want eigelijk heb je bloot metaal contact nodig opdat je borgingsproduct werkt, primer is een alternatief) en dan Loctite 603 (quicker
drying) of Loctite 609.
Bij verwijderen zou opwarmen alles moeten eenvoudig maken.
Maar vandaar mijn vraag; als je de bb niet meer moet verwijderen voor nieuwe lagers wordt alles eenvoudiger. Kan je de lagers vervangen bij de ninja bb?
In de praktijk moet je daarvoor langs achter aan de lagers kunnen (een mm kan genoeg zijn) . Als lagers helemaal in de shell verstopt zitten kan het niet.
Idd het gevaar als je iets het hoofd denkt te willen neerschrijven dat het totaal onzinnig is.
Even serieus opgezocht: campa is een fabrikant die het expliciet aanraadt.
Hun aanraden:
Loctite Primer 7471 of loctite Primer 7649 (want eigelijk heb je bloot metaal contact nodig opdat je borgingsproduct werkt, primer is een alternatief) en dan Loctite 603 (quicker
drying) of Loctite 609.
Bij verwijderen zou opwarmen alles moeten eenvoudig maken.
Maar vandaar mijn vraag; als je de bb niet meer moet verwijderen voor nieuwe lagers wordt alles eenvoudiger. Kan je de lagers vervangen bij de ninja bb?
In de praktijk moet je daarvoor langs achter aan de lagers kunnen (een mm kan genoeg zijn) . Als lagers helemaal in de shell verstopt zitten kan het niet.
De lagers zijn op de een of andere manier in de huls terecht gekomen. Ze moeten er dus ook weer uit kunnen. Maar ligt aan de gekozen passing hoeveel moeite dat kost. Is het een strakke perspassing, dan zou ik de lagers niet graag eruit halen terwijl de BB nog in het frame zit.walter- schreef: ↑21 sep 2022 13:04 Maar vandaar mijn vraag; als je de bb niet meer moet verwijderen voor nieuwe lagers wordt alles eenvoudiger. Kan je de lagers vervangen bij de ninja bb?
In de praktijk moet je daarvoor langs achter aan de lagers kunnen (een mm kan genoeg zijn) . Als lagers helemaal in de shell verstopt zitten kan het niet.
Zelf rij ik met Rotor UBB4630, zelfde principe als de Token Ninja. Daar vervang ik ook de lagers van, maar demonteer wel de hele BB. Ik heb er 2 in huis, 1 als reserve en 1 gemonteerd in de fiets. Worden de lagers slecht, dan wissel ik het hele BB en kan weer verder. Tzt tik ik dan de oude lagers uit de huls(huls licht voorverwarmen), alles schoonmaken. Lagers invetten en de lege BB huls warm stoken, dan glijden de nieuwe lagers zo op hun plek. Na afkoelen zit het strak erin, zonder het lager te belasten.
Dogma F
Maar je kan ze er dus uittikken. Bij een cbear huls kon ik niet aan de lagers langs achter en moest ik dus alles vervangen. Of beter; als je niet aan de lagers langs achter kan, zou je ze moeten kunnen inklemmen vanin het midden - duidelijk wat ik bedoel?- en zo een systeem ken ik niet.
Je zou zoiets kunnen gebruiken: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-9 ... d_EALw_wcB
Dan klem je het lager ook van binnen uit vast en slaat het lager zo, door quasi te trekken, uit de huls.
En een trekker zoals deze https://uniortools.com/nl/product/1625- ... ool#303784 maakt het mogelijk om zowat elk lager van zijn plek te trekken.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 21 sep 2022 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F
Even een korte updat vwb mijn probleem, lag even stil ivm familie-omstandigheden: ik krijg de Ninja bb er op dit moment niet eens uit omdat ie meedraait, dus zowel vast als los draait ie mee… Dus ik zal sowieso een tweede tool moeten aanschaffen en daar iets bruikbaars van moeten maken.
De piep heb ik wel gevonden: ik heb Garmin Rally pedalen en in combinatie met Shimano spd-plaatjes maakt dat een piepend geluid. Dus ik ga de meegeleverde spd-plaatjes van Garmin maar eens proberen.
De piep heb ik wel gevonden: ik heb Garmin Rally pedalen en in combinatie met Shimano spd-plaatjes maakt dat een piepend geluid. Dus ik ga de meegeleverde spd-plaatjes van Garmin maar eens proberen.
Als je deze video ziet zou je vlgns mij gewoon de lagers kunnen vervangen. Trouwens in deze video draai hij de lagerschalen met een speciale Token gereedschap vanuit de driveside erin/aan en houdt daarbij de andere kant met zijn hand vast.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless