Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadelklem torque

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 19 sep 2022 14:48

De afgelopen twee ritten is mijn zadel na +/- 80km los getrild. Na de eerste keer lostrillen heb ik hem bij thuiskomst vast gezet op 4nm. Er staat niets op de bout, de zadelklemzelf, etc. dus heb ik gegoogled en las ik dat 4nm de veilige onderkant is. De bouten heb ik uiteraard ingesmeerd met vet.

Nu, een ritje later weer na 80km los. Ik heb de fabrikant (Planet X) gevraagd naar het aandraaimoment, maar zij komen aan met 16 (!!) nm. Dat kan volgens mij nooit kloppen. Als ik uitgebreid Google zie ik heel veel verschillende resultaten. Van 3 tot wel 20nm. Ik kan nu elke rit een halve nm vaster draaien, maar ik wil niks kapot maken. De zadelpen is niet meer leverbaar, dus dat zou zonde zijn.

Om e.e.a. te verduidelijken zie onderstaande foto (excuses voor de troep en al het vet, dit was na het royaal insmeren en voor het schoonmaken). Bij de (1) zie je zo'n bout die je met de hand kunt vastdraaien. Dit is degene die los lijkt te komen. De andere bout (2) is een M6 (denk ik), die je vast draait met een inbussleutel aan de onderkant. Deze zorgt dat de bout bij (1) gaat klemmen. Ik draai (2) nu dus op 4nm vast, maar dat is niet genoeg, of er is iets kapot.

Ik zie geen scheuren, breuken, etc. hoor ook geen gekraak tot het echt los zit. Ik kan het zadel na vastdraaien met geen mogelijkheid bewegen. De zadelbrug is van magnesium for what it's worth en heeft geen inkepingen. De klem is van aluminium. De zadelbuis is van carbon.

Afbeelding

Iemand suggesties wat "normaal" is? 4 en 16 ligt nogal ver uit elkaar. Of zou het niet aan het aandraaimoment liggen, maar wellicht aan iets wat ik over het hoofd zie?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6474
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 sep 2022 15:06

Ik zou eerst de boutjes vetvrij maken. Daarna de “schelp” en zadelpen ook vetvrij maken.

Schelp en zadelpen insmeren met carbon anti- slip pasta en de boutjes met treadlock van Bison of Locktite insmeren en katen drogen. Daarna opnieuw monteren met 4 of 4.5 Nm
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

marsman
Forum-lid
Berichten: 2640
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 sep 2022 15:19

Mijn zadel op mijn Canyon Ultimate moet met 6 Nm worden vastgezet. Ik vind die 16 Nm die de fabrikant aangeeft wel echt heel veel, maar ik denk dat je dan redelijk veilig naar de 6 Nm kunt.

Die 16 lijkt bijna wel een typo? Zou het 6 kunnen zijn?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5272
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 sep 2022 15:21

Ik heb precies zo'n zadelpen en zet hem gewoon met de hand goed vast. Ik denk echt wel meer dan 10nm, nooit problemen mee gehad.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 19 sep 2022 15:26

Bedankt voor de reacties!

@rene
Ga ik doen, ik heb alles liggen, dus dat is een kleine moeite.

@marsman
Dan denk ik dat ik in ieder geval bij 5 ga beginnen. Dat icm de tips van Rene. Mocht het dan nog loskomen ga ik de 5.5 en 6 proberen. Ik vond 16 ook veel. Ik ga het in ieder geval navragen. De support-afdeling daar doet zijn best, maar ik heb het idee dat er gewoon wat studenten zitten die er alleem vrij weinig verstand van hebben.

@nuitkor
Ik vind het er zo fragiel uitzien. En dan met name de achterkant waar die bout in gedraaid wordt. Misschien ben ik te voorzichtig, maar naar mijn weten is dit de enige bout die rechstreeks op het carbon zit. Alle andere bouten hebben nog een aluminium busje oid.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3435
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 19 sep 2022 15:50

Kijk ook zeker even of het zadel ook nog een maximaal aandraaimoment heeft. Dat staat wel in de gebruiksaanwijzing. Ik ben waardes rond de 9Nm gewend dus 4Nm klinkt als erg weinig.
Ride bikes, not tanks!

abdr
Forum-lid
Berichten: 641
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 19 sep 2022 15:59

Ik heb een zadelklem met zelfde constructie, in aluminium weliswaar, en die staat zeker vaster dan 6Nm. Zoals Nuitkor doe ik dat gewoon met de hand.

Ik zou eerst al beginnen met al dat vet weg te halen, vooral op de klemoppervlakken. Dit is een klem en klemmen gaat het best vetvrij.

Over de exacte Nm's zou ik mij niet druk maken, het verschil tussen bouten droog of met vet monteren is zo groot dat het aanhaalmoment niet uitmaakt. Vast is vast zoals ze zeggen en jij zit duidelijk aan de kant "niet vast".

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4344
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 sep 2022 16:14

Ik heb een vergelijkbare klemming, die volgens opschrift op 12 Nm moet (wat ik ook doe). Dus het klinkt mij niet gek in de oren.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6474
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 sep 2022 17:20

Mijn zelfde soort klem op de BMC zegt max. 6Nm. Ligt dus aan de fabrikant.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Chefske
Forum-lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 19 sep 2022 17:46

Ik heb een vergelijkbare zadelpen die ik vast zet met 7 kN
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 sep 2022 18:54

loctite...!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6474
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 sep 2022 18:58

klimmer schreef: 19 sep 2022 18:54 loctite...!
Staat al in mijn eerste antwoord 😂
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie