Zadelklem torque
Threadlock en Loctite is correct.
Hier nog even de klem van mijn Ritchey carbonnen zadelpen…
(Edit: maar wel een ander type klemming)
(Edit: maar wel een ander type klemming)
Wij gaan toch geen loctite op de M6 bouten gebruiken omdat de gebruiker deze maar vastzet met 4Nm . . . . . . om dan tot de ontdekking te komen dat deze los trillen onder het fietsen.? Laat mij niet lachen.
Gewoon de inbus met een gewone inbussleutel goed vastdraaien met de hand, kan m.i. niets kapot gaan of je moet zo sterk zijn als de Hulk. En als de bout toch nog los trilt, gewoon nog vaster aandraaien.!
Gewoon de inbus met een gewone inbussleutel goed vastdraaien met de hand, kan m.i. niets kapot gaan of je moet zo sterk zijn als de Hulk. En als de bout toch nog los trilt, gewoon nog vaster aandraaien.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb nog nooit een zadelklem met 4Nm vastgezet, veel te weinig!
Zadelpennen van Zipp, 3T, Syncros, Ritchey noem maar op van carbon icm zadels met carbonnen rails gaan altijd een stuk vaster.
Zeker richting de 10 Nm en soms eroverheen.
Nooit enig probleem gehad met een gebroken klem of rails die de geest gaven!
Ligt allemaal aan het merk dus is de conclusie. De meeste carbon rails mogen bij verticale klemming niet vaster gedraaid worden dan 5Nm ( Fizik - Berk enz. ). Bij een horizontale klemming ( 1 bolt Syncros / Ritchey ) is het max. 12Nm omdat de klemming totaal anders is. Dan mag ook een zadel met carbon rials vaster gezet worden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je mag van mij vanalles van carbon maken. Maar voor zadelrails is dat gewoon totaal onzinnig. Totaal geen relevante gewichtsbesparing tov titanium legeringen die de klemkrachten beter aankunnen. Het ligt helemaal aan de zadelpen hoe veel nm. 1 bouts / 2 bouts kop. Hoe veel druk er uiteindelijk op de zadelrails staat hoeft niet evenredig te zijn.
Genoeg zadelpen/frame wigklemmen die 10nm nodig hebben. Maar zet je 10nm op een gewone klem op een carbon zadelpen is ie stuk.
Genoeg zadelpen/frame wigklemmen die 10nm nodig hebben. Maar zet je 10nm op een gewone klem op een carbon zadelpen is ie stuk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Er is echt nog nienand in deze wereld harder gaan fietsen van carbon zadelrails. Kan alleen maar stuk. Kan in t lijstje met aluminium spaaknippels, carbon stuurpennen ( sturen zelf is evt een comfort upgrade ), oversized derailleur wieltjes, geintegreerde sturen en te lichte titanium snelspanners. Misschien een topic maken over de meest onzinnige producten die je aan je fiets kan schroeven.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Fout thestudent!!thestudent schreef: ↑20 sep 2022 09:07 Er is echt nog nienand in deze wereld harder gaan fietsen van carbon zadelrails. Kan alleen maar stuk. Kan in t lijstje met aluminium spaaknippels, carbon stuurpennen ( sturen zelf is evt een comfort upgrade ), oversized derailleur wieltjes, geintegreerde sturen en te lichte titanium snelspanners. Misschien een topic maken over de meest onzinnige producten die je aan je fiets kan schroeven.
Heb al een paar zadels met titanium brug krom gevouwen op de mtb, terwijl al mijn zadels met carbon rails recht blijven en dus niet breken op de mtb!
Ook met het inklemmen meer Nm's gebruikt dan aangegeven en toch geen enkel probleem met die klemming en carbon rails....
Daarbij is het zadel nog een stuk lichter dan dezelfde met titanium rails dus jouw stelling gaat niet op!
Of ik er sneller van ga fietsen interesseert me geen r##t, voor mij belangrijk dat het heel blijft itt titanium of ander metalen zadelrails.