Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

DT Swiss 240s ratel

velo
Forum-lid
Contact

velo 05 jan 2010 08:09

Ik denk dat ik de reden/oplossing wel weet, maar wil het toch graag even checken hier op het forum.

Ik heb met mijn naven DT Swiss 240S nu 10.000 km gedraaid.

Wat opvalt is dat de 'ratel' luider is geworden in de loop van de tijd.

Nu dacht ik dat je het freewheel moet verwijderen en dan die tandjes lichtjes moet invetten.

Klopt dit en dan met welk vet?

Ik heb bij of de naven of het gereedschapset voor de naven 2 kleine potjes met vet ontvangen.
De één is gewoon vet en de ander is vermoedelijk iets van teflon vet of zo.
Welke soort vet moet ik nu gebruiken?

Kan iemand uitleg geven of mijn conclusie van de ratel juist is en dito de oplossing.

Alvast bedankt.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

racedoc
Forum-lid

Gebruikersavatar racedoc 05 jan 2010 12:47

Het dunste smeermiddel.

Als je dik vet gebruikt heb je (in een extreem geval) kans dat de palletjes (benaming is wat amateuristisch, ik kan even geen andere benaming verzinnen...) blijven plakken waardoor je in het luchtledige blijft trappen.

Zeg maar dezelfde klacht die sommige MTB'ers de afgelopen dagen hebben gehad toen zij in de sneeuw fietsten en de body van binnen bevroren was waardoor deze palletjes ook niet terugveerden en je dus geen aandrijving hebt.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 05 jan 2010 13:07

In een 240 zitten geen palletjes, maar star-ratchets.

Ik heb zelf geen ervaring met deze naaf, maar wel met die twee potjes vet. Bij mij zitten er stickertjes op, namelijk mehrzweck-fett en spezial-fett. De eerste is gelig transparant, de tweede roodachtig. Die laatste moet je gebruiken voor voor je vrijloop.

Hier is de manual, als je die nog niet gevonden had.
http://www.dtswiss.com/getdoc/99a9c909- ... sheet.aspx
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

wikui
Forum-lid

wikui 05 jan 2010 15:18

je kan ook het wiel plat leggen, en dan in de spleet van het freewheel aan de kant van het kleine kransje een tiental druppels olie laten lopen, even 2 dagen laten liggen, de capilaire werking en de zwaartekracht doen de rest.
bij mijn dt 240's werkt dat prima en je hoeft niet te sleutelen.
de eenzame fietser

velo
Forum-lid
Contact

velo 05 jan 2010 17:08

Ok, ik weet genoeg.

Allemaal bedankt.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

soilworker
Forum-lid

soilworker 05 jan 2010 17:46

Ik heb zelf onlangs die star rachet vervangen. Ik kreeg bij de nieuwe een potje vet van DT Swiss en dat is behoorlijk dik vet, beetje klei-achtig zelfs. Een klein beetje met een kwastje erop gedaan en hij ratelde weer als vanouds. Op de site van DT SWiss is ook een manual hierover te vinden.

wheelyking
Forum-lid

wheelyking 11 jan 2010 23:03

Het enige juiste vet is inderdaad wat DT erbij doet.
Iets dikker op de zijkant van de rachets, niets of heeeeeeeeeeel weinig op de raakvlakken smeren i.v.m. doorslaan!

Eigenlijk moet er geen vet in de wielen en lekker hard laten ratelen!
Heerlijk!

Wheelyking
Ohhhh, ook mooi!

Plaats reactie