Energie topic
De CO2 meter is vind ik de enige goede oplossing om te begrijpen wat ventilatie doet.
De hygrometer eventueel voor je badkamer of keuken. Al is mijn ervaring dat een continue ventilatie altijd wel zorgt dat de afvoer van vocht voldoende is over heel de dag (lees; een kortere tijd wat vochtig vind ik ook niet zo erg). De volumes nodig voor voldoende zuurstof/lage CO2 zijn veelal groter dan die om de vochtigheid in de woning laag te houden. Eventueel zegt de hygrometer iets over teveel ventileren. Al zal dat eerder een probleem zijn veroorzaakt door allerlei spleten en kieren in huis naar buiten toe dan door een ventilatiesysteem.
20 jaar geleden toen ik een CO2 meter kocht was het echt zoeken naar iets betaalbaar. Nu is de keuze ruim (een van de weinige voordelen van de afgelopen pandemie ).
Een CO2meter is dikwijls toch een eye-opener over hoe ongezond we soms wonen of werken.... Toen mijn echtgenote die 10 jaar geleden in het klaslokaal bracht gaf dat toch enige paniek bij schoolbesturen die net in een nieuwbouw startten....
De hygrometer eventueel voor je badkamer of keuken. Al is mijn ervaring dat een continue ventilatie altijd wel zorgt dat de afvoer van vocht voldoende is over heel de dag (lees; een kortere tijd wat vochtig vind ik ook niet zo erg). De volumes nodig voor voldoende zuurstof/lage CO2 zijn veelal groter dan die om de vochtigheid in de woning laag te houden. Eventueel zegt de hygrometer iets over teveel ventileren. Al zal dat eerder een probleem zijn veroorzaakt door allerlei spleten en kieren in huis naar buiten toe dan door een ventilatiesysteem.
20 jaar geleden toen ik een CO2 meter kocht was het echt zoeken naar iets betaalbaar. Nu is de keuze ruim (een van de weinige voordelen van de afgelopen pandemie ).
Een CO2meter is dikwijls toch een eye-opener over hoe ongezond we soms wonen of werken.... Toen mijn echtgenote die 10 jaar geleden in het klaslokaal bracht gaf dat toch enige paniek bij schoolbesturen die net in een nieuwbouw startten....
Nu verbruiken wij met zo'n 1000m3 per jaar niet zoveel gas, maar dat wij avonds rond 21:30 op bed gaan helpt daar ook wel bij. Onze kachel gaat rond 20:30 al uit, bij koude dagen scheelt dat qua uren op jaarbasis echt veel. Dat wij vroeg op bed gaan komt trouwens niet door bezuinigen maar is een mooie bijkomstigheid. Ook nog eens goed voor het herstel bij sporten. Slapen is gezond (ook voor je portemonnee )
De douche ventilatie reageert vooralsnog alleen op de vochtigheid in de douche (dan schakelt hij extra in) daarna constant in stand 2/3.
Co2 meters zijn nog steeds redelijk aan de prijs. Er wordt veel geadverteerd met goedkope luchtkwaliteitsmeters maar die schatten vaak de CO2 aanwezigheid in op basis van andere goedkoper meetbare stoffen (de vluchtige organische geloof ik).
Co2 meters zijn nog steeds redelijk aan de prijs. Er wordt veel geadverteerd met goedkope luchtkwaliteitsmeters maar die schatten vaak de CO2 aanwezigheid in op basis van andere goedkoper meetbare stoffen (de vluchtige organische geloof ik).
[*]
de CO2 meter, hygrometer : kan je altijd eens ergens lenen. Maar ik dacht dat een hygrometer/luchtdrukmeter standaard was in alle huizen .
Balansventilatie: hangt er van af hoe belangrijk je comfort, energiebesparing, een zekere garantie op luchtkwaliteit vindt, ... Daartegen staat een onderhoudskost.
de CO2 meter, hygrometer : kan je altijd eens ergens lenen. Maar ik dacht dat een hygrometer/luchtdrukmeter standaard was in alle huizen .
Een voldoende goede CO2 meter zit nog net in de Sinterklaasprijscategorie. Twijfel je aan kwaliteit, val terug op testen. bv: https://www.test.de/CO2-Messgeraete-und ... 9-tabelle/ (en hoewel de test CO2 meters onder 100 Euro, zijn er niet zoveel onder 100 Euro...). Maar omdat je zo een ding naar mijn mening niet continue moet gebruiken kan je het even goed van iemand eens lenen.
-
- Forum-lid HC
Dat is ook wat ik bedoel met een nieuw extreem geïsoleerd huis.
Daar zul je echt een Co2 en hydrometing afzuiging in moeten hebben en ook juist moeten gebruiken, het zal er meestal wel inzitten en zo niet. Het goed nieuws het kost niets he! Ik heb een nieuwe opgehangen 300 euro en iedereen die een buisje vast kan tapen en een stekker in een stopcontact kan steken kan het zelf.
Ik heb bv de badkamer midden in het huis, dan moet je echt wel goede afzuiging hebben op basis van vocht meting, anders word het heel lastig schimmel te voorkomen.
Eens dat het vooral onwetendheid is dat een extreem geïsoleerd huis problemen geeft, dat had ik wat duidelijker moeten opschrijven.
En 'oude' lucht warmt veel slechter op dan nieuwe lucht. Het beste in de ochtend alles open en daarna gaan stoken.
Ik gebruik met veel douchen ook maar 1200m3 per jaar in een goed geïsoleerd huis uit 2002, maar niet extreem.
Met een koude ligging nogwel en 190m2 en een vloerverwarming onder een houten vloer met ondervloer (werkt prima, maar ideaal is het niet voor de efficiëntie.) En in de weekenden in het beneden gewoon 21 graden in de winter.
Ergens gaat er toch iets goed, want ik zit ruim onder het gemiddelde verbruik.
In onze vorige huis met raampartij op het zuiden zat ik op 800m3 (dat was wel een stuk kleiner met 120m2)
- daniel1975
- Forum-lid HC
Die mag je mij uitleggen.
Opwarmen is volgens mij afhankelijk van de RV en de begintemperatuur. Lucht heeft geen leeftijd.
Badkamer midden in de woning is ruk, heb ik ook. In de winter geen probleem (cv loopt zachtjes mee) in de zomer altijd lichte schimmelvorming.
Less is bore
-
- Forum-lid
Bij mijn weten warmt droge lucht sneller op dan vochtige (en valt buitenlucht onder droge lucht).
https://www.feenstra.com/zorgelooswonen ... neller-op/
Dat is een foute redenering. Isolatie heeft niets te maken met een nood voor ventileren.wasbeer2006 schreef: ↑12 okt 2022 15:48 Dat is ook wat ik bedoel met een nieuw extreem geïsoleerd huis.
Daar zul je echt een Co2 en hydrometing afzuiging in moeten hebben en ook juist moeten gebruiken, het zal er meestal wel inzitten en zo niet. ...
De huidige betere bouwtechnieken (eigenlijk al wat we doen sinds jaren 70) zorgt voor huizen die veel beter luchtdicht zijn. En of je in een nieuwbouw nu veel of weinig isolatie stopt, dat verandert niets aan die luchtdichtheid. Het is niet omdat je weinig isolatie plaatst dat je opeens de luchtdichting rond de ramen verwijdert. Die ramen blijven even luchtdicht of ze nu tussen meer of minder isolatie zitten.
Dus of je nu veel of weinig isoleert, de nood voor een correcte ventilatie blijft. De gemiddelde isolatie-opbouw is trouwens niet luchtdicht, ideaal naar mijn mening net zeer dampopen. Nogmaals een reden waarom meer isolatie niet zorgt voor een betere luchtdichting.
En het is idd zo dat veel bestaande woningen gebouwd in de laatste 40 jaar gewoon geen goed binnenklimaat hebben. Ook al denken we dikwijls van wel. Daarom dat die co2 meter eens in huis halen geen slecht idee is.
Dus veel of weinig isolatie maakt niet uit; enige wat telt is een correcte ventilatie. En dat moet echt geen balansventilatie zijn.
Of ook; sinds de bouw is beginnen isoleren hebben we ook vastgesteld dat luchtdicht bouwen belangrijk is om op termijn je gebouw in stand te houden. Ieder luchtlek geeft een risico op koudebruggen en condens in de constructie (die de isolatiewaarde weer aantast, koudebrug vergroot en nog meer condens en risico op rot, schimmels,... geeft). Het mooie is trouwens dat je de luchtdichtheid kan testen*.
Dus nog eens opnieuw; hoeveel of hoe weinig isolatie je hebt; er moet altijd evenveel geventileerd worden.
Ik vind 1200m3 (of 12.000kwh?) gas per jaar trouwens best veel . Een beetje goed geïsoleerde woning kan met 1/10 verwarmen (15kwh/m2woning per jaar of 1,5m3gas /m2woning per jaar). En de zon kan een groot deel van je warm water warmen.
Walter
* en eens je begint met isoleren is er vrij snel een punt waarbij je meer energieverlies hebt door ventilatie dan door transmissie. Dan heeft het zin nog net iets beter te kijken naar luchtdichtheid. Dat net iets beter kijken wordt wel eens verward met "alleen veel isolatie vraagt ventilatie"; dat is dus niet juist...