In dat geval was ik mis en is het dus andersom.zeddleppelin schreef: ↑12 okt 2022 16:34Bij mijn weten warmt droge lucht sneller op dan vochtige (en valt buitenlucht onder droge lucht).
https://www.feenstra.com/zorgelooswonen ... neller-op/
Energie topic
Zet die ventilator aan in de badkamer. Of installeer eentje .daniel1975 schreef: ↑12 okt 2022 16:11 ....
Badkamer midden in de woning is ruk, heb ik ook. In de winter geen probleem (cv loopt zachtjes mee) in de zomer altijd lichte schimmelvorming.
Energetisch is het nochtans niet zo een slecht idee een badkamer in het midden te zetten. Die zit dan op de warmste plaats in huis. Moet je ze minder snel opwarmen en kan je verwarming langer uitblijven. En in je bad heb je minder nood aan buiten kijken (hoewel, als ik er zo over nadenk...).
Maar de ventilatie moet wel in orde zijn.
Het is genuanceerder; strikt is droge lucht een betere isolator, dus energie gaat er minder snel door (extreem: vacuüm is een extreem goede isolator). Maar droge lucht heeft minder massa en heeft daarom minder energie nodig om op te warmen.bartdr schreef: ↑12 okt 2022 16:46In dat geval was ik mis en is het dus andersom.zeddleppelin schreef: ↑12 okt 2022 16:34Bij mijn weten warmt droge lucht sneller op dan vochtige (en valt buitenlucht onder droge lucht).
https://www.feenstra.com/zorgelooswonen ... neller-op/
Dus de energie gaat er trager door en het zal sneller opwarmen... het eindresultaat wat nu sneller is een raadsel . Eventueel hangt het nog af hoe je opwarmt (met convectie of met straling).
Maar uiteindelijk is 'snel opwarmen' weinig relevant als eigenschap. Het gaat in de eerste plaats over hoeveel energie je nodig hebt.
Of ook; de lucht in huis bevat meer vocht in absuluut gewicht dan de buitenlucht door de menselijke activiteit (zweten, koken, wassen...). Dat vocht moet naar buiten. En je kan niet anders dan die lucht vervangen door buitenlucht die minder vocht bevat. Je hebt geen andere keus dus dan af en toe veel, of continue weinig lucht van buiten naar binnen te halen. En die lucht zal je moeten opwarmen. Niks aan te doen (en omdat die minder vocht bevat zal die per hoeveelheid energie sneller opwarmen).
En verwar in dit alles niet de absolute hoeveelheid vocht en de relatieve hoeveelheid vocht (RV); die laatste meet je meestal met je luchtvochtigheidsmeter; en de RV van de buitenlucht is dikwijls hoger als je ze binnen haalt dan de RV binnen. Maar eens opwarmd zal de RV binnen gedaald zijn.
Ja ik vind alles boven de 50 euro al duurwalter- schreef: ↑12 okt 2022 15:20Een voldoende goede CO2 meter zit nog net in de Sinterklaasprijscategorie. Twijfel je aan kwaliteit, val terug op testen. bv: https://www.test.de/CO2-Messgeraete-und ... 9-tabelle/ (en hoewel de test CO2 meters onder 100 Euro, zijn er niet zoveel onder 100 Euro...). Maar omdat je zo een ding naar mijn mening niet continue moet gebruiken kan je het even goed van iemand eens lenen.
Daarom heb ik een wat spullen op AliExpress besteld en aan elkaar gesoldeerd
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40200
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Voor wie het Binas-boekje nog herinnert: molier-diagramwalter- schreef: ↑12 okt 2022 18:57Je hebt geen andere keus dus dan af en toe veel, of continue weinig lucht van buiten naar binnen te halen. En die lucht zal je moeten opwarmen. Niks aan te doen (en omdat die minder vocht bevat zal die per hoeveelheid energie sneller opwarmen).
En verwar in dit alles niet de absolute hoeveelheid vocht en de relatieve hoeveelheid vocht (RV); die laatste meet je meestal met je luchtvochtigheidsmeter; en de RV van de buitenlucht is dikwijls hoger als je ze binnen haalt dan de RV binnen. Maar eens opwarmd zal de RV binnen gedaald zijn.
Less is bore
Dat vocht in de lucht is toch heel simpel (of ben ik simpel?).
In de winter betekent meer vocht waterkoud. Wanneer er een regenbui overtrekt voel ik de kou gelijk binnenshuis.
In de zomer betekent vocht benauwdheid en zweten, je raakt je eigen warmte niet meer kwijt.
Wat de kachel er mee doet interesseert me niet, mij gaat het om hoe het voelt. Binnenkort wil ik een luchtontvochtiger kopen, juist voor op die waterkoude dagen. En ook kan ik hem na het douchen gebruiken, terwijl de warmte niet door het open raam naar buiten hoeft te waaien.
In de winter betekent meer vocht waterkoud. Wanneer er een regenbui overtrekt voel ik de kou gelijk binnenshuis.
In de zomer betekent vocht benauwdheid en zweten, je raakt je eigen warmte niet meer kwijt.
Wat de kachel er mee doet interesseert me niet, mij gaat het om hoe het voelt. Binnenkort wil ik een luchtontvochtiger kopen, juist voor op die waterkoude dagen. En ook kan ik hem na het douchen gebruiken, terwijl de warmte niet door het open raam naar buiten hoeft te waaien.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 861
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Een luchtontvochtiger is duurder, milieuonvriendelijker en langzamer dan af en toe ventileren en droge buitenlucht opwarmen.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
In de winter heeft de gemiddelde woning eerder een uitdaging geen te lage luchtvochtigheid te hebben (de badkamer even negerend). Ventileren zorgt voor verlaging van de luchtvochtigheid in huis ook als het regent. Tenzij je het zeer koud laat worden in huis. Heb je soms condensatie/waterdruppels op de ramen binnen (niet in de badkamer)?
Ik zou je aanraden toch eens een luchtvochtigheidsmeter in huis te halen.
Jammer dat je een raam moet openen om de badkamer te verluchten. Is er geen andere optie voor verluchting in de badkamer?
Als je douchet breng je heel wat warmte in de ruimte. Het is die extra warmte met het vocht dat je wegventileert. Dat is niet erg.
De kans is groot dat het verbruik van de ontvochtiger meer energie verbruikt dan nodig om de nieuwe lucht op te warmen.
Bedankt voor de tip!walter- schreef: ↑12 okt 2022 09:49 Ok; ik ging er even vanuit dat je een balansventilatie had; foute veronderstelling .
Maar ook met je installatie met een enkele motor die enkel afzuiging voorziet zou je een afregeling moeten voorzien.
De enkele motor zal zorgen voor een bepaald debiet bij afzuiging wat vertaald wordt naar een debiet per ruimte. Ga je per ruimte roosters sluiten en openen ga je ook de toevoer van lucht in andere ruimtes veranderen.
"Moderne" roosters zou je trouwens niet meer mogen kunnen afsluiten want dan sluit je de ventilatie af wat niet gezond is voor gebouw en zijn inwoners.
Voor je slaapkamer; opdat de afzuiging idd zorgt voor correcte ventilatie mag de kamer niet te veel afgesloten worden door de deur; je zou een doorvoer aan de deur moeten hebben ( iets als een 100cm2). Je zou eens kunnen testen of de slaapkamer gezond blijft door met de deur open te slapen en ekel de roosters open (om te zien of je deur niet te veel de ventilatie blokeert).
Vannacht de deur naar de douche open gelaten (grenst aan slaapkamer) en waar het niveau gister nog rond de 830 ppm schommelde was dit nu 630
Niet verwacht dat het zo een verschil zou maken
Waarbij ik niet weet of je nu nog met raam open sliep .
Als het de deur naar de douche is (waar een continue afzuiging is), kan je die ofwel langs onderen inkorten of er een ventilatie rooster in plaatsen.
Of ook; die ventilator van de douche moet harder werken voor een voldoende debiet als de lucht niet langs de kamers kan stromen. Eventueel heb je nu wel een voldoende debiet of kan je hem iets minder hard zetten...
Als het de deur naar de douche is (waar een continue afzuiging is), kan je die ofwel langs onderen inkorten of er een ventilatie rooster in plaatsen.
Of ook; die ventilator van de douche moet harder werken voor een voldoende debiet als de lucht niet langs de kamers kan stromen. Eventueel heb je nu wel een voldoende debiet of kan je hem iets minder hard zetten...