Energie topic
Raam stond nog open, slaap overigens altijd met het raam open dus dat is geen probleem. Zal eens kijken hoe de douche aan de andere deur afsluit of dat daar wel lucht van aan wordt gezogen.
Het is een driestandenventilator die eigenlijk altijd op 2 draait behalve bij een vochtigheid in de douche >65%
Het is een driestandenventilator die eigenlijk altijd op 2 draait behalve bij een vochtigheid in de douche >65%
Je haalt me door de war met iemand anders Dit was mijn eerste inbreng in dit topic.walter- schreef: ↑13 okt 2022 08:48In de winter heeft de gemiddelde woning eerder een uitdaging geen te lage luchtvochtigheid te hebben (de badkamer even negerend). Ventileren zorgt voor verlaging van de luchtvochtigheid in huis ook als het regent. Tenzij je het zeer koud laat worden in huis. Heb je soms condensatie/waterdruppels op de ramen binnen (niet in de badkamer)?
Ik zou je aanraden toch eens een luchtvochtigheidsmeter in huis te halen.
Jammer dat je een raam moet openen om de badkamer te verluchten. Is er geen andere optie voor verluchting in de badkamer?
Als je douchet breng je heel wat warmte in de ruimte. Het is die extra warmte met het vocht dat je wegventileert. Dat is niet erg.
De kans is groot dat het verbruik van de ontvochtiger meer energie verbruikt dan nodig om de nieuwe lucht op te warmen.
Ik ben recent verhuisd, het is sowieso handiger een aankoop nog wat uit te stellen. In mijn vorige woning had ik geen vocht op de ramen maar had ook een badkamer midden in huis met soms teveel vocht in huis.
In mijn huidige woning heb ik een CO2-afzuiging, na het douchen zet ik die aan.
Daar zou ik een ontvochtiger ook niet voor kopen, ik zou hem echt kopen voor de dagen dat het waterkoud weer is. Ik weet alleen niet of dat ook helpt. Ik zal me eens inlezen daarop.
Voor mij is waterkoud weer op sommige dagen het verschil tussen wel of niet de verwarming aanzetten.
Aha, een hygrometer is 11 Euro bij de bouwmarkt, dat is te doen. Vandaag maar even halen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat wil je dan precies met die hygro meter gaan doen?
Wij hebben ook een WTW*, maar eigenlijk heb ik net zo lief natuurlijke ventilatie door ramen op een tochtkier.
*vorig weekend het filterblok na een paar jaar eens gedemonteerd en goed uitgespoeld in de bakkuip. Je wilt niet weten wat een zooi daar uit komt!!
Wij hebben ook een WTW*, maar eigenlijk heb ik net zo lief natuurlijke ventilatie door ramen op een tochtkier.
*vorig weekend het filterblok na een paar jaar eens gedemonteerd en goed uitgespoeld in de bakkuip. Je wilt niet weten wat een zooi daar uit komt!!
Less is bore
Meten is weten
Buiten was net een luchtvochtigheid van 88%, binnen is het 64%. Gezond is het pas tussen de 40% en 60%. De lucht verwisselen gaat op een dag als vandaag niet werken, dan wordt het binnen ook 88%
Ik snap dat lucht verwisselen wel zorgt voor meer zuurstof, minder CO2 en minder bacterieen en schimmels. Maar die luchtontvochtiger is nog geen streep door gezet, juist dit soort dagen kan het helpen. En het opgenomen vermogen zal voor het grootste deel (alles?) omgezet worden in warmte, niets aan verloren dus.
Hier ga je zwaar in de fout; je snapt het concept relatieve luchtvochtigheid (RV) niet.
Je meet relatieve luchtvochtigheid: niet absolute.
Bij iedere temperatuur kan lucht een hoeveelheid water bevatten voordat het condenseert. Hoe warmer het is, hoe meer water er in de lucht kan.
Wat je meet is het percentage van hoeveelheid vocht tov die condensatie hoeveelheid.
Grofweg is de 88% buiten bij 15 graden ongeveer 50% bij 20 graden (ik benoem iets uit het hoofd, kan er 10% naast zitten).
Ga je dus ventileren ga je binnen de RV wel degelijk verlagen om de buitenlucht opwarmt en bij diezelfde lucht dan de RV daalt. Dus ook al regent het buiten, ventileren zal je RV doen dalen tijdens het verwarmingsseizoen.
Hier wordt het goed uitgelegd: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/r ... igheid.htm
Walter
Je meet relatieve luchtvochtigheid: niet absolute.
Bij iedere temperatuur kan lucht een hoeveelheid water bevatten voordat het condenseert. Hoe warmer het is, hoe meer water er in de lucht kan.
Wat je meet is het percentage van hoeveelheid vocht tov die condensatie hoeveelheid.
Grofweg is de 88% buiten bij 15 graden ongeveer 50% bij 20 graden (ik benoem iets uit het hoofd, kan er 10% naast zitten).
Ga je dus ventileren ga je binnen de RV wel degelijk verlagen om de buitenlucht opwarmt en bij diezelfde lucht dan de RV daalt. Dus ook al regent het buiten, ventileren zal je RV doen dalen tijdens het verwarmingsseizoen.
Hier wordt het goed uitgelegd: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/r ... igheid.htm
Walter
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat zeg ik, mollier-diagram
Rv vs. Temp vs. Gram vocht.
Rv vs. Temp vs. Gram vocht.
Less is bore
Dank Walter, dat is goed uitgelegd.
Ik vroeg me al af of ik iets gemist had, kon me dat niet voorstellen, maar het blijkt wel zo te zijn.
De deur staat nu wijd open.
Het is 20,8 graden met 63% luchtvochtigheid. Als het straks opnieuw 20,8 graden is zal ik kijken wat de luchtvochtigheid dan is.
En dan toch nog een vraag, wat zijn de opties tegen waterkou?
Als het in januari buiten vriest, binnen is het 18 graden, en er trekt een bui over waardoor de kou bij mij opeens door merg en been trekt. Is dat koud vocht dat het huis binnenkomt? Is de kachel hoger zetten dan de enige optie?
Ik vroeg me al af of ik iets gemist had, kon me dat niet voorstellen, maar het blijkt wel zo te zijn.
De deur staat nu wijd open.
Het is 20,8 graden met 63% luchtvochtigheid. Als het straks opnieuw 20,8 graden is zal ik kijken wat de luchtvochtigheid dan is.
En dan toch nog een vraag, wat zijn de opties tegen waterkou?
Als het in januari buiten vriest, binnen is het 18 graden, en er trekt een bui over waardoor de kou bij mij opeens door merg en been trekt. Is dat koud vocht dat het huis binnenkomt? Is de kachel hoger zetten dan de enige optie?
het begin van begrijpen .MPolleke schreef: ↑13 okt 2022 14:25 Dank Walter, dat is goed uitgelegd.
Ik vroeg me al af of ik iets gemist had, kon me dat niet voorstellen, maar het blijkt wel zo te zijn.
De deur staat nu wijd open.
Het is 20,8 graden met 63% luchtvochtigheid. Als het straks opnieuw 20,8 graden is zal ik kijken wat de luchtvochtigheid dan is.
Ik snap wel niet wat je bedoelt met het is 20,8 graden en als het straks terug 20,8 graden is... (er verandert dan toch niets?).
In een huis is het wel iets ingewikkelder: je woning zelf kan ook veel vocht bufferen. bv in je pleisterwerk kan best veel vocht opgeslagen worden. Als er veel vocht in je lucht zit, zal een deel weer in het pleisterwerk verdwijnen, of omgekeerd, als de luchtvochtigheid daalt zal een deel van het vocht in het pleisterwerk worden afgegeven en zal het toch niet zo droog worden. Daardoor is er per seizoen iets als een evenwichts RV dat maat traag wijzigt. Eventueel wel kort door koken of wassen of door koude lucht in te brengen. Maar over de hele dag heen is er gemiddelde RV die per dag niet veel wijzigt. En afhankelijk hoeveel je ventileert hoe sneller/trager dat evenwicht verandert in een seizoen. Dat bufferen geeft eventueel info hoe bv een 100% houtbouw zonder pleisterwerk een relatief droge lucht kan hebben (want er kan weinig vocht gebufferd worden) of als je met bv leem pleistert net een zeer constante RV kan houden. Of ook waarom je best altijd verven gebruik die dampopen zijn (anders verliest je muur zijn optie tot vochtopname).