Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Energie topic

1094
Forum-lid

1094 13 okt 2022 09:04

Raam stond nog open, slaap overigens altijd met het raam open dus dat is geen probleem. Zal eens kijken hoe de douche aan de andere deur afsluit of dat daar wel lucht van aan wordt gezogen.

Het is een driestandenventilator die eigenlijk altijd op 2 draait behalve bij een vochtigheid in de douche >65%

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 13 okt 2022 09:07

walter- schreef: 13 okt 2022 08:48
MPolleke schreef: 12 okt 2022 21:49 . Binnenkort wil ik een luchtontvochtiger kopen, juist voor op die waterkoude dagen. En ook kan ik hem na het douchen gebruiken, terwijl de warmte niet door het open raam naar buiten hoeft te waaien.
In de winter heeft de gemiddelde woning eerder een uitdaging geen te lage luchtvochtigheid te hebben (de badkamer even negerend). Ventileren zorgt voor verlaging van de luchtvochtigheid in huis ook als het regent. Tenzij je het zeer koud laat worden in huis. Heb je soms condensatie/waterdruppels op de ramen binnen (niet in de badkamer)?

Ik zou je aanraden toch eens een luchtvochtigheidsmeter in huis te halen.

Jammer dat je een raam moet openen om de badkamer te verluchten. Is er geen andere optie voor verluchting in de badkamer?
Als je douchet breng je heel wat warmte in de ruimte. Het is die extra warmte met het vocht dat je wegventileert. Dat is niet erg.
De kans is groot dat het verbruik van de ontvochtiger meer energie verbruikt dan nodig om de nieuwe lucht op te warmen.
Je haalt me door de war met iemand anders :) Dit was mijn eerste inbreng in dit topic.
Ik ben recent verhuisd, het is sowieso handiger een aankoop nog wat uit te stellen. In mijn vorige woning had ik geen vocht op de ramen maar had ook een badkamer midden in huis met soms teveel vocht in huis.
In mijn huidige woning heb ik een CO2-afzuiging, na het douchen zet ik die aan.

Daar zou ik een ontvochtiger ook niet voor kopen, ik zou hem echt kopen voor de dagen dat het waterkoud weer is. Ik weet alleen niet of dat ook helpt. Ik zal me eens inlezen daarop.
Voor mij is waterkoud weer op sommige dagen het verschil tussen wel of niet de verwarming aanzetten.

Aha, een hygrometer is 11 Euro bij de bouwmarkt, dat is te doen. Vandaag maar even halen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 okt 2022 12:26

Wat wil je dan precies met die hygro meter gaan doen?
Wij hebben ook een WTW*, maar eigenlijk heb ik net zo lief natuurlijke ventilatie door ramen op een tochtkier.

*vorig weekend het filterblok na een paar jaar eens gedemonteerd en goed uitgespoeld in de bakkuip. Je wilt niet weten wat een zooi daar uit komt!!
Less is bore

0475
Forum-lid

0475 13 okt 2022 12:35

On a lighter note….

Ik heb de verwarming nu ook wat lager gezet, was wel een aardig wat werk maar kan nu ook besparen.
7C866404-1CFE-465B-83AD-780987680D02.jpeg

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 13 okt 2022 12:47

:mrgreen: :mrgreen:

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 13 okt 2022 13:04

:like: :D

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 13 okt 2022 13:22

daniel1975 schreef: 13 okt 2022 12:26 Wat wil je dan precies met die hygro meter gaan doen?
Meten is weten ;)
Buiten was net een luchtvochtigheid van 88%, binnen is het 64%. Gezond is het pas tussen de 40% en 60%. De lucht verwisselen gaat op een dag als vandaag niet werken, dan wordt het binnen ook 88% :)
Ik snap dat lucht verwisselen wel zorgt voor meer zuurstof, minder CO2 en minder bacterieen en schimmels. Maar die luchtontvochtiger is nog geen streep door gezet, juist dit soort dagen kan het helpen. En het opgenomen vermogen zal voor het grootste deel (alles?) omgezet worden in warmte, niets aan verloren dus.

walter-
Forum-lid HC

walter- 13 okt 2022 13:35

Hier ga je zwaar in de fout; je snapt het concept relatieve luchtvochtigheid (RV) niet.
Je meet relatieve luchtvochtigheid: niet absolute.
Bij iedere temperatuur kan lucht een hoeveelheid water bevatten voordat het condenseert. Hoe warmer het is, hoe meer water er in de lucht kan.
Wat je meet is het percentage van hoeveelheid vocht tov die condensatie hoeveelheid.
Grofweg is de 88% buiten bij 15 graden ongeveer 50% bij 20 graden (ik benoem iets uit het hoofd, kan er 10% naast zitten).
Ga je dus ventileren ga je binnen de RV wel degelijk verlagen om de buitenlucht opwarmt en bij diezelfde lucht dan de RV daalt. Dus ook al regent het buiten, ventileren zal je RV doen dalen tijdens het verwarmingsseizoen.

Hier wordt het goed uitgelegd: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/r ... igheid.htm

Walter

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 okt 2022 13:51

Dat zeg ik, mollier-diagram ;-)
Rv vs. Temp vs. Gram vocht.
Less is bore

walter-
Forum-lid HC

walter- 13 okt 2022 13:58

Goede correctie ik had moeten verwijzen naar Daniel75 zijn Binas boekje dat ik niet ken. Maar ik kan me er iets bij voorstellen ;-).

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 13 okt 2022 14:25

Dank Walter, dat is goed uitgelegd.
Ik vroeg me al af of ik iets gemist had, kon me dat niet voorstellen, maar het blijkt wel zo te zijn.

De deur staat nu wijd open.
Het is 20,8 graden met 63% luchtvochtigheid. Als het straks opnieuw 20,8 graden is zal ik kijken wat de luchtvochtigheid dan is.

En dan toch nog een vraag, wat zijn de opties tegen waterkou?
Als het in januari buiten vriest, binnen is het 18 graden, en er trekt een bui over waardoor de kou bij mij opeens door merg en been trekt. Is dat koud vocht dat het huis binnenkomt? Is de kachel hoger zetten dan de enige optie?

walter-
Forum-lid HC

walter- 13 okt 2022 14:44

MPolleke schreef: 13 okt 2022 14:25 Dank Walter, dat is goed uitgelegd.
Ik vroeg me al af of ik iets gemist had, kon me dat niet voorstellen, maar het blijkt wel zo te zijn.

De deur staat nu wijd open.
Het is 20,8 graden met 63% luchtvochtigheid. Als het straks opnieuw 20,8 graden is zal ik kijken wat de luchtvochtigheid dan is.
het begin van begrijpen ;-).
Ik snap wel niet wat je bedoelt met het is 20,8 graden en als het straks terug 20,8 graden is... (er verandert dan toch niets?).

In een huis is het wel iets ingewikkelder: je woning zelf kan ook veel vocht bufferen. bv in je pleisterwerk kan best veel vocht opgeslagen worden. Als er veel vocht in je lucht zit, zal een deel weer in het pleisterwerk verdwijnen, of omgekeerd, als de luchtvochtigheid daalt zal een deel van het vocht in het pleisterwerk worden afgegeven en zal het toch niet zo droog worden. Daardoor is er per seizoen iets als een evenwichts RV dat maat traag wijzigt. Eventueel wel kort door koken of wassen of door koude lucht in te brengen. Maar over de hele dag heen is er gemiddelde RV die per dag niet veel wijzigt. En afhankelijk hoeveel je ventileert hoe sneller/trager dat evenwicht verandert in een seizoen. Dat bufferen geeft eventueel info hoe bv een 100% houtbouw zonder pleisterwerk een relatief droge lucht kan hebben (want er kan weinig vocht gebufferd worden) of als je met bv leem pleistert net een zeer constante RV kan houden. Of ook waarom je best altijd verven gebruik die dampopen zijn (anders verliest je muur zijn optie tot vochtopname).

Plaats reactie