Vandaag geklust aan de fiets
Vandaag de body gewisseld en een rondje gereden op de fiets met Campa. Geluid is weg. Gelukkig. Want het zal niet de eerste keer zijn dat ik een achterwiel voor garantie aan kan melden. Ik laat het nu maar even zo op de fiets zitten. Controle van de gebruikte Shimano cassette t.o.v. de nieuwe kransjes leverde eigenlijk niets op. Zou ook gek zijn dat een Ultegra cassette na dik 3000km al versleten zou zijn. Probleem dus eigenlijk niet opgelost maar wel weg Makkelijk al alle wielsets onderling uitwisselbaar zijn.leon1 schreef: ↑06 okt 2022 08:28 Even teruggrijpen op mijn bericht op de vorige pagina. Geluid is er nog steeds. Ik heb nu een Campa body besteld zodat ik het wiel ook even in mijn andere fiets kan zetten. Als het geluid daar ook aanwezig is dan kan ik in ieder geval uitsluiten dat het fiets / drivetrain specifiek is.
Ride bikes, not tanks!
Ik lig alweer een weekje in de lappenmand met Covid. (3e keer ondanks vaccin én booster, nu ziek geworden 2 dagen ná de 2e booster )
De laatste dagen krijg ik langzaam weer wat energie. Dus maar eens de koe bij de horens gevat. En mijn vaste Kickr fiets omgebouwd van Campagnolo 10s naar Shimano 11s. Met alle onderdelen die ik afgelopen voorjaar heb overgenomen van een forumlid.
Verspreid over 3 dagen heb ik in korte brokjes gesleuteld. Eerst afbreken, alles schoonmaken en daarna weer de opbouw. Vandaag de boel afgerond en op de Kickr gezet. Dat loopt weer fijn!
Nu nog de energie vinden om weer te fietsen, want lig weer op bed
(Nb. Alle “afgebouwde” campa onderdelen gaan op de plank om de Gazelle CM tot het einde der tijden rijdend te houden )
De laatste dagen krijg ik langzaam weer wat energie. Dus maar eens de koe bij de horens gevat. En mijn vaste Kickr fiets omgebouwd van Campagnolo 10s naar Shimano 11s. Met alle onderdelen die ik afgelopen voorjaar heb overgenomen van een forumlid.
Verspreid over 3 dagen heb ik in korte brokjes gesleuteld. Eerst afbreken, alles schoonmaken en daarna weer de opbouw. Vandaag de boel afgerond en op de Kickr gezet. Dat loopt weer fijn!
Nu nog de energie vinden om weer te fietsen, want lig weer op bed
(Nb. Alle “afgebouwde” campa onderdelen gaan op de plank om de Gazelle CM tot het einde der tijden rijdend te houden )
Eergisteren even 2 nieuwe lagertjes voor de body besteld omdat ik vond dat deze nogal rauw draaide. Aangezien het ceramicspeed lagers waren eerst even de leverancier ( Hunt ) gevraagd of ik in aanmerking kwam voor garantie maar helaas. Als 2e eigenaar van de wielen is er geen recht op iets. Nieuwe body met Ceramicspeed lagers zag ik niet op de site staan ( waarschijnlijk iets van € 200-300,- en daar had ik niet zoveel trek in.
Dus eergisteren even de body eraf gehaald ( wiellagers gelukkig wel nog perfect ) en het buitenste lager als eerste verwijderd - en die was inderdaad "kaas". Binnenste lager voelde nog goed en deze dus goed schoongemaakt, waarna deze spinde als een jonge poes. Dus gisteren even wachten op het lagervet van Ceramicspeed en het buitenste lager vervangen door een exemplaar van Enduro want dat scheelt een paar knaken. Vandaag proefrit gemaakt door de blubber, helaas dus flink schoonmaken na het fietsen.
Dus eergisteren even de body eraf gehaald ( wiellagers gelukkig wel nog perfect ) en het buitenste lager als eerste verwijderd - en die was inderdaad "kaas". Binnenste lager voelde nog goed en deze dus goed schoongemaakt, waarna deze spinde als een jonge poes. Dus gisteren even wachten op het lagervet van Ceramicspeed en het buitenste lager vervangen door een exemplaar van Enduro want dat scheelt een paar knaken. Vandaag proefrit gemaakt door de blubber, helaas dus flink schoonmaken na het fietsen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Gevallen met de gravelfiets, pad verbogen. Vandaag maar eens vervangen dat was easy, daarna de derailleur afstellen kostte wat meer moeite maar is ook weer gelukt.
Jaren geleden had ik twee linker handen, tegenwoordig doe ik eigenlijk alles aan de fiets zelf (de gravelbike ook zelf opgebouwd) en het klussen in huis gaat me ook steeds beter af
Jaren geleden had ik twee linker handen, tegenwoordig doe ik eigenlijk alles aan de fiets zelf (de gravelbike ook zelf opgebouwd) en het klussen in huis gaat me ook steeds beter af
Ik ga morgen een dagje Gravellen in de Eifel. Na de corona besmetting van afgelopen week zijn benen en longen echter “niet optimaal”.
Maar afzeggen is geen optie. Zondag bedacht ik me, na een matig bevallen zwift-halfuurtje, dat een geheim wapen in de vorm van een noodverzet misschien toch wel handig zou zijn. Daarom snel (!) een 11 speed 11-40 SLX cassette + een wolftooth roadlink besteld.
Vandaag deze cassette gemonteerd. In een 2x GRX setup met 46-30 crank voor. Wonder boven wonder werkt alles zonder verdere aanpassingen zeer soepel. Alleen de B-schroef moest ik logischerwijs verder indraaien. De roadlink is niet nodig.
Enige disclaimer; met de clutch aan, schakelt de achter-derailleur vrij zwaar. Maar zonder clutch dus zeer soepel.
Meteen even latex in de tubeless banden bijgevuld. We zijn er (wat materieel betreft) klaar voor!
Maar afzeggen is geen optie. Zondag bedacht ik me, na een matig bevallen zwift-halfuurtje, dat een geheim wapen in de vorm van een noodverzet misschien toch wel handig zou zijn. Daarom snel (!) een 11 speed 11-40 SLX cassette + een wolftooth roadlink besteld.
Vandaag deze cassette gemonteerd. In een 2x GRX setup met 46-30 crank voor. Wonder boven wonder werkt alles zonder verdere aanpassingen zeer soepel. Alleen de B-schroef moest ik logischerwijs verder indraaien. De roadlink is niet nodig.
Enige disclaimer; met de clutch aan, schakelt de achter-derailleur vrij zwaar. Maar zonder clutch dus zeer soepel.
Meteen even latex in de tubeless banden bijgevuld. We zijn er (wat materieel betreft) klaar voor!
Het gekraak c.q. gerikketik was weg, maar begon een paar weken terug weer. Crankstel uit elkaar gehaald, weer in elkaar gezet, en presto! geen gerikketik meer. Ik vind het wel heel vaag hoe een crankstel kan kraken. Zoals ik het nu zie moet ik iedere paar maanden het crankstel demonteren en schoonmaken.
Nieuw "geïntegreerd" stuur gezet op de Scott Addict van fietsmaat. Meteen alle kabels vervangen.
Ging eigenlijk gesmeerd totdat....
1. De rechter zuiger van de achterrem muurzat vast
2. De schroefdraad waar je de trechter in draait (op de shifter) totaal kaput is. Het boutje zat er min of meer los in
Ik heb de klauw inmiddels uit elkaar m.b.v. de watermethode. Morgen goed schoonmaken en weer in elkaar zetten. Het boutje heb ik eerst geprobeerd met teflon terug te zetten maar dat lukte niet dus maar met een likje siliconenkit teruggezet. Op hoop van zegen...
Ging eigenlijk gesmeerd totdat....
1. De rechter zuiger van de achterrem muurzat vast
2. De schroefdraad waar je de trechter in draait (op de shifter) totaal kaput is. Het boutje zat er min of meer los in
Ik heb de klauw inmiddels uit elkaar m.b.v. de watermethode. Morgen goed schoonmaken en weer in elkaar zetten. Het boutje heb ik eerst geprobeerd met teflon terug te zetten maar dat lukte niet dus maar met een likje siliconenkit teruggezet. Op hoop van zegen...
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL