Alles over vakanties op én met de fiets

Oproep voor goed gedrag

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 01 apr 2011 02:29

Update 23-4-2011 De eerder geplaatste artikelen met de berichten die de burgemeester van de Voerstreek betroffen heb ik verwijderd, dit o.a. omdat het nogal wat plaats innam en vrijwel iedereen hiermee wel van op de hoogte is.

Al jaren fiets ik met veel plezier als toerfietser.
Bij grotere toertochten kan ik me soms ergeren aan mensen die door rood fietsen,
spullen zo op de weg gooien, met 4 of 5 man langs elkaar fietsen.
Sommige denken dat ze gewoon een soort prof zijn en houden geen rekening met de omwonende die soms nog niet eens fatsoenlijk door hun eigen straat kunnen.
De toertochten rond Luik en de Ardennen hebben al last van het NIET
verkrijgen van vergunningen om door bepaalde gemeentes te mogen fietsen.
Bijv. Luik- Bastenaken- Luik is hierdoor zijn "charme" verloren.
Nu lijkt ook het "NIET AFGEVEN VAN VERGUNNINGEN" virus over te slaan op de Voerstreek.

Update 23-4-2011: de Waalse Pijl en Klimmen -Banneux- Klimmen zijn ook al getroffen.

Dus laten we met z'n allen proberen de regels van het verkeer te volgen, rood is dus gewoon stoppen, rotzooi meenemen in de achterzak en gewoon in een afvalbak deponeren. De lokale bevolking vriendelijk behandelen, geen wegen blokkeren enz. enz.
De meeste weten het allemaal wel, nu nog doen.
Natuurlijk zijn er ook heel veel mensen die het wel gewoon allemaal netjes doen zoals het hoort.
Maar als het niet gaat veranderen ben ik bang dat sommige toertochten het heel moeilijk gaan krijgen en dat bij de organiserende verenigingen de zin ook over gaat om nog een toertocht te organiseren, dat zou natuurlijk heel jammer zijn.
Kijk een toertocht fietsen is allemaal heel makkelijk als deelnemer, gewoon pijltjes volgen,
maar een toertocht organiseren vergt heel veel werk, iets wat wij toeristen ontzettend moeten blijven waarderen,
zonder hun vaak niet zo'n mooie routes.

Als het over zou slaan naar de Voerstreek is de volgende streek wellicht Zuid- Limburg, dat willen we geen van allen lijkt me.
Dus nogmaals: Laten we er met z'n allen het beste van maken.
Bikers are not alone

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 01 apr 2011 02:51

Welke oproep plaats je precies? Zouden we een gedragscode moeten ontwikkelen? Ik kan me daar wel iets voorstellen. En dan alle wielrenners die de gedragscode steunen=naleven een bepaald-kleurig armbandje rond de zadelpen :p

degroote
Forum-lid

degroote 01 apr 2011 04:35

Deze burgemeester heeft deels gelijk, maar eigen kiezers eerst zal ook wel wat doorwegen neem ik aan :)
"Het is een kwestie van perceptie: Als jij afdaalt terwijl ik klim, vlieg ik die berg op!"

Focus Cayo 3.0 2011

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 apr 2011 08:29

Als ze consequent zijn: morgen is er ook een toertochtje in West-Vlaanderen: wedden dat er geen auto meer lang kan, er een berg rotzooi ligt 's avonds, etc? Die ook maar afschaffen dan?
Less is bore

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 01 apr 2011 09:37

Ik bedoel te zeggen dat als we de normale regels volgen,
misschien nog wel al de toertochten kunnen worden georganiseerd.
Dan hebben wij forummers er alles aan gedaan.
Bikers are not alone

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 apr 2011 09:53

Mooi initiatief puffdaddy, maar ik heb toch mijn twijfels.

Ik behoor denk ik niet tot de categorie die overlast bezorgd. Alhoewel ik ook wel eens iets verkeerd zal doen waarschijnlijk. Ik gooi nooit en dan ook echt nooit rommel op de weg. Ik rij alleen door rood als er geen verkeer op het kruispunt is. Ik pas er voor om in grote groepen mee te rijden en de hele weg in bezit te nemen.

Maar ik doe wel aan wildplassen als ik ik echt heel hoognodig moet. Of als een organisatie op rustpunten geen toiletten plaatst. En ik fiets wel gewoon hard, ook langs andere fietsers af (het blijft tenslotte wielennen).

Tijdens een toertocht met meer dan 10000 man is het gewoon DRUK!!! echt DRUK!!! 100000 is gewoon 10 keer meer dan 1000 man. En dat merkt een omgeving. Hoe goed iedereen ook zijn best doet. Een groot evenement gaat gewoon niet ongemerkt voorbij.
Live fast; die young. mijn blog

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 01 apr 2011 10:26

[quote="rob74"]100000 is gewoon 10 keer meer dan 1000 man. [/quote]

Huh??

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 apr 2011 10:40

[quote="BianchiSL3"][quote="rob74"]100000 is gewoon 10 keer meer dan 1000 man. [/quote]

Huh??[/quote]
pffff,.. al die nullen ook. Ik word er tureluurs van.
10 keer 1000 is 10000.
En 10000 man op de weg is gewoon altijd veel. Het oogt al snel al TEveel. Zelfs al die 10000 zich netjes zouden gedragen.
Live fast; die young. mijn blog

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 01 apr 2011 10:42

Ik denk dat we er inderdaad goed aan doen om - los van hoe andere weggebruikers rijden, wat anderen over ons zeggen, hoe sloom mensne reageren op een bel of een roep - ons bewust te worden van ons eigen gedrag op de weg en om daar iets aan te doen.

Want anderen kunnen we niet veranderen onszelf wel.

Goed plan!
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 01 apr 2011 10:54

Tja, hoewel ik zelf een fantieke fietser ben, kan ik het me goed voorstellen.
Om me heen zie ik altijd een bende boerel pummels, ongelikte beren.

Het zal me niks verbazen dat, samen met het steeds maar populairder worden van het wielrennen, er steeds meer antireacties komen.

Ik ben ook het type van hard doorfietsen. Soms word je gehinderd.. zit niets anders op om je verlies maar te nemen en vriendelijk te blijven. Echt hard fietsen kun je op de wedstrijden doen. Ik hoop maar dat ik nooit omver gereden word o.i.d. door een wielrenhater, die waarschijnlijk zo geworden is omdat andere fietsers zich asociaal gedragen.

bontempi056
Forum-lid

Gebruikersavatar bontempi056 01 apr 2011 11:08

[quote="rob74"]Mooi initiatief puffdaddy, maar ik heb toch mijn twijfels.

Ik behoor denk ik niet tot de categorie die overlast bezorgd. Alhoewel ik ook wel eens iets verkeerd zal doen waarschijnlijk. Ik gooi nooit en dan ook echt nooit rommel op de weg. Ik rij alleen door rood als er geen verkeer op het kruispunt is. Ik pas er voor om in grote groepen mee te rijden en de hele weg in bezit te nemen.

Maar ik doe wel aan wildplassen als ik ik echt heel hoognodig moet. Of als een organisatie op rustpunten geen toiletten plaatst. En ik fiets wel gewoon hard, ook langs andere fietsers af (het blijft tenslotte wielennen).

Tijdens een toertocht met meer dan 10000 man is het gewoon DRUK!!! echt DRUK!!! 100000 is gewoon 10 keer meer dan 1000 man. En dat merkt een omgeving. Hoe goed iedereen ook zijn best doet. Een groot evenement gaat gewoon niet ongemerkt voorbij. [/quote]

Heb ook zo mijn twijfels of dat uberhaupt gaat lukken maar nooit geschoten is altijd mis he.
Mijns inziens is toerfietsen allang geen toerfietsen meer,er zit ook een duidelijk verschil in toerfietsen en wielrennen.
Toerfietsen is lekker keuvelen en genieten van de omgeving met een snelheid tussen globaal genomen tussen de 27 en 30 km per uur en Wielrennen doe je op een afgesloten parcours zo hard mogelijk en wie het eerst over de streep komt.
Daar zit nu ook de pijn vermoedt ik,je ziet steeds meer van die wielrenners die in de wedstrijden niet mee kunnen komen en van die wannabee profs die in de toertochten denken dat ze in een koers zitten en daar dan ook naar handelen met alle gevolgen van dien,als die gasten gewoon wedstrijden gaan rijden dan zal het een stuk veiliger worden tijdens de toertochten dus minder overlast voor de omwonenden,dan heb je nog een groep van die gasten die de toertochten gebruiken als doorgedreven training zonder zich aan te passen aan de toer regels zoals die ooit eens opgezet zijn foute boel dus.
En ja er zijn ook toerders die zich schuldig maken tuurlijk maar het overgrote deel van de echte toerfietsers gedraagt zich wel naar de regels en die gaan als het zo doorgaat de dupe worden van de Wannabee profs en Wedstrijd renners.
Maw rij een toertocht als toertocht en niet als een wedstrijd en hou je afval bij je of gooi het op de pauzeplaatsen in de vuilnis of prullebak en wijs de mederijders die langs de pot piesen op hen verantwoordelijkheden tijden een tocht.
Ook een tocht met 10.000 toerders kan leuk zijn en mooi zijn zonder al teveel overlast voor de omgeving te vormen als men zich maar gedraagt naar de regels.
Wie nimmer dwaalt wordt nooit verstandig!!!

olafdj
Forum-lid

Gebruikersavatar olafdj 01 apr 2011 11:10

[quote="Puffdaddy"]
En waarom moet zo een weekend tussen de 5 en 7.000 euro aan extra politie kosten? Op kap van onze inwoners want de organisatoren willen van hun grote winsten zelfs geen passagegeld betalen om daarbij te helpen.
[/quote]

Maar zo'n laatste reactie van die burgemeester, doet me wel afvragen hoe erg hij deze ergernissen vindt en voor hoeveel de organisatie al deze ergernissen kan afkopen. Wellicht draait het dan toch allemaal om geld...

Doet er niets aan af dat ik ook vind dat we ons bewust moeten worden van ons eigen gedrag.

[quote="superrose"]Want anderen kunnen we niet veranderen, onszelf wel.
[/quote] Goed plan!
Soms moet je eerst de wind van voren krijgen voordat je de wind in de rug hebt.

Plaats reactie