Ervaring met staal
De Vision zoals ik hem van de zomer als klimfiets heb gebruikt.
-aluminium Centaur crank vervangen voor een carbon exemplaar dat ik nog had liggen. Wel heb ik de 50/34 bladen van de alu crank omgezet naar het carbon crankstel (was 50/36).
-Procraft STC stuurpen was maar 3 tientjes bij Bike24. Dat is wel heel weinig voor eentje van 100 gram.
3t zadelpen, Ergosum stuur en Time pedalen hier op het Forum gekocht.
-AliExpress Romin kloon van 120 gram voor 18€, zit verrassend goed en heeft al wat slechte wegen overleefd.
-De Zonda's die wat ingesleten zijn vervangen voor de Marchisio's. Op het vlakke kunnen de Zonda's nog wel even mee maar in de bergen loop ik liever geen risico.
Ik heb nog Chorus ergopowers liggen maar omwille van het gewicht toch de Centaur erop gelaten. Dat scheelde toch best veel.
Nog te wensen: echt lichte wielen en een full carbon voorvork van -400 gram. Op Marktplaats staan regelmatig Ritchey WCS of Easton EC90 maar ik ben een beetje bang voor nep dus wacht ik liever tot er één hier op het forum voorbij komt of misschien een Time vork. Daar zijn volgens mij geen of weinig neppers van in de omloop.
Campagnolo Ultra Dork
Het plan was eigenlijk om onder de 500€ te blijven. Ik zit nu rond de 350€.
Vandaar dat tweedehands eigenlijk te enige optie is (vork en Extralite expander). Maar aan de andere kant is het frame wel een blijvertje dus een beetje over het budget gaan is sowieso geen ramp. Dat moet voor de wielen sowieso maar omdat ik 3 fietsen met Campa 10 speed regelmatig gebruik, kan ik daarmee creatief boekhouden.
Heerlijk om geen dure fiets mee op vakantie te hebben die wel rijdt als een dure fiets!
Vandaar dat tweedehands eigenlijk te enige optie is (vork en Extralite expander). Maar aan de andere kant is het frame wel een blijvertje dus een beetje over het budget gaan is sowieso geen ramp. Dat moet voor de wielen sowieso maar omdat ik 3 fietsen met Campa 10 speed regelmatig gebruik, kan ik daarmee creatief boekhouden.
Heerlijk om geen dure fiets mee op vakantie te hebben die wel rijdt als een dure fiets!
Campagnolo Ultra Dork
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ook eindelijk een stalen frame gevonden om op te bouwen. En omdat ik zelf ook van plaatjes kijken houd, post ik hem hier maar even.
Zomer setup (carbon Edco's, 46mm):
Herfst/ winter setup (30mm 'gravel' bandjes). Cassette nog omzetten. Wielset laten bouwen met Hope naven en H plus Son velgen:
Bij opbouw bleek dat ik zogenaamde long reach remmen moest hebben. Mezelf getrakteerd op een paar "Vélo Orange Gran cru" remmen:
Kleur is lastig te fotograferen (mede door mijn poor skills):
Zomer setup (carbon Edco's, 46mm):
Herfst/ winter setup (30mm 'gravel' bandjes). Cassette nog omzetten. Wielset laten bouwen met Hope naven en H plus Son velgen:
Bij opbouw bleek dat ik zogenaamde long reach remmen moest hebben. Mezelf getrakteerd op een paar "Vélo Orange Gran cru" remmen:
Kleur is lastig te fotograferen (mede door mijn poor skills):