Het grote domme vragen topic
Ik was laatst aan het rondkijken naar nieuwe remschijven en het viel mij op dat alle remschijven op dezelfde manier zijn opgebouwd, tegen de klok in. Ik begrijp dat niet goed, als de schijven met de klok mee zouden opgebouwd worden, dan worden de armen belast op trek, dat lijkt me toch beter om buiging te vermijden?
Zo gaat het nu:
Als je de schijf met de klok mee zou ontwerpen:
Zo gaat het nu:
Als je de schijf met de klok mee zou ontwerpen:
Waarom, hij heeft twee fietsen waarvan één volgens de bikefit is afgesteld, de met een rolmaat te meten waarden (zadelhoogte, zadelsetback, zadelstand en zadelpunt afstand tot stuurnok/pen/stang, stuurhoogte) van deze fiets hoeft hij alleen maar over te zetten op de andere fiets, simpeler kan het niet volgens mij, toch.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Chainsuck is toch wanneer je ketting juist aan je tandjes blijft 'kleven' en daarom omhoog getrokken wordt in je derailleur?havana schreef: ↑25 okt 2022 11:21 Als je ketting eraf valt aan de binnenkant dan loop je het risico dat deze wordt ingeklemd tussen het binnenste kettingblad en het frame. Dit heet chainsuck. Op zich niet erg, maar als je vervolgens kracht op de pedalen zit dan trap je zo je frame kapot (of beschadig je 'm).
Geen vraag.
Vriend is in de markt voor een e-bike hij houdt niet zo van fietsen maar wil af en toe met het vrouwtje mee. Of ik wat advies kan geven?
De fietsenboer had verteld dat het niet uitmaakt qua onderhoud of je met derailleur versnelling rijdt of met versnellingsnaaf, zolang je niet door de modder gaat rijden
Vriend is in de markt voor een e-bike hij houdt niet zo van fietsen maar wil af en toe met het vrouwtje mee. Of ik wat advies kan geven?
De fietsenboer had verteld dat het niet uitmaakt qua onderhoud of je met derailleur versnelling rijdt of met versnellingsnaaf, zolang je niet door de modder gaat rijden
Dogma F
Met derailleur en middenmotor slijten je ketting en tandwielen als een malle, ook zonder modder. In het vlakke Nederland is dat niet zo'n ramp want een voorraadje van de kleinste tandwielen en af en toe een nieuwe ketting kosten de wereld niet.
Campagnolo Ultra Dork
Ik zou niet weten waarom niet, alleen de aansturing van de klauwen is anders.
Mechanische remschijven zijn niet zelfstellend. Ik vond het een enorm ge-k*t om twee identieke wielsets te wisselen en was om die reden blij dat ik die fiets in de prak gereden had (als voordeel van een nadeel).
hun fietsen.
Omdat, als je een rapportje hebt gekregen, je de reeds afgestelde fiets niet meer hoeft op te meten?Orlok schreef: ↑25 okt 2022 13:02Waarom, hij heeft twee fietsen waarvan één volgens de bikefit is afgesteld, de met een rolmaat te meten waarden (zadelhoogte, zadelsetback, zadelstand en zadelpunt afstand tot stuurnok/pen/stang, stuurhoogte) van deze fiets hoeft hij alleen maar over te zetten op de andere fiets, simpeler kan het niet volgens mij, toch.
Courir c'est mourir un peu
Het hoeft niet, maar het maakt het wel makkelijker om te vergelijken als je zelf meet. (en dan in de basis 1 goed afgestelde fiets hebt)
En het is handig als je zelfde zadel hebt, anders moet je gaan nadenken hoe je setback/afstand zadel/stuur kan vergelijken.
En het is handig als je zelfde zadel hebt, anders moet je gaan nadenken hoe je setback/afstand zadel/stuur kan vergelijken.